بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
کارشناس بازار‌سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز: 

شٌک عرضه "سهام عدالت" نگران‌کننده نیست

شٌک ناشی از عرضه سهام عدالت آنچنان نگران کننده نبوده و دلیل اصلی اصلاح قیمت‌ها در بورس به دو دلیل افزایش فزاینده قیمت سهام شاخص نسبت به ارزش ذاتی و عدم رشد سایر بازار‌ها بوده که دلایل ذکر شده اهمیت بیشتری نسبت به عرضه سهام عدالت دارند.  
کد خبر : ۲۲۳۲۲۱
شٌک ناشی از عرضه سهام عدالت نگران کننده نیست
 
فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه در خصوص آزادسازی بخش دوم سهام عدالت به بورس نیوز گفت: حجم معاملات کل سهام عدالت در خوشبینانه‌ترین حالت براساس NAV برآوردی ۱۰ میلیون تومان، به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. 

وی ادامه داد: این حجم معاملات معادل سه ماهه ابتدایی سال ۹۹ شرکت بورس (نه فرابورس) بوده و آنچنان انبوه، دلهره آور و آسیب زننده به روند عادی معاملات و بورس نیست؛ به خصوص که به صورت ۳۰ درصدی و قسمت‌های مختلف تقسیم بندی شده است. 

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: شٌک ناشی از عرضه سهام عدالت آنچنان نگران کننده نبوده و دلیل اصلی اصلاح قیمت‌ها در بورس به دو دلیل افزایش فزاینده قیمت سهام شاخص نسبت به ارزش ذاتی و عدم رشد سایر بازار‌ها بوده که دلایل ذکر شده اهمیت بیشتری نسبت به عرضه سهام عدالت دارند. 

آقابزرگی در بررسی مزیت‌های آزادسازی سهام عدالت در بخش اول گفت: مشارکت آحاد مردم، افزایش ضریب نفوذ سهامداری، مالکیت سهام، کاهش تصدی‌گری دولت در واگذاری تامین مالی از طریق واگذاری سهام مازاد شرکت‌های دولتی از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری استانی و ... را می‌توان از مزایای این سهام دانست که به طور غیرمستقیم حتی روند عملیاتی و اجرایی شرکت‌ها و صنایع را به نوعی تحت تاثیر مثبت قرار می‌دهد. 

وی ادامه داد: عدم تطابق هجوم یا افزایش کد‌های معاملاتی سهام عدالت با زیرساخت‌ها و سامانه‌های معاملاتی را می‌توان از نقاط ضعف این طرح دانست که در فرآیند وصول حاصل از فروش تاخیر ایجاد کرده و لازم است برطرف شود. 

مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه در بررسی وضعیت بازار سرمایه عنوان کرد: قسمت عمده سهامی که در حال حاضر به فروش می‌رسه، توسط اغلب فعالان بازار کماکان با حاشیه سود مثبت در حال انجام شدن بوده، اما به دلیل افزایش فزاینده قیمت تناسب معقول با ارزش ذاتی و وضعیت عملکرد سود و زیان شرکت‌ها، افزایش را نداشته و دلیل آن یکسویه بودن بورس به عنوان تنها بازار بوده که این نقدینگی حجیم گسیل پیدا کرده است. 

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با افزایش قیمت‌ها و سنگینی شاخص که از ابتدای سال تاکنون ۲۲۰ درصد بازدهی داشته، تناسبی با وضعیت عملکرد اقتصادی صنایع و شرکت‌ها نداشته و تا رسیدن به نقطه تعادل نیاز به اصلاح احساس می‌شود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

شاخص منفی پنهان در ابتکار چند سهم تاثیرگذار

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

جنگ "عرضه" و "تقاضا" در بورس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
اینکار باید بر اساس مثلاً حرف اول نام خانوادگی زمانبندی شود تا مثل تجربه فروش بانکها نشود و در بازارها و هسته معاملات مشکلی نشود
ناشناس
Germany
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
ارزش جایگزینی را فراموش کردید همچنین ارزش گذاری بر اساس داراییها باید به روز باشد که بمراتب بیشتر از آنچه ارزش دفتری نشان میدهد میباشد حتی تجدید ارزیابی بخش کمی از داراییها را ارزشگذاری میکند مثلا آنقدری که شرکت میخواهد وام بگیرد . البته بعضی تجدید ارزیابی ها با اینکه کمتر از واقعیت است برای بعضی شرکتهای کوچک ۴۰ تا ۵۰ برابر هم بوده