بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
کد خبر : ۲۲۰۹۴۶

به گزارش بورس نیوز، سهام عدالت پس از طی‌کردن دو مرحله حالا به مرحله پایانی رسیده است؛ مرحله‌ای که بعد از اعلام آزادسازی سهام عدالت از تاریخ نهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، تا هشتم خردادماه به سهامداران فرصت داده شد تا انتخاب کنند که خودشان سهام را مدیریت کنند یا یک شرکت کارگزار برایشان فرایند کار را انجام دهد. سهام عدالت شامل ۴۹ شرکت یا کارخانه است که از این تعداد ۳۵ شرکت معادل ۷۰ درصد آن در بورس حضور دارند و ۱۴ شرکت دیگر بورسی نیستند. یعنی حدود ۷۰ درصد سهام برای سهامداران قابل دسترس و معامله است. با چگونه سهام عدالتم را آزاد کنم همراه باشید:

چنانچه سهامدار قصد دارد خودش سهامش را به صورت مستقیم مدیریت کند، باید به سامانه سهام عدالت به نشانی samanese.ir مراجعه کند، عدم مراجعه به این سامانه به معنی درخواست مدیریت غیرمستقیم سهامش خواهد بود. در ابتدا لازم است روش‌های مدیریت مستقیم و غیرمستقیم را معرفی کنیم:

• روش مستقیم
در روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت به صورت مستقیم و بدون واسطه به سهامدار سهام عدالت، تخصیص و انتقال می‌یابد.
افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند علاوه بر اینکه سهام شرکت‌های بورسی را می‌توانند در سامانه سهام عدالت سعدی مشاهده کنند، سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی (سهام شرکت‌های غیربورسی) نیز خواهند بود.
• روش غیرمستقیم
درصورت انتخاب آزادسازی به روش غیرمستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت، از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و سهامدار حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت. در این روش سود یا زیان سهامدار به نحوه عملکرد شرکت‌های سرمایه گذاری استانی بستگی خواهد داشت. در این روش سهامدار برای فروش سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی درخواست می‌دهد و این شرکت‌ها سهام را می‌فروشند.
در مجموع اگر فردی اطلاعات کافی از بورس داشته باشد، با انتخاب روش مستقیم، می‌تواند ضمن در اختیار داشتن سهام خود، ارزش آن را نیز حفظ کند. همچنین در موقع نیاز می‌تواند اقدام به فروش و نقد کردن سهام خود نماید.
بعد از گرفتن استعلام سهام عدالت که در بخش‌های قبلی مفصل توضیح داده شد، حال می‌توانید با ورود به صفحه شخصی خود در سامانه سهام عدالت، طی مراحل زیر سهام خود را آزاد کنید:
۱- بعد از ورود به صفحه شخصی خود در سامانه سهام عدالت، گزینه طرح آزاد سازی سهام عدالت را انتخاب کنید.

چگونه سهام عدالتم را آزاد کنم؟

۲- در صفحه جدید، بعد از مطالعه مطالب و در صورتی که در مورد آزادسازی سهام عدالت خود اطمینان کامل دارید، گزینه ادامه را انتخاب کنید.

چگونه سهام عدالتم را آزاد کنم؟

۳- در این مرحله بعد از مطالعه مطالب، ابتدا باید گزینه مطالب فوق را مطالعه نموده ... را تیک‌دار کرده و سپس روی ثبت روش مستقیم کلیک کنید.
۴- در صورتیکه شماره تلفن نمایش داده شده جهت ارسال پیامک مورد تایید شماست، گزینه تایید و ادامه را فعال کرده و در غیر این صورت، شماره جدید را وارد کنید.
۵- در مرحله آخر آزادسازی سهام عدالت، کد تایید ۶ رقمی را که به تلفن همراهتان ارسال شده است در کادر خالی وارد کرده و روی ثبت نهایی انتخاب کلیک کنید.

چگونه سهام عدالتم را آزاد کنم؟

با انجام این مراحل شما روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کردید. بعد از اتمام کامل این مراحل، برای آنکه امکان فروش سهام عدالت شما در بورس فراهم شود می‌توانید از سامانه سهام عدالت سعدی که پر مخاطب‌ترین سامامنه جهت استعلام قیمت و فروش سهام عدالت است، استفاده نمایید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر