بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
در حال حاضر بازار سرمایه در شرایط خاصی قرار گرفته و کاهش سریعی را تجربه کرده است. این شرایط فعالان دارای سابقه و تخصص بورس که تجربه چنین مواردی را دارند آزرده است و لذا تشخیص وضعیت افراد جدیدالورود به بورس دشوار نیست.
کد خبر : ۲۲۷۱۵۰

به گزارش بورس نیوز، حسین ابوطالبی بیان کرد: وضعیت بازده سال ۱۳۹۹ افراد در بورس به نحوی شد که به موجب یک نظرسنجی انجام شده، بازده بیش از ۶۰ درصد افراد کمتر از ۵۰ درصد بوده است که در مقایسه با بازار‌های موازی قابل تحلیل است.
به نظر می¬رسد الگو و مبنای سرمایه گذاری در سیکل اخیر بازار سرمایه حفظ ارزش پول بوده است و شرایط اقتصادی کشور باعث شد دولت برای کنترل بازار‌های غیرمولد و مخرب موازی و همچنین دستیابی به منابع مالی برای پوشش بودجه توجه متفاوتی به بازار سرمایه داشته باشد. البته اهداف دیگری مثل تامین مالی شرکت‌ها از طریق بورس، بورس محور شدن اقتصاد و شفافیت اقتصادی در اولویت بعدی این توجه قرار داشت. توجه مذکور باعث ایجاد فضایی متفاوت و جدید در بورس شد. فضایی که برخی از افراد دارای سابقه در بورس و اقتصاد را نیز جا گذاشت و تبعاتی برای بورس ایجاد نمود.
همچنین وضعیت بازار دلار، خودرو‌های داخلی و خارجی و بازار زمین و مسکن در ۱ ماه اخیر که بورس با چالش مواجه بود، مبین نقش کلیدی بورس به عنوان سپر تورمی در شرایط اقتصادی و سطح نقدینگی کشور بود و به وضوح نشان داد که نقش سپر تورمی بورس بسیار پررنگ‌تر و جدی‌تر از اثر رشد بورس بر رشد بازار‌های موازی است.
بازار سرمایه در سیکل اخیر خود با چالش‌هایی رو به رو بود که از جانب دولت، سازمان و تشکیلات بورس و سرمایه گذاران ایجاد شده بود که به ذکر برخی از آن‌ها می‌پردازیم.
- حضور مستقیم درصد بالایی از سهامداران جدید الورود در بازار سرمایه و عدم استفاده از ابزار‌های تخصصی ورود به بازار سرمایه مثل شرکت‌های سبدگردان و صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک
- نحوه هدایت منابع افراد جدید الورود به سمت شرکت‌های کوچک و سهام به اصطلاح پروژه‌ای با روش‌های موجود
- کاستی‌های جدی هسته و سیستم معاملات بورس
- عدم وجود ابزار‌های مشتقه کافی در بورس و بازار یک طرفه
- معامله برخی نماد‌ها در ساعات محدودی از روز و خارج از ساعت عادی معاملات
- دو نوبت کردن معاملات صنایع مختلف که اثر دومینویی در ریزش بازار داشت.
- عدم بازارگردانی مناسب شرکت‌های پذیرفته شده
- عدم پاسخگویی مناسب و بضاعت سیستم آنلاین شرکت‌های کارگزاری
- تشویق جامعه به سپردن همه چیز به بورس
- آزادسازی سهام عدالت و پتانسیل عرضه گسترده توسط جامعه درگیر اقتصاد خانواده
- عرضه گسترده سهام در اوج قیمت‌ها توسط دولت هم زمان با آزادسازی سهام عدالت و تشویق‌های مذکور
- هم زمان کاهش حدود مجاز سرمایه گذاری صندوق‌های درآمد ثابت در سهام
- مسایل وزارتی مربوط به دارا دوم
- عدم حمایت مناسب در زمان ریزش نماد‌های فوق الذکر و کلیت بازار
به هر صورت در حال حاضر مشکل هسته و سیستم معاملات بورس برطرف شده است، قیمت سهام به شکل قابل توجه اصلاح گردیده است، نرخ ارز در بازار آزاد و سامانه نیما رشد قابل توجه داشته است، قیمت معاملات بورس کالا مناسب است، حمایت‌هایی از بورس انجام شده است و ۲ بحث قابل اعتنای صندوق ۳۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های ایمیدرو برای حمایت از شرکت‌های زیر مجموعه ایمیدرو و تخصیص ۱ درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از بورس در حال اجرا می‌باشد. از سوی دیگر اقداماتی برای انتشار برخی اوراق تبعی توسط گروه مالی ملت و سرمایه گذاری غدیرآغاز شده است که برای کنترل ریسک سهام مفید هستند.
در نهایت بازار سرمایه متعادل خواهد شد. به نظر نگارنده این بازار قطعاً در میان مدت و احتمالاً در کوتاه مدت سودآور خواهد شد. پیشکسوتان بازار سرمایه راز موفقیت در بورس را ماندگاری می‌دانند و ضرورت دارد این مطلب توسط جامعه درک شود. حضور در بازار سرمایه، استفاده از خدمات تخصصی برای مدیریت دارایی‌ها در بورس، یادگیری و تجربه اندوزی در طول زمان راهکار آزموده شده برای بهره مندی از منافع قابل توجه بازار سرمایه در طول زمان است. بازاری که ضریب نفوذش با گذشته قابل مقایسه نیست، در کانون توجه تمامی ارکان کشور قرار گرفته است، در تمام برنامه‌های خبری مطرح است و فعالان آن در گفتگو‌ها و برنامه‌های آموزشی انواع رسانه‌ها حضور دارند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر