بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نوع معاملات در "بورس‌کالا"، عامل افزایش قیمت فولاد/ برخی خریداران دیگر توان مالی نداشتند

شفافیت به قیمت افزایش قیمت محصولات، نفعی برای مردم ندارد و معتقدم خروج فولاد از بورس کالا، برای انبوه سازان اتفاق مثبتی است.
کد خبر : ۲۲۴۶۲۴

بورس کالا، عامل افزایش قیمت فولاد

به گزارش بورس نیوز، اگرچه بحث خروج فولاد از بورس کالا تکذیب شده بود؛ اما معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی در گفتگویی که با شبکه خبر داشته به صراحت اعلام کرده به منظور کاهش قیمت مسکن و حمایت از طرح مسکن حمایتی، رئیس جمهور طرح خروج فولاد از بورس کالا را بررسی کرده است. در این طرح پیشنهاد شده فولاد از بورس کالا خارج شده و با ۲۰ درصد افزایش نسبت به قیمت سال ۹۸ عرضه گردد.

ایرج رهبر نایب رییس انجمن انبوه سازان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: معاملات بورس‌کالا عامل اصلی افزایش قیمت‌های فولاد بوده و انجمن انبوه‌سازان هم به منظور رفع معضل افزایش قیمت غیرمنطقی فولاد، پیشنهاد خروج فولاد از بورس‌کالا را مطرح کرده بود.

وی افزود: اگر این امکان فراهم باشد که انبوه‌سازان فولاد مورد نیاز پروژه‌های ساختمانی را بصورت عمده و مستقیم از کارخانه‌های تولیدی خریداری کنند، حتما محصول با قیمت مناسب‌تری در اختیار سازندگان کلان بازار مسکن قرار خواهد گرفت چراکه معاملات بورس‌کالا علاوه بر آنکه مشکل افزایش قیمت‌ها را به دنبال دارد، مشکل دیگری هم برای انبوه‌سازان به همراه داشت.

رهبر افزود: در بورس کالا، سبدی چند تنی از محصول عرضه می‌شود و برای مثال خریداران میلگرد، باید سبدی از انواع میلگرد در سایز های مختلف را خریداری کنند و میلگرد در سایز مورد نیاز خود را برداشته و مابقی را در بازار آزاد عرضه کنند. در مورد تیر آهن هم همین موضوع مصداق دارد. در نتیجه، خریداران کوچک و سازندگان خرد توان مالی خرید از این بازار را ندارند.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: در گذشته هم تجربه معامله فولاد خارج از بورس کالا را داشته ایم و خریداران بزرگ مستقیما از کارخانجات خرید می کردند و دلالی در این بازار، کمتر از امروز بود. شفافیت به قیمت افزایش قیمت محصولات، نفعی برای مردم ندارد و معتقدم خروج فولاد از بورس کالا، برای انبوه سازان اتفاق مثبتی است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
شفافیت
Germany
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۲
اقای ایرج رهبر شما نگران انبوه سازان هستی( نائب رئیس انبوه سازان) یا بساز بندازهای مافیایی که مردم را بیچاره کردن.