بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۶
کد خبر : ۲۲۶۰۸

مديرعامل شركت بورس كالا در نشست خبري امروز خود كه پس از گذشت13 ماه از جلسه پيشين با اصحاب رسانه برگزار شد روند معاملات سال جاري، برنامه‌هاي آتي و ورود محصولات جديد در بورس كالا را تشريح كرد.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي اكبر هاشميان ـ مديرعامل ابقاء شده شركت بورس كالاي ايران ـ در خصوص روند معاملات سال 1388 به اصحاب رسانه گفت: از ابتداي سال جاري تا 12 مردادماه، 5.5 ميليون تن انواع محصولات به ارزش بيش از 31 هزار ميليارد ريال معامله يكطرفه و در مجموع خريد و فروش 11 ميليون تن به ارزش 62 هزار ميليارد ريال معامله دوطرفه شده است.

وي افزود: ميزان معاملات در سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزني 35.2 درصد رشد و از نظر ارزش 9.3 درصد كاهش را نشان مي‌دهد و اين در حالي است كه قيمت كالاهاي بورسي در كشور معادل 32.8 درصد كاهش يافته است.

او در خصوص تغييرات نرخ برخي محصولات به كاهش 39 درصد قير نسبت به مرداد 87 و 42 درصد كاهش قيمت محصولات فلزي در ماه جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره كرد و افزود: همچنين قيمت محصولات كشاورزي در اين دوره 18.2 درصد و قيمت فرآورده‌هاي پتروشيمي 43.6 درصد كاهش يافته است.

هاشميان گفت: از ابتداي راه‌اندازي بورس كالا تاكنون 20 ميليون تن انواع محصول به ارزش 145 هزار ميليارد ريال معامله شده است كه در مجموع خريد و فروش برابر40 ميليون تن به ارزش 290 هزار ميليارد ريال است.

او تركيب معاملات از نظر حجم را شامل 56.7 درصد گروه فلزي، 42.3 درصد گروه نفت و پتروشيمي و يك درصد گروه كشاورزي و نيز از نظر ارزش را شامل64 درصد گروه فلزي 35.5 درصد گروه نفت و پتروشيمي 0.5 درصد گروه كشاورزي توصيف كرد.

مديرعامل شركت بورس كالاي ايران در مورد وضعيت قراردادهاي معامله شده در شركت گفت: از ابتداي راه‌اندازي معاملات قراردادهاي آتي (اول تيرماه 87) تاكنون تعداد 13 هزار و 114 قرارداد اونس طلا، مفتول مس و سكه طلا به ارزش 274 ميليارد و 175 ميليون و 978 هزار و 168 ريال داد و ستد شد و بيش از يكصد هزار قرارداد در دوران 22 ماهه فعاليت شركت (مهر 86 تا اواسط مرداد 87) مورد معامله بوده كه متوسط ارزش هر قرارداد بالغ بر 100 ميليارد ريال است. البته از مجموع قراردادهاي منعقده، تعداد 126 فقره شكايت واصل شده كه تنها يك مورد در هيات داوري و يك مورد در كانون كارگزاران در حال رسيدگي است.

او با اشاره به صدور كد شناسايي بيش از 17 هزار مشتري از سوي اتاق پاياپايي كه 85 درصد آنها مصرف كننده نهايي هستند، گفت: تاكنون 118 شركت توليدي در شركت پذيرش شده‌اند كه از اين تعداد 34 مورد خارجي و 84 مورد ايراني (48 شركت خصوصي و 36 شركت دولتي ) هستند. همچنين كل محصولات پذيرش شده در بورس كالا در 11 گروه فولاد، آلومينيوم، مس، روي، سرب، فلزات گرانبها، نيكل، مواد معدني، فرآورده‌هاي نفتي، پتروشيمي و كشاورزي با 43 زيرگروه اصلي و 154 زيرگروع فرعي تقسيم شده‌اند و تعداد 62 شركت كارگزاري (24 كارگزار فلزي و پتروشيمي، 21 كارگزار قرارداد آتي، 17 كارگزار كشاورزي در كنار 4 كارگزار غير فعال كشاورزي ) مجوز فعاليت دريافت كرده‌اند.

به گزارش ايسنا، هاشميان در ادامه با بيان اينكه طراحي سيستم الكترونيكي فرآيند تسويه معاملات در اتاق پاياپاي بورس كالا به پايان رسيده و مراحل پاياني را سپري مي‌كند، ادامه داد: رقم EPS براي 4 ماهه سال 88 مبلغ 217 ريال بوده است كه در عمل رقم 194 ريال ( معادل 89.5 درصد بودجه سالانه) تحقق يافته است در حالي كه رقم EPS كل سال جاري650 ريال است.

او همچنين در خصوص اهم برنامه‌هاي شركت بورس كالا در سال 1388 به مواردي چون راه‌اندازي معاملات نقدي سكه طلا، انجام اقدامات لازم براي راه‌اندازي رينگ صادراتي معاملات پتروشيمي در كيش و افتتاح رسمي تالار كيش، اتمام عمليات بازسازي و تجهيز ساختمان جديد بورس كالا در تهران، طراحي و توسعه قراردادهاي جديد آتي از جمله ذرت و پلي‌اتيلن، طراحي و ايجاد بستر مناسب ارائه سرويس‌هاي الكترونيكي به كارگزاران و معامله‌گران قراردادهاي آتي، تكميل طراحي و پياده‌سازي سامانه طرح چند كالايي، طراحي و توليد نرم‌افزار محاسبه خودكار شاخص‌هاي قيمت بورس كالا، تدوين و راه‌اندازي سيستم مديريت امنيت اطلاعات، اجرايي كردن سيستم چند بانكي، ISP شدن بورس و ارائه خدمات به كارگزارن، PKI كردن نرم افزارهاي شركت و دريافت مجوز بهره‌گيري از امضاي ديجيتال، فراهم كردن زمينه‌هاي استقرار سيستم مديريت كيفيت و اخذ گواهينامه ايزو جهت انجام معاملات بزرگتر كارگزاران با رتبه بالا، راه‌اندازي صندوق تضمين كارگزاران، راه‌اندازي تالار فرعي براي كالاهاي تابلوي دوم و بازنگري و اصلاح آيين‌نامه و به روز رساني آن با مقررات جهاني اشاره كرد.

مديرعامل شركت بورس كالاي ايران همچنين اعلام كرد: در حال حاضر اقدامات لازم براي پذيرش 12 كالاي جديد شامل سيمان، مواد معدني، سكه طلا، كاغذ، فر و آلياژها، مواد معدني،‌ آرد، چوب و الوار، تخم‌مرغ، روغن خوراكي، نفت كوره، لوب كات، واكيوم باتوم و آيزوريسايكل در دست انجام است و البته در خصوص افزايش قراردادهاي آتي به عنوان نمونه ارتقاء سقف معاملات روزانه سكه طلا حداقل دو هزار قرارداد نيز تصميماتي اتخاذ خواهد شد.

وي افزود: كار طراحي شاخص و استاندارد براي رتبه‌بندي كارگزاران براساس عملكرد آنها آغاز شده كه اميدواريم به زودي نهايي و تصويب شود. همچنين راه‌اندازي فاز سوم (نهايي) موبايل تريدينگ كه سه، چهار ماه از توقف آن مي‌گذرد با حل مشكل سيستم ساتنا و امضاي الكترونيك همراه خواهد بود كه رفع اشكال معاملات بورس كالا در ساتنا به همكاري بانك مركزي نياز دارد.

وي در بيان ديگر برنامه‌هاي شركت‌ ادامه داد: آيين نامه سلف مجدد طي دو ماه گذشته ابلاغ شده و مسائل فقهي آن در كميته مورد نظر در حال بررسي است و مشكل مسكوت ماندن تقويت رينگ كشاورزي نيز به دلايل يارانه‌اي وابسته است و به عنوان نمونه در مورد مرغ تا زماني كه در خارج از بورس و نهاده‌هاي دامي زير قيمت بورس فروخته شود تقويت معاملات محصولات كشاورزي محقق نمي‌شود.

وي درباره محصول زيره گفت: زيره موفق به ورود در بورس نشد، اما آتي آن به صورت كاغذي در بازار سنتي در حال انجام است اما آتي بورس كالاي ايران حتما بايد با نيت تحويل باشد و مسائل شرعي در مورد قرارداد هر كالا از پيش برطرف شد.

او همچنين در مورد مشكل ورود سيمان به بورس اظهار كرد: پيش از خروج آن از سبد حمايتي دولت محدوديت‌ صادرات و سقف قيمتي از مشكلات توليدكنندگان بود، اما در حال حاضر با اضافه توليد مواجه شده و شركت‌هاي سيماني در رقابت منفي در قيمت فروش با هم هستند و با وجود آنكه مانعي براي ورود اين محصول به بورس وجود ندارد اما تمايل آنها در وضعيت كنوني كمرنگ شده است. البته در حال مذاكره با يك هلدينگ بزرگ هستيم اما در مورد زمان ورود آن اظهار نظر نمي‌كنم زيرا با وجود موافقت، گفت‌وگوها با وزارت صنايع و معادن و بازرگاني به نتيجه نرسيده است.

هاشميان مشكل ورق را به عنوان ديگر كالاي بورسي در صفر شدن تعرفه آن دانست و گفت: در شرايطي كه در انبارهاي ورق با انباشت توليد مواجهيم انتظار مي‌رود در مورد تعرفه آن تجديدنظر شود تا شرايطي يكسان نظير ديگر محصولات فلزي پيدا كند زيرا در خرداد ماه شاهد رشد 17 درصدي واردات محصولات فولادي بوديم همچنين دربخش پتروشيمي از آنجا كه پيش از ورود اين فرآورده‌ها در بورس بازار سنتي براي آن شكل نگرفت عمده خريدها توسط توليد كنندگان و عرضه كنندگان بزرگ انجام مي‌شود اما بايد با ورود تجار بازار عمده‌فروشي و خرده فروشي براي توليد كنندگان كوچكتر هم شكل بگيرد.

او در مورد بورسي شدن سنگ آهن افزود: مراحل استانداردسازي ملي سنگ آهن انجام شده و بورسي شدن آن در دست انجام است كه با مذاكره با شركت ايميدرو درنظر داريم تا ابتدا بخش معاملات صادراتي آن راه‌اندازي شود.

مديرعامل شركت بورس كالاي ايران در مورد راه‌اندازي تالار كيش نيز گفت: تلاش مي‌شود تا پايان مرداد ماه و با دريافت دستورالعمل رينگ صادراتي اين تالار راه‌اندازي شود تا با ماه رمضان تداخل نداشته باشد و همچنين تاكنون20 كارگزار تقاضاي ورود به تالار بين‌المللي را ارائه كرده‌اند.

وي در پايان از پيگيري پذيرش و عرضه سهام شركت بورس كالاي ايران در بورس اوراق بهادار خبر داد و افزود: عرضه سهام شركت در بازار فرابورس پيشنهاد هيات مديره سابق بود اما هيات مديره جديد در نظر دارد كه اين روند را با بورس اوراق بهادار ترغيب كنيم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر