بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷
رشد تنها یک درصدی سود ذوب آهن در کنار رشد عجیب ۳۲۰ درصدی قیمت در یک سال اخیر؛

سود غیرعملیاتی مانع افت سودآوری شرکت

عملکرد این شرکت هیچ گونه تناسبی با رشد ارزش بازار آن نداشته است و این نشان دهنده رشد حبابی قیمت بسیاری از سهام شرکت‌ها است.
کد خبر : ۲۲۱۶۰۷

سود غیرعملیاتی مانع افت سودآوری شرکت

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت ذوب آهن اصفهان در سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۸ و بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده آن، سود خالص ۷.۵۳۱ میلیارد ریالی و معادل ۱۲۲ ریالی به ازای هر سهم را محقق کرده که نسبت به سال گذشته تنها یک درصد افزایش را نشان می‌دهد.

سود غیرعملیاتی مانع افت سودآوری شرکت

این در حالی است که ارزش بازار این شرکت طی یک سال گذشته بیش از ۳۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. عملکرد این شرکت هیچ گونه تناسبی با رشد ارزش بازار آن نداشته است و این نشان دهنده رشد حبابی قیمت بسیاری از سهام شرکت‌ها است.

جمع کل درآمد‌های عملیاتی این شرکت در سال گذشته به بیش از ۱۰۸ هزار و ۶۲۷ میلیارد ریال رسیده که ۵۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. محصولات اصلی شرکت شامل تیرآهن، میلگرد و شمش فولادی است.

در سال گذشته بیش از ۸۱۰ هزار تن تیرآهن، ۵۸۰ هزار تن میلگرد و ۹۸۰ هزار تن شمش فولادی به فروش رسیده است. همچنین فروش سایر محصولات اصلی و فرعی شرکت که عمدتا شامل انواع نبشی، چهارگوش، قطران، بنزن و ... بوده به بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال رسید که ۳.۵۰۰ میلیارد ریال و معادل ۲۴ درصد از کل سود ناخالص محقق شده شرکت مربوط به تولید و فروش این محصولات است.

شرکت برای سال جاری پیش بینی کرد که یک میلیون تن شمش فولادی، ۸۹۰ هزار تن تیرآهن و ۷۰۴ هزار تن میلگرد به فروش برساند.

سود عملیاتی شرکت با توجه به رشد هزینه‌های تولید کاهش ۳۳ درصدی را نسبت به سال ۹۷ داشته و در حالی که نسبت حاشیه سود عملیاتی شرکت در سال ۹۷ به حدود ۲۰ درصدی رسیده بود، این نسبت در سال ۱۳۹۸ به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافت و دلیل آن نیز افزایش محسوس نرخ خرید مواد اولیه از جمله سنگ آهن، کک وارداتی و ذغال سنگ بوده است.

هزینه‌های تولید شرکت شامل ۶۵ درصد مواد اولیه مصرفی، ۲۳ درصد هزینه‌های پرسنلی و ۱۲ درصد نیز سایر هزینه‌های شرکت است. ۲۲ درصد از هزینه‌های مواد اولیه مربوط به کک وارداتی، ۳۵ درصد ذغال سنگ داخلی و وارداتی، ۲۱ درصد سنگ آهن و ۶ درصد گندله و ۱۶ درصد سایر موارد است.

نرخ فروش متوسط تیرآهن شرکت در بخش داخلی و صادراتی در سال گذشته به ترتیب ۴۱.۶ و ۴۸.۲ میلیون ریال به ازای هر تن بوده که این نرخ در بخش میلگرد معادل ۴۱.۵ میلیون ریال و در بخش شمش داخلی و صادراتی به ترتیب ۴۲.۱ و ۴۱ میلیون ریال بوده است.

در سال گذشته شاهد رشد محسوس درآمد‌های شرکت از محل سود سرمایه گذاری‌ها بوده ایم. سود سرمایه گذاری‌ها به مبلغ ۲.۹۵۲ میلیارد ریال و سایر اقلام غیرعملیاتی به مبلغ ۶۹۶ میلیارد ریال محقق شده است.

در بخش سود سرمایه گذاری ها، سود سهام شرکت دوارت به مبلغ ۱.۵۹۵ میلیارد ریال، شرکت پالایش قطران به مبلغ ۳۵۷ میلیارد ریال، شرکت پویش بازرگان به مبلغ ۲۹۹ میلیارد ریال و پویش معادن به مبلغ ۲۴۷ میلیارد ریال بوده است.

به این ترتیب مشاهده می‌شود که رشد سودآوری شرکت در سال گذشته تنها بابت رشد سود سرمایه گذاری‌ها بوده و در صورت مدنظر قرار دادن سود عملیاتی شاهد کاهش محسوس سودآوری شرکت هستیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کوره‌های سرخ این فولادی همچنان به‌نفع سهامداران؛

افزایش ۴۰ درصدی فروش نرخ محصولات "ذوب"

نرخ تیرآهن شرکت به بیش از ۸۰ میلیون ریال به ازای هر تن رسید؛

ادامه روند افزایشی نرخ فروش "ذوب"

ارسال نظر