بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
مدیر سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی بانک‌ها گفت: یکی از نقد‌ها به نوع معاملات، آن بوده که با کوچکترین خبری بازار فروشنده می‌شود و اتخاذ چنین استراتژی باعث خواهد شد که شاخص روند و شرایط غیر منطقی را طی کند و اصلا بعید نیست که بازار از رنج مثبت به رنج منفی به زیر کشیده شود.
کد خبر : ۲۲۰۸۷۳

احتیاط بیش از حد، روند بازار را برمی‌گرداند / پرواز ۱.۵میلیونی شاخص در نیمه دوم سال

همایون هیوند مدیر سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی بانک‌ها در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در مورد ارزیابی روند کلی بازار تا آخر فصل تابستان و آخر سال بیان کرد: بازار فراتر از انتظارات رشد کرده و هم‌اکنون نسبت‌های تاریخی سوددهی، حاکی از گرانی بازار است.

وی ادامه داد: اگر ارزیابی‌ها را بنابر دیدگاه سنتی سال‌های اخیر قرار دهیم، بازار پتانسیل ریزش را طی ۶ماه گذشته را داشت دارد اما؛ حجم جریان نقدینگی ورودی به بازار آنقدری زیاد بود که مانع از این ریزش شود؛ از سوی دیگر، نرخ سود بانکی و نرخ اوراق زیر ۱۵درصد و شاید تا ۱۰درصد نرخ روند کاهشی را تجربه کند بنابراین چنین روندی از بانک‌ها باعث خواهد شد تا فعلا بورسی‌ها، بازار پویای بالاتری را مشاهده کنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه رویکرد دولت نیز به نفع بورسی‌ها تغییر کرده است، افزود: رویکرد دولت حمایت تمام قد از بازارسرمایه است؛ به‌عنوان نمونه بحث روزگذشته درخصوص "مالیات بر سرمایه" که در طرح نمایندگان مطرح شده بود، به سرعت تکذیب و حتی در رسانه ملی نیز در مورد آن صحبت و فضا سریع آرام شد تا این اتفاق نشان‌دهنده حمایت دولت از بازار باشد.

هیوند تاکید کرد: بازار پتانسیل رشد را داشته، ولی شاید مانند ۶ماه گذشته نباشد، اما انتظار می‌رود شاخص به پرواز در ارتفاع ۱.۵میلیونی نیز دست یابد، بنابراین این مسئله غیرمنظقی نیست که در نیمه دوم سال جاری، چنین شاخصی بر تابلوی بازار نقش ببندد.

مدیر سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی بانک‌ها در مورد اینکه کدام گروه‌ها می‌تواند لیدر بازار باشد، نیز گفت: بانک‌ها می‌توانند جزو پیشرو‌های بازارسرمایه قرار بگیرند چراکه مقایسه‌ها مابین منابع بانکی با سایر شرکت‌های حاضر در بازار کاملا گواه بر این امر است.

وی اضافه کرد: بحث کاهش نرخ سود عملا فقط هزینه تمام شده پول را برای بانک کم کرده و نمی‌توان انتظار داشت که بانک‌ها تسهیلات را به همان نسبت پایین آورند.

هیوند در ادامه با اشاره به بانک‌هایی که بنیان مناسبی داشتند نیز اشاره داشت و افزود: بانک‌هایی ک عملکرد بهتری را از خود برجای گذاشته بودند، زیان چندانی را متحمل نشدند و خود را در محدوده سودسازی نگاه داشتند اما؛ برخی دیگر از بانک‌هایی که زیان را در صورت‌های مالی خود تجربه کردند شاید از این پس بتوانند به دور سودسازی عملیاتی دست پیدا کنند؛ بانک‌ها هر کدام در زمینه‌های مختلفی حضور داشته و به‌عنوان مثال سرمایه‌گذاری‌های متنوعی را در حوزه‌های گوناگون سرمایه‌گذاری داشته که بعضا برخی از آن‌ها ارزشمند بوده و برخی دیگر حتی درآمد‌های ارزی و تسعیر ارز مناسبی را برای آن‌ها رقم زده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، بانک‌ها می‌توانند در گروه‌های مالی، تامین‌سرمایه، فولادی و سنگ‌آهن، پتروشیمی و پالایشی که پتانسیل بیشتر سودسازی دارند نیز حضور پیدا کنند.

این کارشناس بازارسرمایه در مورد ممانعت از جو‌های منفی بوجود آمده که بر بازار تحمیل می‌شود نیز اشاره‌ای داشت و اظهار کرد: در بررسی پرتفوی شرکت‌های حقوقی بزرگ، در می‌یابیم که اکثر بهای تمام شده‌ها، یک چهارم ارزش روز بوده و این نوع حرکت شرکت‌های بزرگ هنگامی که بازار مثبت و سودساز است، باعث خواهد شد که تمامی شرکت‌های بورسی از این موضوع منتفع ‌شوند.

مدیر سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی بانک‌ها از سوی دیگر با اشاره به اینکه جانب احتیاط در بازار افزایش پیدا کرده، تصریح کرد: یکی از نقد‌ها به نوع معاملات، آن بوده که با کوچکترین خبری بازار فروشنده می‌شود و اتخاذ چنین استراتژی باعث خواهد شد که شاخص روند و شرایط غیر منطقی را طی کند و اصلا بعید نیست که بازار از رنج مثبت به رنج منفی به زیر کشیده شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر