بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
با توجه به تغییر ساعات معاملات و همچنین با توجه به دو تکه شدن معاملات نماد‌های پذیرفته شده در بازار بورس انتظار می‌رود که شاهد برخی ابهامات معاملاتی در بازار و بخصوص به دلیل نامشخص بودن گروه‌های صنایع قابل معامله در دو تایم بازار، باشیم.
کد خبر : ۲۲۵۰۷۰

تعدیل دلاری‌های بازار ...

به گزارش بورس‌نیوز، رئیس کل بانک مرکزی با تشریح دلایل افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته گفت: دولت هنوز ارزی که مصرف می‌کند با قیمت ۴۲۰۰ تومان است و بنابراین افزایش قیمت ارز تاثیری در درآمد‌های دولت ندارد.

وی با تاکید بر اینکه نرخ واقعی ارز رقمی بسیار پایین‌تر از قیمت فعلی آن در بازار است، گفت: نرخ دلار در اقتصاد ما تبدیل به شاخص مهمی شده، اما این موضوع درست می‌شود و همه ابزار‌ها را به کار می‌بریم تا این نرخ را تعدیل کنیم. همتی در بخش دیگری از سخنانش درباره اقدامات بانک مرکزی برای مقابله با اختلاس‌های بانکی تاکید کرد: قوه قضاییه خوب برخورد می‌کند، ظرف همین چند ماه گذشته جناب آقای رئیسی اقدامات بسیار خوبی را انجام داده‌اند و نزدیک به ۱۶ هزار میلیارد تومان از مطالبات بدهکاران بانکی را وصول کرده‌ایم.

بر اساس اعلام شرکت بورس تهران، نخستین شرکت سرمایه‌گذاری استانی مربوط به استان خراسان جنوبی در بورس تهران پذیرش شد تا سهامداران آن، که مردم شریف خراسان جنوبی و انتخاب کنندگان روش غیرمستقیم در سهام عدالت بوده‌اند، به عنوان سهامدار شرکت سرمایه‌گذاری استانی خراسان جنوبی در بورس تهران حضور یافته و سهام آن‌ها از هفته جاری قابل معامله در بازار دوم خواهدبود.

ترکیب پرتفوی سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی خراسان جنوبی مشتمل بر سهام شرکت‌های ارزنده فلزات اساسی، بانکی، پالایشگاهی، خودروسازی و ... است که ارزش آن‌ها در تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۰۱ مبنای سرمایه جدید شرکت بوده و افزایش قیمت سهام شرکت‌های موجود در پرتفوی شرکت تا این تاریخ به بیش از ده هزار میلیارد تومان رسیده است.

گمانه زنی‌های مختلفی در خصوص خبر رئیس جمهور از طرحی که "یک گشایش اقتصادی در کشور ایجاد می‌کند" مطرح شده است. برخی محافل از احتمال عرضه اوراق سلف نفتی در بورس خبر می‌دهند. بر این اساس نفت خام ایران بصورت بشکه‌ای در بازار سرمایه عرضه خواهد شد، در این صورت عموم مردم میتوانند بصورت بشکه‌ای نفت تولیدی پالایشگاه‌های ایران را خریداری کنند. از سوی دیگر با توجه به ماهیت اوراق سلف نفت خریداری شده مانند سهام معامله خواهد شد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند، منابع حاصل از عرضه نفت در بورس صرف احیای ساخت‌های نفتی-پالایشی و احتمالا بر طرف کردن جبران کسری بودجه خواهد شد. در واقع این روش یک نوع تامین سرمایه برای زیرساخت‌ها محسوب خواهد شد و جذب نقدینگی مناسبی در پی خواهد داشت.

همچنین برخی موضوع تضمین بازخرید این اوراق از سوی صندوق توسعه ملی در زمان سر رسید را مطرح کرده‌اند.

مدیرعامل بورس تهران گفت: از امروز، معاملات بورس در دو زمان ۸:۳۰ تا ۱۱ و ۱۱ تا ۱۳ هر روز کاری معامله خواهند شد. اقدامات کوتاه مدت بورس تهران، برای کاهش فشار بر روی هسته معاملاتی بدین گونه است که از هفته آینده سهام صنایع مختلف در دو زمان ۸:۳۰ تا ۱۱ و ۱۱ تا ۱۳ هر روز کاری معامله خواهند شد. وی اضافه کرد: عمده معاملات گروه‌ها از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱ و گروه صنایع بزرگ نیز از ساعت ۱۱ تا ۱۳ انجام می‌شود البته از روز قبل اطلاع رسانی می‌شود که چه صنایعی در چه بازه زمانی معاملات می‌شود.

از دیگر خبر‌های مربوط به بازار سرمایه می‌توان به احتمال بازگشایی نماد اخابر پس از نزدیک به دو ماه توقف نماد اشاره کرد. پس از برخی ابهامات در خصوص دارابودن مجوز افزایش نرخ برخی خدمات این شرکت و یا عدم آن، سازمان بورس با انتشار اطلاعیه شفاف سازی در خصوص این نماد اشاره داشته است که مسئولیت تقبل ریسک این مورد با سرمایه گذاران است و به این ترتیب زمینه بازگشایی نماد شرکت مخابرات ایران در معاملات امروز فراهم شده است.

بازار امروز
برای بازار امروز با توجه به احتمال تعدیل تقریبا محسوس نرخ دلار در بازار ارز، انتظار افزایش عرضه‌ها در شرکت‌های با درآمد دلاری را خواهیم داشت. همچنین با توجه به تغییر ساعات معاملات و همچنین با توجه به دو تکه شدن معاملات نماد‌های پذیرفته شده در بازار بورس انتظار می‌رود که شاهد برخی ابهامات معاملاتی در بازار و بخصوص به دلیل نامشخص بودن گروه‌های صنایع قابل معامله در دو تایم بازار، باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر