بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

عمق‌بخشی، تنها راه برای خلاصی از دام نقدینگی

حوزه پتروشیمی و شیمیایی، فلزات اساسی بالاخص فولادی ها، کانی های معدنی، دارویی ها و نیز پالایشی ها گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری هستند.
کد خبر : ۲۲۴۱۷۸

عمق بخشی به بازار سرمایه، تنها راه برای خلاصی از دام نقدینگی

به گزارش بورس نیوز، بعد از رشد بیش از ۵۰ هزار واحدی روز گذشته، امروز شاخص کل منفی است و به نظر می رسد با نزدیکی به سطح ۲ میلیون واحدی، مقاومت هایی هم خواهیم داشت.

علی صادقین کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص نوسانات این روزهای بازار بیان کرد: افزایش نوسانات بازار سرمایه، چند دلیل دارد؛ نخستین دلیل آنکه هرچه به عدد ۲ میلیون واحدی نزدیک تر می شویم از لحاظ روانشناسی، رفتارهای هیجانی معامله گران هم افزایش می یابد. دلیل دیگر آنکه به نظر می رسد حقوقی ها هم برای متعادل تر کردن بازار به نوعی هماهنگ عمل کرده و در نیمه دوم تایم معاملات، عرضه ها را بیشتر می کنند. دلیل سوم، خبر مربوط به آزادسازی ۳۰ درصد دوم سهام عدالت است که نگرانی ها از افزایش عرضه ها را تشدید کرده و ضمنا در فضای مجازی مرتبا شاهد اظهار نظرهایی در مورد حباب بازار سرمایه هستیم و در نهایت، دلیل آخر تعدیل انتظارات ارزی بوده که با افت نرخ دلار در چند روز گذشته، رخ داده است.

وی افزود: اما معتقدم این نگرانی ها موقتی است و بازار سرمایه هیچ جایگزین و رقیب جدی ندارد که در صورت خروج نقدینگی از بازار سرمایه، پول به آن بازار وارد شود. عوامل بنیادی از جمله نرخ تورم و روند افزایشی نرخ ارز تا حدودی تضمین کننده روند صعودی بازار سرمایه خواهد بود. بنابراین بازار سرمایه مسیر صعودی خود را طی خواهد کرد؛ اما احتمالا با شیب ملایم تر و رفتارهای هیجانی بیشتر!


صادقین در پاسخ به این سوال که "آیا بازار سرمایه ما حباب دارد" گفت: شاید بخشی از سهم های بازار سرمایه بیش از ارزش ذاتی معامله شوند، ولی بیش از ۵۰ درصد از سهم بازار سرمایه هنوز ارزنده هستند و با ارزش ذاتی فاصله دارند و هیچ حبابی ندارند. در نظر داشته باشید که مادامی که تورم شیب صعودی دارد، ارزش جایگزینی شرکت ها و ارزش دارایی های ثابت و مشهود آنها، رو به افزایش است و اگر تمام این موارد را در محاسبه ارزش واقعی شرکت ها لحاظ کنیم، اکثر شرکت ها حبابی نیستند. اما اگر قصد تعمیم حباب به شرکت های بورسی را داشته باشیم، باید بپذیریم که تمام بازارهای ما از جمله بازار مسکن و خودرو و... حباب دارند و باید منتظر ترکیدن حباب بازارها و سردرگمی پول برای ورود به بخشی بدون حباب باشیم.

وی اضافه کرد: در بوق و کرنا کردن حباب بازار سرمایه، کاری نسنجیده و نادرست است. حباب را اگر با حجم نقدینگی اندازه بگیریم، کلیت بازار سرمایه حباب ندارد؛ ولی اگر اصرار به حباب بازارها داشته باشیم، یعنی یا باید پول را با نرخ های سود بالا (شبیه سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴) جذب سیستم بانکی کنیم یا باید پول در دست مردم باقی بماند یا باید در بازار بدهی با نرخ های جذاب تر اوراق جذب شود. با شرایط فعلی، بازار بدهی ما کشش جذب این حجم از نقدینگی را ندارد و مسلما مردم هم اقدام به نگهداری پول نقد نخواهند کرد. انتظار ورود نقدینگی به بخش های تولیدی و مولد هم نمی رود. بنابراین تنها راهی که می ماند این است که بازار سرمایه در قالب افزایش سرمایه، نقدینگی را جذب کند و افزایش عمق این بازار، تنها راه نجات اقتصاد از دام نقدینگی است که به درستی هم این مسیر انتخاب شده است.

صادقین در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری اظهار کرد: حوزه پتروشیمی و شیمیایی، فلزات اساسی بالاخص فولادی ها، کانی های معدنی، دارویی ها و نیز پالایشی ها گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری هستند. ضمن اینکه با در نظر گرفتن شرایط کلی بازار سرمایه و تخفیف دولت در عرضه صندوق های ETF، "دارا دوم" هم برای سرمایه گذاری جذاب خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

شاخص کل و مقاومت ...

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:

زمان آغاز پذیرش شرکت های سرمایه گذاری استانی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷
بهتربن تحلیل که میشد کرد جناب صادقین انجام دادمرحبا به این کارشناس خبره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷
بهتربن تحلیل که میشد کرد جناب صادقین انجام دادمرحبا به این کارشناس خبره