بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
کارشناس کالایی گفت: مهم‌ترین مزیت عرضه املاک در بورس کالا ایجاد شفافیت در قیمت‌ها و معاملات است.
کد خبر : ۲۲۵۵۸۸

عرضه مسکن در بورس، شفافیت در بازار مسکن

به گزارش بورس نیوز، خشایار دادمنش، مسئول معاملات کالا و انرژی کارگزاری تامین سرمایه نوین در خصوص عرضه املاک در بورس کالا اظهار کرد: بازار مسکن در ایران همواره به عنوان یک بازار برای سرمایه گذاری بوده و تقاضای بخش سرمایه گذاری از تقاضای مصرفی آن بالاتر بوده، در نتیجه اگر معاملات این حوزه در بورس کالا انجام و ثبت شود، نقش بسیار مهمی در شفافیت معاملات و نیز شفافیت قیمتی خواهد داشت.

وی افزود: بورس کالا به دلیل در اختیار داشتن سازوکار‌های معاملاتی و راه اندازی تابلوی معاملات املاک و مستغلات می‌تواند بهترین محل برای انجام این معاملات باشد. اما برای اینکه این معاملات رونق پیدا کرده و مورد استقبال قرار گیرد، باید اجازه دهیم چند معامله انجام شود تا نحوه تسویه معاملات و تحویل و سایر فرآیند‌های معاملاتی در این بازار برای فعالان بازار مسکن اعم از عرضه کننده و متقاضیان خرید روشن شود؛ اگر این عرضه‌ها تداوم داشته باشد می‌تواند به شفافیت قیمتی کمک زیادی داشته باشد.

این کارشناس بازار کالایی ادامه داد: برای رونق گرفتن این معاملات و دستیابی به نتیجه بهتر به نظر می‌رسد در وهله اول باید بانک‌ها و سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی نسبت به عرضه املاک و اموال مازاد خود در بورس کالا اقدام کنند و بانک‌ها در این مسیر گزینه اول محسوب می‌شوند تا این عرضه‌ها مستمر و پایدار شود.

دادمنش توضیح داد: مهم‌ترین مزیت عرضه املاک در بورس کالا ایجاد شفافیت در قیمت‌ها و معاملات است. به طوری که حتی می‌توان براساس قیمت کشف شده یک ملک در بورس، قیمت املاک موجود در منطقه مشابه را راحت‌تر ارزیابی کرد که این موضوع اتفاق خوبی برای شفافیت در بازار مسکن است.

این کارشناس کالایی گفت: به طور قطع با معامله املاک در بورس کالا به جای برگزاری مزایده‌های غیرشفاف سنتی می‌توان از شائبه‌هایی که در بازگشایی پاکات مزایده‌ها مطرح می‌شود، جلوگیری کرد. چراکه در بورس خریداران بایستی قیمت موردنظر خود را در سامانه معاملاتی ثبت کرده و همه به صورت شفاف می‌توانند قیمت‌های پیشنهادی و برنده نهایی را مشاهده کنند. بورس بازاری مبتنی بر مکانیسم حراج و مزایده بوده و در آن شخص خریدار، قیمت‌های پیشنهادی و قیمت معامله قابل رصد بوده و شفاف است.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر