بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرصت ها را شکار کنید

نکته حائز اهمیت این است که اگر شخصی، بلوک پالایشی ها را در این قیمت ها خریداری کند، اتفاقا سیگنال مثبتی برای بازار سرمایه خواهد بود؛ چرا که خریداران بلوکی حتما با تحلیل و در نظر گرفتن افق بلندمدت اقدام به خرید کرده اند.
کد خبر : ۲۲۵۲۸۴

فرصت ها را شکار کنید


به گزارش بورس نیوز، در شرایطی که بعد از سال ها تلاش، مردم راه بازار سرمایه و سرمایه گذاری در این بازار را در پیش گرفته اند، دیروز آقایان آنقدر از عرضه دارا دوم و لغو آن، اخبار ضد و نقیض گفتند که امروز بورس بازان حس و حال جماعتی فریب خورده را داشتند که باید بفروشند و خارج شوند تا مبادا در دام بیفتند! در نهایت هم وزیر نفت اعلام کرد لغو عرضه دارا دوم صحت ندارد. دارا دوم عرضه می شود و بحث جنگ قدرت وزارت اقتصاد و وزارت نفت، کار عده ای بیکار بوده است! مسلما این اولین بار نیست که چنین اتفاقاتی رخ می دهد و آخرین بار هم نخواهد بود؛ ولی سرمایه گذاران این بازار در چنین مواقعی باید چه کنند؟

ولید هلالات کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: بازارسرمایه تا مقطعی به پشتوانه افزایش نرخ ارز و بهبود بازارهای جهانی بعد از جریان کرونا رشد کرد؛ ولی از نقطه‌ای به بعد این ذهنیت برای فعالان بازار سرمایه بوجود آمد که دولت و بانک مرکزی و سایر نهادها، به دلایل مختلف پشتیبان بازار سرمایه هستند و بازار سرمایه دچار ریزش نخواهد شد و اگر در هر مقطعی، التهاب اساسی ایجاد شود، دولت به عنوان پشتیبان این بازار، فضا را تلطیف می کند‌.

وی افزود: نکته ای که به نظر می رسد نه دولت و نه بانک مرکزی به آن توجه کرده اند، سرعت عمل مردم است. وقتی مردم عادی را تشویق به سرمایه گذاری در بورس کنیم، از زمان تصمیم گیری تا ورود به بازار، به طور میانگین ۲ ماه زمان می برد تا مردم وارد این بازار شوند. بنابراین بسیاری از اشخاصی که به تازگی وارد بازار سرمایه شده اند، تحت تاثیر تبلیغات و حمایت بانک مرکزی و دولت در چند ماه قبل، تصمیم به ورود به بازار سرمایه گرفته اند. ۲ ماه پیش بانک مرکزی و دولت با آب و تاب از صندوق های ETF صحبت می کردند و اصرار داشتند منافع عرضه ETF های دولتی برای مردم است؛ حال آنکه عرضه ETF ها بیشترین منفعت را برای دولت خواهد داشت و این عرضه ها موهبتی برای دولت است که بتواند سهام خود را در حد قیمت بلوکی عرضه کند، ولی کماکان مدیریت این شرکت ها را به عهده داشته باشد. (شبیه اتفاقی که بعد از عرضه دارا یکم برای بانک ها افتاد) ارزش بازار بانک هایی که در پرتفوی دارایکم هستند نسبت به گذشته تقریبا ۴ درصد رشد داشته، در حالی که مدیریت همچنان در دست دولت است.

هلالات اضافه کرد: دولت برای مردم عادی که شغل و تحصیلات شان مرتبط به مسائل مالی و بورسی نیست، طوری این صندوق ها را تعریف کرده که گویا خرید واحدهای این صندوق ها اتفاق مثبتی برای مردم یا همان خریداران است؛ در صورتی که اصل برداشت منابع و منافع این واگذاری برای دولت خواهد بود. دولت با توجه به منفعتی که از واگذاری ETF ها می برد، باید برای ترغیب مردم به خرید تبلیغ کند و اینکه حالا چنین رفتاری نشان داده، عجیب است. مگر آنکه دولت از واگذاری پالایشگاه منصرف شده باشد که البته با توجه به اینکه هیچ تغییری در بازار نفت و ساختار پالایشگاه ها رخ نداده که نظر دولت را عوض کند‌. انتظار می رود وقتی دولت تصمیمی اتخاذ کرده، بر اساس دیدگاه بلندمدت باشد و مرتبا تغییر نکند.

وی در پاسخ به این سوال که "آیا اگر قرار می شد پالایشی ها بصورت بلوکی عرضه شوند، افت قیمت سهام پالایشی ها قابل توجیه بود؟" اظهار کرد: شاید از منظر تحلیلی، خرید بلوکی پالایشگاه ها در قیمت های فعلی جذاب نباشد؛ ولی شاید خرید بلوک پالایشی ها و در اختیار داشتن سهام مدیریتی یک پالایشگاه، برای بعضی گروه ها و اشخاص مثلا فعالان زنجیره نفت، به خاطر اثرگذاری و ارتباطات با وزارت نفت و.‌.. جذاب باشد. نکته حائز اهمیت این است که اگر شخصی، بلوک پالایشی ها را در این قیمت ها خریداری کند، اتفاقا سیگنال مثبتی برای بازار سرمایه خواهد بود؛ چرا که خریداران بلوکی حتما با تحلیل و در نظر گرفتن افق بلندمدت اقدام به خرید کرده اند. بنابراین اگر احتمالا عرضه دارا دوم لغو شد و قرار شد پالایشی ها بصورت بلوکی عرضه شود، نباید سرمایه گذاران دچار تشویش شوند و اتفاقا معامله بلوکی دلیلی بر ارزندگی سهم در آن قیمت است. اما مشکل اینجاست که اخبار مربوط به لغو عرضه دارا دوم و... به معنای خلف وعده دولت و نداشتن ثبات رویه است. دولت از عرضه دارا سوم و گشایش اقتصادی و اوراق سلف نفتی و... صحبت می کند و به نظر می رسد اتفاقات این یکی دو روز، آن موارد را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد. به عبارتی، خسارت حیثیتی که به خاطر این اتفاقات از دولت رفته، بیش از منفعتی است جذب کرده است‌.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به منفی شدن کل بازار تحت تاثیر خبر لغو عرضه دارا دوم، گفت: با وجود آنکه خبر لغو عرضه مربوط به پالایشی ها بود؛ ولی سایر صنایع هم به رغم آنکه در دو ماه اخیر بازدهی مطلوبی نداشته اند، صف فروش شده اند، به خاطر همین است که بسیاری از سهامداران تصور می کردند حامی اصلی بازار، دولت بوده و حالا این حامی خود را کنار کشیده و بی اعتمادی ایجاد شده، چنین فضایی ایجاد کرده است. همان طور که در فضای بی اعتمادی به اقتصاد کشور، مردم برای خرید ارز و طلا هجوم می برند، بی اعتمادی به دولت هم می تواند منجر به فروش سهام شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه در خاتمه در توصیه به سهامدارانی که با خبرهای این دو روزی دچار تشویش شدند، گفت: ماهیت بازار سرمایه طوری است که همواره سرمایه گذارانی که بصورت بلندمدت در این بازار سرمایه گذاری کرده اند، بازدهی بیشتری کسب کرده اند. سوابق بازار سرمایه نشان می دهد این بازار در بازه های زمانی چند ساله، سود خوبی برای سرمایه گذاران به ارمغان آورده است. بنابراین تازه واردها باید سعی کنند که در درجه اول، فقط بخشی از سرمایه خود را وارد این بازار کنند که نیاز فوری به آن نداشته باشند و این سرمایه، در بلندمدت در بازار سرمایه نگهداری شود. سرمایه گذاری بلندمدت، مناسب ترین استراتژی سرمایه گذاری است و حتی اگر شخصی در کوتاه مدت زیان دید، مطمئن باشد جبران ضرر و زیان در بورس، کار دشواری نیست و با سرمایه گذاری صحیح، می توان ضرر و زیان کوتاه مدت را در بلندمدت جبران کرد. بازار سرمایه، دوره های صعودی دارد و اتفاقاتی مثل رشد بازارهای جهانی یا گشایش سیاسی یا افزایش نرخ ارز و تورم و.‌‌.. منجر به رشد این بازار خواهدشد و لازمه کسب بازدهی مطلوب از بورس، سرمایه گذاری بلندمدت در این بازار است تا بتوان فرصت های مناسب را شکار کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو شورای عالی بورس و مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

حمایت از بازار سرمایه ادامه دارد

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

اقدامات دولت و تضعیف جبهه خریدار

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

فروش اوراق نفتی باید جای خود را به فروش نقدی بدهد

نگاهی به روند هفته گذشته بازار

گل به خودی، ثمره شادی پس از گل کارگزاران

ارسال نظر