بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

مانع اصلی بر سر راه سیاست‌گذاری‌های صحیح اقتصادی

تلاش می شود شرایط برای تامین مالی و جبران کسری بودجه دولت با حداقل هزینه فراهم شود و فشار دولت برای فروش اوراق ۱۵ درصدی، مانع از اتخاذ تصمیمات منطقی و تعیین نرخ مناسب برای سود سپرده گذاری نزد بانک مرکزی بوده است.
کد خبر : ۲۲۲۱۳۱

مانع اصلی بر سر راه سیاست گذاری های صحیح اقتصادی کیست

به گزارش بورس نیوز، در خبرها آمده هیات عامل بانک مرکزی در راستای حفظ ارزش پول ملی مصوب کرد که نرخ سود سپرده گذاری نزد بانک مرکزی به ۱۲ درصد افزایش یابد.

کامران ندری کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: نرخ سود سپرده گذاری نزد بانک مرکزی، ۱۰ درصد بود که به ۱۲ درصد افزایش یافت. به این ترتیب، هزینه خلق پول توسط بانک ها ۲ درصد افزایش خواهد داشت.

وی افزود: افزایش نرخ سود سپرده گذاری نزد بانک مرکزی، به خودی خود اتفاق مثبتی است و در همه جای دنیا در شرایط تورمی از این راهکار بهره می گیرند؛ ولی نکته اینجا است که افزایش ۲ درصدی سود سپرده گذاری نزد بانک مرکزی، کافی نیست و بعید است که کارآمدی لازم را داشته باشد. این نرخ می توانست بیش از این افزایش داشته باشد تا بتوان تاثیر مثبت آن را بر تورم و اقتصاد کشور مشاهده کرد؛ و البته که سیاست گذاران اقتصادی هم به خوبی به این نکته واقف هستند که در این شرایط نرخ بهره در بازار بین بانکی را افزایش دهد.

ندری مانع اصلی بر سر راه افزایش منطقی نرخ سود سپرده گذاری نزد بانک مرکزی را، دولت معرفی کرد و تصریح کرد: دولت به منظور جبران کسری بودجه خود، برنامه انتشار اوراق بدهی ۱۵ درصدی را در دست انجام دارد و بانک ها به نوعی وادار به خرید این اوراق شده اند. افزایش نرخ سود سپرده گذاری نزد بانک مرکزی، از جذابیت خرید این اوراق خواهد کاست و در این صورت، بانک ها رغبتی به خرید اوراق دولتی نخواهند داشت. بنابراین تلاش می شود شرایط برای تامین مالی و جبران کسری بودجه دولت با حداقل هزینه فراهم شود و فشار دولت برای فروش اوراق ۱۵ درصدی، مانع از اتخاذ تصمیمات منطقی و تعیین نرخ مناسب برای سود سپرده گذاری نزد بانک مرکزی بوده است.

وی در خاتمه تاکید کرد افزایش ۲ درصدی سود سپرده گذاری نزد بانک مرکزی، تاثیری در میزان جذابیت سپرده گذاری در بانک ها یا نرخ سود سپرده های بانکی نخواهد داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

شفاف‌سازی، آب‌سرد فولادی‌ها بر تحریم‌ها

معاون امور اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی:

افزایش نرخ بنزین به معنای گرانی دیگر خدمات نیست

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
جمعه ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۷
هر چی بدبختی می کشیم از این دولته و بس... خدا لعنت کنه هر چی آدم دروغگوس