بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
آیا تحقق سودی ۲ریالی به ازای هر سهم، خوشایند سهامدار است؛

"تکنو" و تحقق ۴۸ میلیون تومان سود از شرکتی با ارزش ۴۹۳ میلیارد تومانی!

اهش فروش خالص شرکت در کنار حاشیه سود ناخالص ناامیدکننده، منجر به شناسایی زیان عملیاتی ۱۵ میلیارد ریالی در سال ۱۳۹۸ شده و شاید اگر شناسایی سود ۱۹ میلیارد ریالی غیرعملیاتی سرمایه گذاری‌های شرکت نبود بی شک شاهد شناسایی زیان خالص از این شرکت می‌بودیم.
کد خبر : ۲۲۳۵۰۹


به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، حالا دیگر تطابق صورت‌های مالی ناامیدکننده شرکت‌هایی با ارزش‌های چند برابر شده در بازار بورس و فرابورس به اتفاقی بی فایده شده و در حالی که عملکرد برخی شرکت‌ها نشان از زیان و یا سود‌های ناچیز دارد، قیمت سهام آن‌ها رشد‌هایی بیش از چند صد درصدی را نشان می‌دهد.

شرکت مهندسی تکنوتار که این روز‌ها ارزش در حدود ۴۹۳ میلیارد ریالی را یدک می‌کشد در سال مالی گذشته موفق به شناسایی و تحقق سود خالصی تنها ۴۸۷ شده و سودی را که شاید برخی از فروشندگان لوازم خودرو تنها در یک یا دو ماه محقق می‌کنند، مهندسی تکنوکار در فعالیت یکساله خود محقق کرده که در نوع خود بسیار جالب توجه است.

اینکه سرمایه گذاران این روز‌های سهام شرکت را آن هم با تحقق سود خالصی در حدود ۲ تا ۳ ریال با کدام توجیه علمی در قیمت‌های بیش از ۲۲.۰۰۰ ریال می‌خرند سوالی است که تنها این دوستان می‌توانند پاسخگوی آن باشند.

کاهش در حدود ۴۵ درصدی فروش داخلی محصولات با اهمیت شرکت نظیر دیسپنسر و جایگاه‌های سیار در سال ۱۳۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و کاهش حاشیه سود ناخالص آن‌ها از اصلی‌ترین دلایل کاهش سوداوری این شرکت به شمار می‌رود.

همانگونه که در جدول فوق نیز ملاحظه می‌شود، کاهش فروش خالص شرکت در کنار حاشیه سود ناخالص ناامیدکننده، منجر به شناسایی زیان عملیاتی ۱۵ میلیارد ریالی در سال ۱۳۹۸ شده و شاید اگر شناسایی سود ۱۹ میلیارد ریالی غیرعملیاتی سرمایه گذاری‌های شرکت نبود بی شک شاهد شناسایی زیان خالص از این شرکت می‌بودیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر