بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۶
با توجه به کاهش ادامه دار نرخ دلار به نظر می‌رسد که همچنان سطح عرضه‌ها در نماد‌های دلارمحور بیشتر باشد.
کد خبر : ۲۲۵۱۳۷

ارتباط کاهش نرخ دلار با نمادهای دلارمحور

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته و پس از تعطیلات سه روزه شاهد شروع خوب بازار سرمایه در هفته کاری جدید بودیم. شاخص کل رشد ۴۴ هزار واحدی را تجربه کرد و این نماگر در ارقام بالای ۲ میلیون واحد تثبیت شد. با این حال، شاخص کل هم وزن صرفا رشد ۰.۳ درصدی را تجربه کرد که کمتر از ۲ درصد رشد شاخص کل محسوب می‌شود. به این ترتیب مشاهده می‌شود که رشد نماد‌های شاخص ساز بیشتر از نماد‌های با ارزش بازار کمتر بوده است.

رشد بازار در حالی روی داد که در بازار ارز شاهد کاهش بیش از ۱.۰۰۰ تومانی قیمت دلار بودیم و انتظار می‌رفت که در معاملات نماد‌های ارز محور شاهد افزایش عرضه‌ها باشیم.

نماد‌های "فارس"، " فملی"، " شپنا" و" شتران" بیشترین تاثیر را بر شاخص کل داشتند. ایران خودرو نیز با صف فروش ۸۰۰ میلیون سهمی خود بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشت.

ارزش کل معاملات دیروز به بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال رسید. به نظر می‌رسد که ارزش معاملات بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریالی را می‌بایست به عنوان میانگینی از ارزش روزانه معاملات بازار سرمایه محاسبه کنیم.

سیاست و اقتصاد کلان
روز گذشته شاهد برخی اخبار در خصوص احتمال پیش فروش نفت تولیدی کشور در قالب اوراق سلف در بازار سرمایه بودیم. ظاهرا قرار است دولت به منظور رفع کسری بودجه خود و همچنین کاهش نقدینگی سرگردان در جامعه تا سقف ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق سلف نفتی با سررسید دو ساله منتشر کند. از قرائن و شواهد این گونه بر می‌آید که این اوراق تورم دو سال آینده را پوشش می‌دهد و دارنده آن از خطر کاهش ارزش دارایی مالی خود مصون خواهد بود. در صورت استقبال از این اوراق می‌توانیم امیدوار به کاهش نرخ تورم انتظاری و همچنین کاهش ریسک ناشی از حضور نقدینگی سرگردان در بخش‌های سفته بازی باشیم. همچنین این اوراق می‌بایست حداقلی برای نرخ نفت تعیین کنند و همچنین در مدت دو سال از انتشار تا سررسید با شیوه‌ای معقول و منطقی بازارگردانی آن‌ها نیز صورت بگیرد. در کل به نظر می‌رسد که این طرح تا حدی می‌تواند نسبت به کاهش نرخ تورم انتظاری در مسائل اقتصادی کشور گره گشا باشد.

در خبری از سهام عدالت، سخنگوی ستاد آزادسازی سهام گفت: از دیروز، تمام دارندگان سهام عدالت می‌توانند ۶۰ درصد سهام خود را معامله کنند. سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت با بیان اینکه، شرکت سرمایه گذاری استان خراسان جنوبی به عنوان اولین شرکت قابل معامله در بازار سرمایه خواهد بود، افزود: این شرکت ابتدا با سرمایه ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان ثبت شد و دارای ۴۰۰ هزار سهامدار است. وی ادامه داد: سرمایه فعلی این شرکت در مجموع با ارزش گذاری روز بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

فهیمی با بیان اینکه به طور معمول از این شرکت سرمایه گذاری به تمام دارندگان سهام عدالت که سهام ۵۰۰ هزار تومانی داشتند، ۱۲۴ هزار سهم ۱۰۰ تومانی تعلق یافته است، گفت: با توجه به ارزش بالای این سهام‌ها در بورس، به دارندگان سهام عدالت با روش غیر مستقیم توصیه می‌کنیم در نگهداری سهام خود تلاش کنند.

در خبری دیگر از بازار سرمایه، مدیرعامل بورس تهران گفت: تا پایان هفته جاری انجام معاملات تا ساعت ١٥ افزایش می‌یابد. صحرائی تاکید کرد: سامانه معاملاتی بورس محصول کشور فرانسه است که در سال ٢٠١٦نصب شده و سال ٢٠١٨ به روز شده است، اما دیگر خدمات جدیدی ارائه نشده است البته هر سامانه دیگری هم پاسخگو این تعداد کد سهام داری نیست.
روز چهارشنبه شاهد عرضه اولیه سهام شرکت بهساز سامانه کاشان در بازار دوم بورس خواهیم بود. بر این اساس، روز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۹/۰۵/۲۲ تعداد ۴ میلیارد و ۲۶ میلیون و ۱۵۷ هزارو ۴۰۰ سهم معادل ۲۰ درصد از سهام شرکت "بهساز کاشانه تهران" به عنوان پانصد و چهل و چهارمین شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش "فعالیت‌های مربوط به املاک و مستغلات" گروه و طبقه " فعالیت‌های مربوط به املاک و مستغلات با مالکیت شخصی و یا اجاره ای" در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد " ثبهساز " به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد.

بازار امروز
برای بازار امروز انتظار افزایش عرضه‌ها در قیمت‌های مثبت را خواهیم داشت. همچنین با توجه به کاهش ادامه دار نرخ دلار به نظر می‌رسد که همچنان سطح عرضه‌ها در نماد‌های دلارمحور بیشتر باشد. در گروه بانکی نیز همانند روز گذشته انتظار افزایش عرضه‌ها وجود خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
خاک بر سرتون با گشایش اقتصادیتون ،مردمو به خاک سیاه نشوندید ،خجالتم نمیکشید ،برای جبران بی کفایتیتون از جیب مردم مایه میزارید لعنت به شما
سهامدار
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
اینها خیلی دروغوین . میخان دو بار یا شاید هم سه بار سهام ها مخصوصا etf ها رو به مردم بفروشن به این صورتدکه منفی میکنن تا باز از ما بخرن و دوباره تو قیمت بالا بفروشن .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
یعنی خاک بر سرتون
علی
United States of America
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
برای اینکه گشایش انجام بشه باید............ و کشورهای خائن فوق را رها کنندو بودجه مملکت صرف این لاشخورها نکنن.واردات خودرو آزادشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲
تا روحانی گفت هفته آینده خبر خوش و گشایش اقتصادی,
چارستون بدنم لرزید چون که افاضات ایشون مثل بمب اتم مخرب و ویرانگره
شیوا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲
دولت کثیف دولت دروغگو وای به حالتون وای به روزی که به دست مردم بیوفتید تقاص این همه دروغ، دزدی و بلایی که سر مردم میارید و پس میدید به حول و قوه ی الهی
شیوا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴
تقاص این همه دروغ و دزدی رو پس میدید به زودی