بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۳
عرضه‌های سنگین روز چهارشنبه و اظهارات بسیاری از کارشناسان بر حباب موجود در ارزش شرکت‌های بورسی از جمله موارد تاثیرگذار بر ریزش احتمالی قیمت‌ها در روز جاری است.
کد خبر : ۲۲۳۶۱۵

تاثیر ارزش شرکت‌های بورسی بر بازار

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، در حالی که ساعات ابتدایی بازار روز چهارشنبه حاکی از ادامه روند مثبت روز‌ها و البته ماه‌های اخیر بود، عرضه‌های سنگین در ساعات میانی و انتهایی بازار، روند کلی بازار را به طرز نگران کننده‌ای عوض کرد.

تشکیل صفوف سنگین فروش پس از ساعت معاملاتی در نماد‌های پرطرفدار ماه‌های اخیر نظیر "شپنا"، "خودرو" و "خساپا" تا حدود زیادی معاملات ساعت ابتدایی روز جاری را قابل پیش بینی کرده است.

اکنون دیگر رشد قیمت‌ها در بازار سهام تا حدی نگران کننده شده که کارشناسان و حتی امام جمعه شهرستان‌ها هم در خصوص ترکیدن حباب‌های قیمتی به مردم اخطار می‌دهند با این وجود رشد ادامه دار و متاثرکننده نرخ ارز در روز‌های گذشته و ورود قیمت دلار به کانال ۲۴.۰۰۰ تومانی در روز‌های انتهای هفته گذشته همچنان محرکی مناسب برای سرمایه گذاران محسوب می‌شود.

شاخص کل بازار روز چهارشنبه به لطف قیمت‌های پایانی نماد‌های "فارس"، "شتران"، "شپنا" افتی بیش از ۳۲۰۰ واحدی را تجربه کرد آن هم در حالی که بسیاری از نماد‌های بورسی و غیربورسی صف فروش را تجربه می‌کردند. شاخص هموزن، اما با ثبت رشد ناچیز در حدود ۳۳۰ واحدی در روز معاملاتی قبل نشان داد که در روز گذشته سهام شرکت‌های کوچک بیش از سایر شرکت‌ها از جذابیت‌های سرمایه گذاری برخوردار است.

اخبار اقتصاد بین الملل:
شاید مهمترین اخبار بین المللی انتهای هفته را بتوان به اخبار منتشره در خصوص قرارداد‌های تجاری ایران و چین مرتبط دانست. به نقل از آپستریم، گزارش ها حاکی از آن است که ایران و چین به سرعت در حال تدوین جزئیات توافق جامع همکاری ۲۵ ساله با یکدیگر هستند که با هدف خارج کردن ایران از حلقه تحریم‌های آمریکا در جریان است.

قرار است در قالب این توافق چین طی ۲۵ سال ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کلیدی از جمله زیرساخت و حوزه انرژی ایران انجام خواهد داد که تقریبا تلاش‌های آمریکا برای محاصره کردن اقتصاد ایران را خنثی خواهد کرد.

بنا به گفته مقامات آمریکایی، این توافق می‌تواند چهره منطقه را تغییر دهد از جمله پروژه‌هایی که قرار است چینی‌ها در قالب آن با ایران همکاری کنند می‌توان به حوزه‌های مخابراتی، بنادر، میادین نفتی و گازی، خطوط راه‌آهن و ده‌ها حوزه دیگر اشاره کرد. گفته می‌شود در قالب آن همچنین ایران قرار است نفت را با تخفیف به چین صادر کند.

همچنین در راستای افزایش تعداد مبتلایان کرونا در آمریکا طی روز‌های گذشته روند افزایش مبتلایان به کرونا در آمریکا به بیش از ۷۰ هزار نفر در روز رسیده و همین امر باعث شد تا در معاملات روز‌های گذشته وال‌استریت شاهد منفی شدن شاخص‌ها و قیمت‌های جهانی نفت بودیم.

در واقع افزایش تعداد مبتلایان به کرونا از یک سو و بالا رفتن تعداد افرادی که برای دریافت مزایای بیمه بیکاری اقدام کرده‌اند، به گسترش نگرانی‌ها نسبت به تبعات اقتصادی این همه‌گیری منجر شده است.

شدت گرفتن شیوع کرونا در حال خنثی کردن عملکرد‌های مثبت در برخی بخش‌های اقتصادی آمریکا بوده و هم اکنون ۳۲ میلیون نفر در آمریکا از مزایای بیمه بیکاری استفاده می‌کنند. گسترش کرونا باعث شده تا برخی ایالت‌های آمریکا به سمت اعمال محدودیت‌های کرونایی روی آورده و همین امر باعث شده است تا بازار‌های مالی نگران تبعات اقتصادی آن باشند.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما از جمله مباحث با اهمیت روز‌های گذشته با بازار بورس می‌توان به اظهارات احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در ارتباط با مهمترین طرح‌های در دست بررسی مجلس گفت: مجلس یازدهم ۱۲ طرح اولویت‌دار را در دست بررسی دارد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها مالیات برعایدی سرمایه در بخش مسکن بوده که کمیسیون اقتصادی مجلس آن را تهیه و قرار است به صحن علنی مجلس ارسال کند.

این نماینده مجلس در ارتباط با تاثیر اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن، اظهار داشت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن قطعا در کاهش قیمت این کالای مصرفی تاثیرگذار است. از کمیسیون اقتصادی مجلس درخواست داریم طرح مذکور را سریع‌تر به صحن علنی مجلس ارسال کند چرا که مجلس یازدهم به دنبال رفاه و آسایش مردم است.

امیرآبادی در پایان تصریح کرد: امیدواریم رسانه‌ها در این زمینه به مجلس یازدهم کمک کنند و آنچنان کار درست و دقیق بوده را اطلاع رسانی کند. مسکن ازجمله بخش‌های است که سهم زیادی در سبد هزینه خانوار دارد به همین دلیل باید در صدد کاهش قیمت آن برآییم.

رییس سازمان خصوصی‌سازی درباره زمان عرضه این صندوق‌ها اظهار داشت: در این زمینه نامه‌ای به وزیر کشور ابلاغ شده تا هر چه زودتر تصمیمات لازم برای عرضه این صندوق‌ها را اتخاذ کنند.

بازار امروز:
همانگونه که در ابتدای گزارش نیز اشاره شد، عرضه‌های سنگین روز چهارشنبه و اظهارات بسیاری از کارشناسان بر حباب موجود در ارزش شرکت‌های بورسی از جمله موارد تاثیرگذار بر ریزش احتمالی قیمت‌ها در روز جاری است.

ریزش‌ها و افتی که البته به هیچ وجه غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد و شاید بازار بورس ما تنها بازار بورسی باشد که در شرایط وخیم اقتصادی و عدم رشد سودآوری شرکت‌ها چنین بازدهی را در ماه‌های گذشته داشته است.

به نظر می‌رسد در روز جاری شاهد تشکیل صفوف فروش سنگین در نماد‌های بزرگ بازار باشیم که این موضوع احتمالا باعث فشار بر سهام کوچک و عرضه‌های سنگین در این نماد‌ها خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر