بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:بر اساس بررسی‌های انجام گرفته بخشی از تقاضا‌ها که موجب افزایش قیمت شدید خودرو شده، تقاضای سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری بوده و مصرفی نیست.
کد خبر : ۲۲۷۸۵۴

سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری دلیل افزایش قیمت خودرو

به گزارش بورس نیوز، محمدرضا پورابراهیمی داورانی درباره «طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو» و تاثیر استفاده از ظرفیت بورس بر ساماندهی این حوزه، اظهار کرد: قیمت‌گذاری خودرو ارتباط چندانی با محل عرضه ندارد، بلکه بحث اصلی این است که تغییرات نرخ ارز چه تاثیری در بهای تمام شده تولید خودرو دارد.

وی افزود: باید مشخص شود که از قیمت کنونی خودرو چه میزان حباب بوده و افزایش تولید، تا چه میزان می‌تواند قیمت‌ها را منطقی کند. بر اساس بررسی‌های انجام گرفته بخشی از تقاضا‌ها که موجب افزایش قیمت شدید خودرو شده، تقاضای سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری بوده و مصرفی نیست. در دنیا نه تنها خودرو کالای سرمایه‌ای محسوب نمی‌شود بلکه مانند برنج، یخچال و… مصرفی است.


نماینده مردم کرمان در خانه ملت با اشاره به اینکه مشکلات کنونی نظام اقتصادی موجب شده، مردم به دنبال خرید کالا‌های مصرفی مانند خودرو برای سرمایه‌گذاری باشند، ادامه داد: مادامی‌که تقاضای غیرواقعی موجود در بازار با روش‌های واقعی حذف نشود، نگرانی از استمرار وضعیت کنونی وجود دارد.

پورابراهیمی با بیان اینکه تاثیر تغییرات نرخ ارز در بهای تمام شده تولید خودرو باید محاسبه شود، خاطرنشان کرد: بهای تمام شده خودرو به همراه سود معقول می‌تواند مبنای قیمت‌گذاری چهار چرخ‌ها باشد و اگر حذف تقاضای غیرواقعی و محاسبه بهای تمام شده تولید براساس تغییرات نرخ ارز مبنا قرار گیرد، محل عرضه خودرو تغییری در قیمت‌ها ایجاد نمی‌کند.

وی بیان کرد: ممکن است تقاضای غیرمصرفی در بازار خودرو، موجب تولید مازاد شود، به این معنا که پارکینگ‌ها به محلی برای انباشت خودرو تبدیل شوند؛ تولید خودرویی که استفاده نشده و در پارکینگ‌ها می‌ماند به معنای ایجاد هزینه فرصت در اقتصاد کشور است مانند ساخت ساختمانی که استفاده نمی‌شود و به مرور زمان مستهلک می‌شود. اگر تقاضای کاذب بازار خودرو حذف شده و تاثیر نرخ ارز بر بهای تمام شده تولید آن مشخص شود، بازار چهار چرخ‌ها ساماندهی می‌شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالا در گفت‌وگو با بورس نیوز:

جزییات طرح عرضه خودرو در بورس کالا

کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بورس مسکن، طرحی محکوم به شکست

کارشناس بازار خودرو در گفت وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

الزام به بررسی عادلانه قیمت گذاری

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
امام جمعه لواسان در حساب کاربری خود در توئیتر خبر داد که به هر نماینده مجلس یک خودروی دنا به قیمت کارخانه داده‌اند و قرار است پول آن ماهانه از حساب نمایندگان کسر شود!