بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
رئیس هیات مدیره و معاون مالی و اقتصادی گروه صنعتی گلرنگ، در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بزرگترین تولیدکننده روغن مایع آماده عرضه اولیه

تمام عرضه اولیه‌هایی که گروه صنعتی گلرنگ داشته، موفقیت آمیز بوده اند و سهامداران هم با ما ماندند و منتفع شدند.
کد خبر : ۲۲۵۶۷۶

بزرگترین تولیدکننده روغن مایع آماده عرضه اولیه
به گزارش بورس نیوز گروه صنعتی گلرنگ پس از عرضه های موفقیت آمیز "افق" و "قرن" در یکی دو سال اخیر، شرکت دیگری را آماده عرضه اولیه دارد‌.

علی ابراهیمی، رئیس هیات مدیره و معاون مالی و اقتصادی گروه صنعتی گلرنگ، در گفتگو با بورس نیوز اظهار کرد: شرایط کرونا شرایط سختی ایجاد کرده است. اما با توجه به حساسیت بالای مدیران ارشد و مدیران عامل شرکت‌های وابسته به گروه صنعتی گلرنگ نسبت به سلامت کارکنان این مجموعه، سرمایه گذاری خوبی روی حفاظت و حمایت از همکاران و خانواده‌های آنان صورت گرفت و به طور خاص اقدام به واردات ماسک کردیم. تولید مواد ضدعفونی کننده و... و خدمت رسانی در این چند ماه در دستور کار این مجموعه بوده است. همچنین تلاش شد در حد امکان، دورکاری کارکنان انجام شود.

وی افزود: تولیدات عمده شرکت‌های ما کالای اساسی مردم است و سعی ما بر این بود که با تمام ظرفیت کار کنیم و حجم تولیدات مان حتی بیشتر از سال‌های گذشته هم باشد. شیفت کاری پرسنل امسال از روز دوم فروردین ماه آغاز شد و توانستیم در کنار حفاظت و حمایت از همکاران، تولید و فروش شرکت های این مجموعه را هم به نحو مطلوب مدیریت کنیم.

ابراهیمی در ادامه با اشاره به برنامه عرضه اولیه "غکورش" در روز چهارشنبه، بیان کرد: شرکت صنعت غذایی کورش در حوزه تولید روغن های خوراکی خانوار فعال است و برای تامین نهاده‌های دامی، دانه‌های روغنی و... از ارز دولتی استفاده می‌کند.

وی افزود: طبیعتا شرکت‌هایی که در حال حاضر دارند از ارز دولتی استفاده می‌کنند حتما در صورت حذف ارز دولتی، ارقام سود و زیان شان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. کما اینکه صنایع دیگری که مشمول تخصیص ارز دولتی بودند از جمله شرکت‌های تولیدکننده محصولات شوینده، با حذف ارز دولتی ناچار به استفاده از ارز سامانه نیما شدند و تغییر نرخ ارز روی وضعیت صورت های مالی هم اثرگذار بود‌.

معاون مالی و اقتصادی گروه صنعتی گلرنگ ادامه داد: وقتی ارز دولتی حذف می‌شود و نرخ های سامانه نیما جایگزین نرخ ارز دولتی می گردد، حتما ارقام و اعداد فرق می‌کند. تامین بخش عمده‌ای از مواداولیه در شرکت صنعت غذایی کورش با ارز دولتی صورت می‌گیرد و اگر تخصیص ارز دولتی به صنعت روغن نباتی کشور متوقف شود، حتما بر سودآوری این شرکت تاثیرگذار خواهد بود.


وی با اشاره به نقاط قوت این شرکت و وضعیت رقبای بازار خاطرنشان کرد: صنعت غذایی کورش همانند سایر زیرمجموعه های گروه صنعتی گلرنگ، تمرکز زیادی بر توزیع و پخش محصولات داشته و شرایط بهتری نسبت به رقبا دارد. درباره مباحثی مثل تخصیص ارز با محدودیت‌هایی مواجه بوده ایم؛ ولی با اقدامات صورت گرفته در این مجموعه برای رفع این مشکل، وضعیت بهبود یافته و در تیرماه رشد بهتری نسبت به ماه‌های گذشته داشته ایم.‌ روند تامین و تخصیص ارز به خوبی در تمام شرکت‌ها صورت گرفته و توانسته ایم به خوبی کار را پیش ببریم.

معاون مالی و اقتصادی گروه صنعتی گلرنگ درباره افزایش سرمایه این شرکت توضیح داد: هر زمان که برای توسعه و اصلاح ساختار سرمایه به منابع نیاز داشته باشیم، افزایش سرمایه انجام خواهد شد. در شرکت صنعتی گلرنگ هم افزایش سرمایه اتفاق افتاده است. شرکت صنعت غذایی کوروش نیز سرمایه هزار میلیارد ریالی شرکت را به ۳ هزار میلیارد ریال رسانده است. اما باتوجه به وضعیت آتی که بستگی به تغییرات نرخ ارز دارد، اگر لازم باشد باز هم افزایش سرمایه انجام خواهد شد. اما در حال حاضر برنامه‌ مدونی در دست اقدام نداریم.

ابراهیمی درباره میزان سهام عرضه شده در عرضه اولیه شرکت‌ها عنوان کرد: همان طور که استحضار دارید در گذشته میزان سهام قابل عرضه ۱۰ درصد بود، اما در حال حاضر به ۱۵ درصد افزایش یافته است. در حال حاضر تعداد فعالان بازار سرمایه زیاد شده است. به یاد دارم که زمان عرضه افق کورش تعداد شرکت کنندگان در عرضه اولیه تقریبا ۴۰۰ هزار نفر بود، اما در حال حاضر تعداد مشارکت کنندگان حدود ۵ میلیون نفر است.

وی درخصوص عرضه اولیه دیگر شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ خاطرنشان کرد: ۳ شرکت که تاکنون عرضه شده و شرکت صنعت غذایی کوروش چهارمین شرکت است که در حال عرضه اولیه است. فکر می‌کنم که تا آخر سال حداقل ۲ شرکت دیگر عرضه شود و کارهایش در حال انجام است.

ابراهیمی درباره برنامه‌های توسعه‌ای گروه صنعتی گلرنگ ادامه داد: یکی از روش‌هایی که می‌تواند منجر به افزایش تولید و حضور در بازار‌های جهانی شود، توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خارج از کشور است تا بتوانیم کالای خودمان را در آنجا عرضه کنیم. برنامه توسعه در کشور‌های مختلف را در ذهن داریم، اما به خاطر کرونا و تحریم با محدودیت‌های جدی مواجه هستیم. البته با در نظر گرفتن شرایط تحریم، این کار دشواری دارد، اما امکان سرمایه گذاری و برنامه ریزی فراهم است.

معاون مالی و اقتصادی گروه صنعتی گلرنگ درخصوص مزایای ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه توضیح داد: به نظر من ورود شرکت ها به بازار سرمایه، فرآیند خوبی است و تاثیر مثبتی هم در خود شرکت ها و هم در اقتصاد کشور دارد. این اقدام موجب افزایش شفافیت‌ها می‌شود و حتی داخل مجموعه اطلاعات به روزتری منتشر می‌شود. شاید در شرایط عادی شرکت‌ها تا این اندازه شفافیت نداشته نباشند؛ ولی وقتی در بورس عرضه می‌شوند احساس تعهد می‌کنند و معمولا عملکرد شرکت‌ها نسبت به قبل از حضور در بورس بهتر می‌شود و این موضوع هم برای سهامداران و هم برای شرکت‌ها مفید و ارزشمند است.

وی ادامه داد: خوشبختانه ما در صنایع مختلف جایگاه خوبی داریم. به عنوان مثال گروه صنعتی گلرنگ در شوینده با فاصله زیادی در کشور اول است، در تولید روغن مایع خانوار شرکت اول بازار هستیم. در حوزه فروشگاه های زنجیره‌ای، افق کورش با فاصله زیاد مقام اول کشور را دارد. در زمینه‌های مختلف دنبال این هستیم که سهم خوبی از بازار داشته باشیم. برنامه شرکت این است که سهم بزرگ و اول را در بازار کشور داشته باشیم. باتوجه به چشم انداز گروه صنعتی گلرنگ بتوانیم در سایر کشور‌ها سهم بازار خوبی کسب کنیم. امیدواریم در سطح جهانی در کشور‌های مختلف مخصوصا منطقه و منا بتوانیم سهم مناسبی از بازار را به دست آوریم. متاسفانه شرایط تحریم کار را خیلی سخت کرده و با محدودیت هایی مواجه هستیم.

ابراهیمی در پایان گفت: تمام عرضه اولیه‌هایی که گروه صنعتی گلرنگ داشته، موفقیت آمیز بوده اند و سهامداران هم با ما ماندند و منتفع شدند و امیدواریم عرضه اولیه "غکورش" هم برای سهامداران بازدهی مطلوب را به همراه داشته باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کسب درآمد ۶.۶۶۲ میلیارد ریالی در نیمه نخست سال مالی

رشد نرخ سراغ تمام محصولات "قرن" رفت

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور:

ابهام در طرح تامین کالاهای اساسی

روند صعودی سود خالص به نسبت سال‌های پیشین ادامه دارد؛

سود خالص "غکورش" به چربی ۳۴۴ درصد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
چقدر..............