بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

دیوی که سرمایه‌گذاران برای خود ساخته‌اند

تجربه نشان داده هیچ یک از فعالان بازار سرمایه، از سرمایه گذاری بلندمدت در سهم‌های بنیادی پشیمان نشده است.
کد خبر : ۲۲۲۷۷۵

دیوی که سرمایه گذاران برای خود ساخته اند

به گزارش بورس‌نیوز، بورس تهران امروز با فشار فروش در گروهی از نمادهای بازار از جمله "وبملت" ، "ذوب" و "سیدکو" و... مواجه است. این در حالی است که سامانه معاملات باز هم اختلال دارد. ضمن اینکه رشد بازار سرمایه گویا به مذاق بعضی ها خوش نیامده و دست به هر گونه جوسازی و شایعه پراکنی می زنند تا این بازار را متوقف کنند.

احسان مرادی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازارسرمایه بیان کرد: رشد بازار سرمایه و افزایش قیمت دارایی‌های سرمایه‌ای، صرفا ناشی از افزایش حجم نقدینگی و انتظارات تورمی مردم شکل گرفته است.

وی ادامه داد: در سنوات گذشته، چندین بار مردم با جهش‌های تورمی شدید و افت ارزش پول ملی بوده‌اند و الان تلاش می‌کنند که خود را در برابر تورم سنگین احتمالی مصون کنند بنابراین نقدینگی خود را روانه بازار سرمایه و سایر بازار‌ها کرده‌اند و در چنین شرایطی، نمی‌توان روند بازار سرمایه را بر مبنای فاکتور‌های تحلیلی ارزیابی کرد.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: در روز‌هایی که فشار تقاضا افزایش می‌یابد، بازار مثبت است؛ کما اینکه رشد ۶۵ هزار واحدی شاخص کل را هم این روز‌ها دیده ایم؛ روز‌هایی هم که به هر دلیلی از جمله وضعیت بازار‌های موازی، فشار تقاضا کمتر باشد؛ رشد بازار سرمایه ملایم‌تر خواهد بود و یا اینکه شاهد فشار فروش در بعضی نماد‌ها هستیم. بازار ارز این روز‌ها برای عده‌ای جذاب شده و شاید کاهش فشار تقاضا در بازار سرمایه به علت تمایل برخی سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بازار ارز بوده است.

وی گفت: مردم به خاطر تجربه جهش‌های تورمی سال‌های قبل، انتظار اتفاقات بدی در عرصه اقتصادی کشور دارند؛ اما بر اساس داده‌های سیستم بانکی و بانک مرکزی، انتظارات تورمی که در مردم شکل گرفته از تورم انتظاری واقعی، بسیار بیشتر است. بعید است که در واقعیت، اقتصاد ما در حد جو روانی منفی شکل گرفته سقوط کند. اما همانطور که انتظارات تورمی مردم، بر اساس تجربیات چند ساله شکل گرفته؛ تغییر چنین طرز فکری هم زمان بر خواهد بود. اما به هر حال بازاری سرمایه ویژگی‌های خاص خود را دارد و حتی اگر تورم واقعی از تورم انتظاری کمتر باشد، سرمایه گذارانی که با استراتژی بلندمدت در سهم‌های ارزنده و مناسب بازار، سرمایه گذاری کرده باشند؛ متضرر نخواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه گذاری گفت: برای انتخاب سهم‌های مناسب برای سرمایه گذاری، بهتر است سهم‌های بازار را به نوعی فیلتر کرد. شرکت‌هایی که زیان ده نبوده و زیان انباشته ندارند؛ دارایی‌های ارزنده‌ای دارند؛ در مجامع سالانه، سود خوبی تقسیم می‌کنند؛ و همچنین درآمد‌های صادراتی و ارزی دارند و از افزایش احتمالی نرخ ارز منتفع می‌شوند، گزینه‌های مناسبی برای سرمایه گذاری هستند.

مرادی تاکید کرد: اگر شرکت‌های بازار سرمایه را بر اساس این ویژگی‌ها فیلتر کنیم؛ حدود ۳۰ سهم بزرگ و ارزنده در گروه فلزات اساسی، پتروشیمی، بانکی و شرکت سرمایه گذاری می‌رسیم که گزینه‌های کم ریسکی برای سرمایه گذاری محسوب می‌شوند و تجربه نشان داده هیچ یک از فعالان بازار سرمایه، از سرمایه گذاری بلند مدت در این سهم‌ها پشیمان نشده است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در گفت‌و‌گو با بورس نیوز مطرح شد:

سبدی از اتفاقات خوب در زیرمجموعه‌های "سیدکو"

"سیمان شمال" بیشترین تکیه‌گاه این سرمایه‌گذار بود؛

پرچم "سیدکو" بر سیمانی‌ها استوار شد/ رشد ۵۶درصدی سرمایه‌گذاری‌ها

گزارش ۳ماهه این بانک بررسی شد؛

کاهش ۶۷ درصدی سود انباشته "وبملت"

در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز صورت گرفت؛

کارشناسان و شرایط تورمی بر"بورس"

ارسال نظر