بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
در گفت‌وگو بورس نیوز با مدیر عامل شرکت سبدگردان آسال مطرح شد:

"صندوق توسعه بازار" و تعطیلات تابستانی/ حمایتی برای جمع شدن صف‌های فروش بی‌توجیه

واگذاری مدیریت فروش سهام عدالت به کارگزاران، کلا سیاست نادرستی است که باید اصلاح گردد. سهام عدالت باید در پرتفوی سرمایه گذاران قرار بگیرد تا دارندگان سهام عدالت، خودشان در مورد مدیریت دارایی شان تصمیم بگیرند.
کد خبر : ۲۲۵۵۱۵

تیتر مثبت بزنید

به گزارش بورس نیوز، امروز بازار رنگ خون به خود گرفته و شاخص کل تا این لحظه از معاملات افت ۵۹۸۸۹ واحدی و شاخص کل هم وزن افت ۸۰۹۲ واحدی داشته است. البته افت امروز در برابر رشد این چند ماه، اصلا رقم با اهمیتی نیست و منطقا نباید موجب نگرانی سهامداران شود؛ ولی به هر حال این رنگ سرخ، خیلی ها را ترسانده است. اگرچه در منفی های بازار معمولا تازه واردها مقصر فشار فروش ها معرفی می شوند؛ ولی نگاهی به عرضه های حقوقی ها در برخی نمادها حکایت از چیز دیگری دارد. سیاست گذاران در این چند ماه مرتبا مردم را به سرمایه گذاری در بازار سرمایه تشویق کرده اند و حالا هم انتظار حمایت بیشتری از آنها می رود.

نیما فاضلی مدیرعامل شرکت سبدگردان آسال در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: دولت از طرفی مردم را تشویق به سرمایه گذاری در بورس کرده و از بازار سرمایه صحبت می کند و از سوی دیگر، رفتارهایی داشته که روی کلیت بازار اثر منفی داشته است. انتظار می رود دولت از بازار سرمایه حمایت کند؛ ولی حمایتی که فقط در حد حرف و وعده و وعید باشد، کارساز نیست. حمایت دولت از بازار سرمایه باید غیرمستقیم بوده و به صورت گردشی، تمام صنایع بازار را در بر گیرد.


وی افزود: در شرایطی قرار داریم که بسیاری از مردم جذب بازار سرمایه شده اند. نقدینگی قابل توجهی هم از سوی مردم وارد صندوق های سرمایه گذاری شده است. منفی شدن بازار، موجب هراس خیلی از سرمایه گذارانی که از طریق صندوق های سرمایه گذاری وارد این بازار شده اند، گردیده و می تواند فشار ابطال یونیت های این صندوق ها را در پی داشته باشد و چنین وضعیتی، خوشایند بازار نیست.

فاضلی در پاسخ به این سوال که "آیا صندوق توسعه بازار، به خوبی نقش حمایتی خود را ایفا کرده یا نه" اظهار کرد: صندوق توسعه بازار، به خوبی مدیریت می شود؛ ولی انتظار می رود در روزهای منفی، بیشتر هوای این بازار را داشته باشد. برای مثال صف فروش سنگین برخی سهم های بزرگ و شاخص ساز بازار، توجیه ندارد و انتظار می رفت امروز، صندوق توسعه بازار نقش پررنگ تری داشته باشد و حداقل از چند سهم بزرگ بازار حمایت بیشتری بعمل آید. این حمایت به معنای انتظار خرید این نمادها در رنج مثبت نیست؛ اما منطقی تر بود اگر صندوق توسعه بازار امروز تعادل را به نمادهای بزرگ بازار بر می گرداند. عدم حمایت به موقع از بازار سرمایه، منجر به هراس سرمایه گذاران شده و این هراس، موجی از ابطال در صندوق های سرمایه گذاری ایجاد خواهد کرد که دیگر به راحتی قابل کنترل نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه، در ادامه گفت‌وگو با اشاره به اینکه کماکان بازار سرمایه مناسب ترین گزینه برای سرمایه گذاری است، گفت: بازدهی صندوق های سرمایه گذاری در چند روز گذشته افت داشته است. مثلا بازدهی ماهانه صندوق سرمایه گذاری ارزش کاوان آینده که به لحاظ ارزش دارایی ها، رتبه اول بازار را داشته، به ۱۸ درصد رسیده و اگر این روند ادامه داشته باشد، بازدهی این صندوق به ۱۵ درصد هم خواهد رسید. با این حال، کماکان بازدهی بازار سرمایه در میان مدت از بازدهی سایر بازارها مناسب تر خواهد بود و خروج نقدینگی از بازار سرمایه، توجیه منطقی ندارد. ولی مشکل اینجا است که بسیاری از سرمایه گذاران، تحلیلی از بازارهای مختلف ندارند و فقط بر اساس جو روانی اقدام به سرمایه گذاری می کنند و انتظار کسب بازدهی بالا هم دارند. بنابراین اگر مثلا بازدهی ماهانه بازار سرمایه به ۱۵ درصد برسد، انتظارات شان برآورده نشده و تصمیم به خروج از بازار سرمایه و ورود به بازارهای سفته بازانه ارز و طلا و خودرو و مسکن می گیرند‌ تا شاید بازدهی بالاتری کسب کنند. چنین اتفاقی، قطعا به نفع سرمایه گذاران نخواهدبود و برای اقتصاد کشور هم تبعاتی به دنبال خواهد داشت.

فاضلی در رابطه با راهکارهای بهبود وضعیت بازار سرمایه عنوان کرد: اولین راهکار، حمایت واقعی دولت و سیاست گذاران از صنایع بورسی است. مثلا بد نیست سیاست گذاران، از برنامه های آتی صنعت فولاد و... سخن بگویند تا سرمایه گذاران، چشم انداز جامع تری در مورد صنایع داشته باشند. همچنین باید جریان اظهار نظرهای ضد و نقیض متوقف شود. اینکه هر روز هر مسوول و هر وزیری، یک نظر داشته باشد که اتفاقا با نظرات مسوول دیگری مغایرت دارد، اصلا به نفع بازار سرمایه کشور مان نیست. مشکل بزرگی هم که اخیرا برای بازار سرمایه ما ایجاد شده، عرضه سهام عدالت توسط کارگزاری ها است‌. واگذاری مدیریت فروش سهام عدالت به کارگزاران، کلا سیاست نادرستی است که باید اصلاح گردد. سهام عدالت باید در پرتفوی سرمایه گذاران قرار بگیرد تا دارندگان سهام عدالت، خودشان در مورد مدیریت دارایی شان تصمیم بگیرند. علاوه بر این، امیدواریم دولت هر چه زودتر اقدامات حمایتی از بازار سرمایه بعمل آورد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بازدهی منفی سنگین صندوق آرمان سپهر آشنا در هفته گذشته؛

آیا سازمان بورس قصد نظارت بر تخلفات این صندوق را ندارد

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تشریح کرد:

دلیل عرضه بعضی حقوقی‌ها چیست

ارسال نظر
نظرات بینندگان
فردوسی
Germany
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
چهارشنبه کلا از بازار خارج شدم..چونکه میدونستم هدف روحانی از تبلیغ به سرمایه گذاری در بورس صرفا کسب درآمد به جهت جبران کسری بودجه هستش...
در این کشور که هر کسی سازه خودش را میزند و رئیس دولت فقط بفکر پر کردن کیسه خودش هست بهترین کار خروج بموقع از بازار با هدف خرید ارز و سکه هستش.. چونکه اولا همیشه خریدار داره و صف فروش نداره در ثانی دولت نمیتونه در دستکاری در روند اونها تاثیر بگذاره...
در پایان..اگر دولت همچنان به فریبکاریهای خودش ادامه بده و از بورس حمایت نکنه باید شاهد اعتراضات گسترده تر از آبان ماه 98 باشیم...باید شاهد دلار 50000 تومنی و سکه 20000 تومنی باشیم...باید منتظر شکست سخت دارای دوم و سوم باشیم و گشایش اقتصادی تبدیل به فاجعه ملی برای دولت خواهد شد....
عقلانیتم آرزوست...
ناشناس
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
من میدانم
من میدانم
کارتونوش رو یادته شبیه اش هستی
yaser
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳
یعنی یه جوری مطلب نوشتی که با خروج تو از بورس بورس و اقتصاد و کل مملکت به فنا رفت.سفته بازا کیا هستن فکر کردی یکی خود شمایی.
مجید
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۲
حاجی ، با یکی دو میلیون تومنی که شما از بورس خارج کردی ، بورس وارد اصلاح نمیشه ها.
محمد
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۷
شما که میدونستی دولت میخواسته سرتون کلاه بزاره چرا از روز اول وارد بازار سرمایه شدید؟ میموندید تو شغل خودتون میذاشتید ما هم تو همین بازار سرمایه نوسانی به شغل و درآمد خودمون می رسیدیم. چطور روزایی که +5 میخورد بازار خوب بود ، 2 روز منفی شد عالم و آدم شدن بد ؟ چند روزم با بی تدبیری عده ای بازار منفی بشه قطعا چیزی از اهالی اصلی بازار سرمایه کم نمیشه . شما بازار سرمایه رو با سایت های شرط بندی اشتباه گرفتی ، بی سوادی و عدم آگاهی از بازار رو تقصیر دولت و شخص خاصی ننداز.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
واگذاری مدیریت فروش سهام عدالت به کارگزاران، کلا سیاست نادرستی است که باید اصلاح گردد. سهام عدالت باید در پرتفوی سرمایه گذاران قرار بگیرد تا دارندگان سهام عدالت، خودشان در مورد مدیریت دارایی شان تصمیم بگیرند. این جمله کاملاًً حکیمانه و درست است.