بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بازار برمی‌گردد، ولی...

سهامدارانی که "شستا" را در سبد سرمایه گذاری های خود دارند، بهتر است فعلا اقدام به فروش نکنند تا سهم روند متعادل تری به خود بگیرد و این افت قیمت ها، جبران شود.
کد خبر : ۲۲۶۷۹۰

بازار برمی گردد، ولی...

به گزارش بورس نیوز، امروز بازار اگرچه متعادل تر است و صف های فروش برخی نمادهای بزرگ مثل "شستا" هم جمع شده؛ اما کماکان شاخص کل هم وزن منفی است و سهامداران با حسرت پرتفوی شان را نگاه می کنند و آرزوی حمایتی را دارند که وعده داده شده بود، ولی عملی نشد!

بهنام مرادی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: به هر حال نگاه واحدهای حقوقی به بازار سرمایه، حفظ سود است و با این نگاه، رفتارهای مختلفی از آنها سر می زند؛ اما حقوقی ها می توانستند در این روزها صبورانه تر و البته مدبرانه تر عمل کنند و اجازه دهند صف های فروش جمع شود و اعتماد مردم نسبت به این بازار، سلب نگردد.

وی ادامه داد: منفی های این روزها شاید تا حدی به سبب ماهیت و ذات بازار باشد؛ ولی بیش از آن، ریزش بازار سرمایه ثمره تصمیمات و سیاست های نادرستی است که به منفی های بازار دامن زد. ضمن اینکه خلا عدم آشنایی سرمایه گذاران با بازار سرمایه هم این روزها بیشتر نمود دارد. بازار سرمایه، بازاری نیست که هر روز سبز باشد و قیمت سهم ها رشد کند‌. این بازار نوسان های منفی و مثبت دارد و هر نوسان منفی نباید موجب تشویش خاطر سهامداران و تشدید فشار فروش روی سهم هر گردد.

مرادی اضافه کرد: البته رشد بازار سرمایه هم در مدت کوتاه رقم خورد و دولت نتوانست سیاست های درستی در این بازار اعمال کند. همچنین خلا بسیار عمیق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم محسوس است. امیدواریم دولت برخورد علمی تری با بازار سرمایه داشته باشد و مباحث مدیریتی در بازار سرمایه، جزئی نگر شود. سهم های تاثیرگذار و سهم هایی که می توانند میزبان مناسبی برای جذب سرمایه های مردم باشند، باید شناسایی شود و سرمایه های مردم به سمت کانال های صحیح هدایت گردد.

وی افزود: با این حال معتقدم بازار به سمت تعادل پیش خواهد رفته و به روند صعودی باز می گردد؛ ولی اگر قرار است بازار سرمایه رشد پایداری داشته باشد، تمام فعالان این بازار باید انتظارات خود را تعدیل کرده و انتظار رشد معقول از این بازار داشته باشند. اگر انتظار عمده سرمایه گذاران در بورس، کسب بازدهی چندین برابری نسبت به سایر بازارهای مالی باشد، قطعا هر رشد بازار یک ریزش سنگین به همراه خواهد داشت. چشم انداز بازار سرمایه در میان مدت، حتما مثبت است و شاخص کل تا پایان سال قطعا از سقفی که یکبار لمس کرده، فراتر خواهد رفت.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در پاسخ به انتقادات سهامداران در رابطه با چرایی عدم حمایت کافی از "شستا" گفت: "شستا" محل مناقشات ۴۰ ساله کارشناسان حوزه اقتصادی خصوصی و دولتی است. مادامی که دولت و مجلس به شرکت های دولتی بعنوان حیاط خلوتی باشد که بخواهند از طریق آنها، سیاست های خود را پیش ببرند و پاسخگو هم نباشند، این وضعیت ادامه خواهد داشت. ضعف بزرگ مجموعه هایی مثل "شستا" این است که با وجود فرصت ها و زیرساخت های بسیار ارزنده، از فقدان یک مدیریت جامع سود محور، رنج می برند‌.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سهمی همچون "شستا" به لحاظ بنیادی ارزنده بوده و می توان گفت این سهم با نگاه تحلیلی، حدود ۱۱ هزار تومان ارزش دارد؛ اما ضعف مدیریتی (حقوقی ها) مشکل اصلی این سهم است. البته نباید از این نکته هم غافل شد که منفی شدن کلیت بازار سرمایه، اولین دلیل ریزش قیمت این سهم مانند سایر سهم های بازار بوده است. ولی به هر حال به سهامدارانی که این سهم را در سبد سرمایه گذاری های خود دارند، توصیه می شود فعلا اقدام به فروش نکنند تا سهم روند متعادل تری به خود بگیرد و این افت قیمت ها، جبران شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سهامداران زیان‌ده پشت کارناوال دولت ماندند

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بورس، زیر ارزش ذاتی

حرف‌درمانی، دردی از بازار دوا نمی‌کند؛

"بورس محکم" از حرف تا عمل

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
این کارشناس ، باید برای حرفش سند و دلیل و مدرک بیاورد که ۱۱ هزار از کجا امد ؟؟؟ و چه دلیل بنیادینی پشت این حرف هست ؟؟؟
اینطور باشه منم میگم شستا ۴ هزارم زیادشه
ناشناس
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
معلومه که شما هم یکی از اون منفی باف های بازار خراب کن هستید
شناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲
کارشناس میگه 11 هزار تومان این بچه میگه 4 هزار تومان. امروزه همه دیگه دارن نظر میدن همینه که بوری بهم ریخته
مهران
Netherlands
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۴
همین کارشناس نماهای سفته باز سهامدار های بیسواد رو گول زدن و بازار رو به این روز انداختن ،الان تازه قیمت شستا با زیر مجموعه هاش تا حدی هماهنگ شده
بعضی کانالهای سفته باز هم که تمام دارایی های تامین اجتماعی رو میبندن به ناف شستا ،شستا یکی از زیرمجموعه های سازمان تامین اجتماعی هست و کلی از دارایی های سازمان مثل بانک رفاه و.. هیچ ارتباطی با شستا نداره
دهه شصت
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۶
این کارشناس شستا خریده داداش دلیل از این محکم تر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
هر بازاری بهتر از بازار سرمایه برای کشور تورم زده است هر روز شاهد تورم بیشتر هستیم و تنها جایی که اختیار کامل سرمایه گذار دست دولت میفتد بازار سرمایه است بقول معروف ریش و قیچی دست دولت هست .