بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
"تنها راه حمایت از منافع سهامداران عدالت" بررسی شد؛

لزوم بورسی شدن شرکت‌های سهام عدالت استانی

اگر این امکان هم برای شرکت های سهام عدالت استانی فراهم شود که در سایر سهم های بازار هم سرمایه گذاری کنند، احتمالا بازدهی های متفاوتی با یکدیگر خواهند داشت و همین موضوع به جذابیت عرضه آنها در بازار سرمایه کمک خواهد کرد.
کد خبر : ۲۲۱۰۸۲

 

عرضه شرکت های سهام عدالت استانی در بورس، راه حمایت از منافع سهامداران عدالت

به گزارش بورس نیوز، اولین مرحله از فرآیند آزاد سازی معاملات سهام عدالت، انتخاب روش مدیریت دارایی توسط دارندگان سهام عدالت بود. سهامدارانی که روش مستقیم را برگزیده اند، خودشان در مورد فروش سهام شان تصمیم خواهند گرفت؛ ولی سهامدارانی که روش غیر مستقیم را برگزیده باشند، هر زمان قصد فروش سهام عدالت خود را داشته باشند، با پر کردن یک فرم و انجام مراحل قانونی، اختیار فروش را به نهادهای دیگری از جمله بانک ها واگذار می کنند. حالا این شائبه وجود دارد که ممکن است در آینده، برخی اشخاص اقدام به شیطنت کرده و با دستکاری قیمت های سهام عدالت از طریق دستکاری عرضه و تقاضا، سهام مردم را با قیمت پایین تر از آنها بخرند و حقوق سهامداران عدالت، تضییع شود.

عباس آرگون کارشناس بازار سرمایه و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: دارندگان سهام عدالت، سهامدار ۴۹ شرکت بورسی و غیر بورسی هستند و حتی آن گروه از سهامدارانی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده اند، بابت سهام پرتفوی غیر بورسی سبد سهام عدالت، سهامدار شرکت های سهام عدالت استانی می مانند.

 

عرضه شرکت های سهام عدالت استانی در بورس، راه حمایت از منافع سهامداران عدالت

 

وی افزود: سهام عدالت ساختار مشخصی دارد؛ سهامدارانی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند، در واقع سهامدار شرکت های سهام عدالت استانی هستند و هنوز سازوکاری برای عرضه این شرکت ها در بازار سرمایه ارائه نشده است؛ ولی این شرکت ها را می توان مانند سایر شرکت های سرمایه گذاری پذیرفته شده در بورس، در بازار سرمایه عرضه کرد. علاوه بر این، چالش دیگر شرکت های سهام عدالت استانی این است که فعلا این شرکت ها امکان سرمایه گذاری در سهم ها و حوزه های دیگر را ندارند که اگر این امکان هم برای شرکت های سهام عدالت استانی فراهم شود که در سایر سهم های بازار هم سرمایه گذاری کنند، احتمالا بازدهی های متفاوتی با یکدیگر خواهند داشت و همین موضوع به جذابیت عرضه آنها در بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

آرگون در پاسخ به این سوال که "چه تضمینی وجود دارد که شرکت های سهام عدالت استانی، در آینده درگیر دستکاری قیمتی سهم ها از طریق مدیریت عرضه و تقاضا و... نشوند" گفت: بعید است که شرکت های سهام عدالت استانی، درگیر چنین موضوعی شوند؛ اما به هر حال سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس بر روند فعالیت شرکت های سهام عدالت استانی نظارت دارند و اجازه تضییع منافع سهامداران داده نخواهد شد. اگر هم ظن تخلفی برود، حتما رسیدگی خواهد شد؛ ضمن اینکه عملکرد این شرکت ها هم توسط حسابرسان و بازرسان قانونی بررسی خواهد شد. ولی به منظور حمایت از حقوق دارندگان سهام عدالت، بهتر است که عرضه شرکت های سهام عدالت استانی در بازار سرمایه، تسریع و تسهیل گردد تا شاهد افزایش شفافیت عملکرد و گز ارش دهی این شرکت ها هم باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر