بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالا در گفت‌وگو با بورس نیوز:

جزییات طرح عرضه خودرو در بورس کالا

مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالا گفت: کی از فواید عرضه خودرو در بورس، کشف قیمت مبتنی بر نظام عرضه و تقاضا در یک بستر شفاف است، در حال حاضر مکانیزم کشف قیمت خودرو شفاف نیست.
کد خبر : ۲۲۷۰۸۱

جزییات طرح عرضه خودرو در بورس کالا/ شفافیت مکانیزم کشف قیمت خودرو در بورس

جواد فلاح در گفت‌وگو با بورس‌نیوز درباره عرضه خودرو در بورس‌کالا درباره اینکه آیا بورس‌کالا توانایی عرضه خودرو را دارد، اظهار کرد: بورس‌کالا در گذشته تجربه انتشار اوراق سلف خودروی سراتو و سایپا را داشته و این کار انجام شده است.

مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالای ایران افزود: خودرو هم یک کالا به شمار می‌رود، می‌تواند وارد بورس شود و مورد معامله قرار بگیرد و هیچ شک و شبه‌ای ندارد و می‌تواند به صورت های مختلف از جمله نقدی، نسیه، سلف عرضه شود و یا در شورا به صورت تامین مالی سلف موازی استاندارد برای آن طراحی کرد.

وی گفت: لازمه تمام این موضوعات آن این است که آیا تصمیم و اراده‌ای برای عرضه خودرو در بورس کالا وجود دارد یا خیر، که تصمیم گیر نهادهای ذیصلاح هستند و  اگر قرار بر عرضه خودرو در بورس باشد، در بورس یک قیمت پایه و یک قیمت کشف شده از عرضه و تقاضا وجود دارد.

فلاح ادامه داد: طبق طرحی که در حال حاضر در مجلس درباره آن بحث شده این است که شورای رقابت بر اساس یک قاعده قیمت‌گذاری، قیمت پایه را به گونه‌ای تعیین کند که افراد بتوانند در بازه‌های زمانی یک ماهه قیمت پایه هر خودرو را با استفاده از آمار موجود در دسترس همگان، محاسبه کنند یعنی متغییر‌های این فرمول باید در دسترس همگان قرار داشته باشد تا بتوانند محاسبه قیمت پایه را انجام دهند.

وی با بیان اینکه بر اساس طرح مجلس، کل عرضه خودرو باید از طریق بورس عرضه شود، خاطرنشان کرد: قیمتی که روی تابلو کشف می‌شود ممکن است بیشتر و متفاوت از قیمت پایه باشد، بنابراین مقرر شده این فاصله قیمتی در سه محلی که پیش بینی شده اختصاص یابد.

مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالا با اشاره به سه محلی که برای هزینه کرد مبلغ مابه التفاوت پیش بینی شده گفت: پیش بینی شده بخشی از این پول در اختیار دولت قرار گیرد تا از طریق آن توسعه حمل و نقل عمومی را در دستور کار قرار دهد همچنین بخشی از پول در اختیار خودروساز به صورت تسهیلات قرار گیرد تا بتواند هزینه‌ها را کاهش و تولید را افزایش دهد.

وی ادامه داد: بخشی از این پول هم برای جایزه در نظر گرفته شده تا اگر خودروساز بتواند تولید خود را افزایش دهد به عنوان جایزه و بلاعوض در اختیار بگیرد.

فلاح تاکید کرد: فلسفه این طرح به دلیل شرایط تحریمی کشور است که تولید کاهش یافته و واردات ممنوع شده به همین دلیل تقاضا و قیمت افزایش یافته و افراد سفته باز وارد شدند تا خودرو را با قیمت زیاد در بازار آزاد بفروشند.

وی گفت: ثبت نام در سایت و قرعه کشی طرح‌هایی است که تاکنون انجام شده این در حالی است که بیشتر افراد ثبت نامی مصرف کننده اصلی نیستند و سفته بازی دلیل بخشی از افزایش قیمت در بازار خودرو است.

مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالای ایران تصریح کرد: بر اساس این طرح قرار است به جای اینکه مابه التفاوت قیمت کارخانه تا بازار که حدود ۲۴ هزارمیلیارد تومان است و در اختیار افراد کمی از جامعه قرار می‌گیرد در محل‌هایی که پیش بینی شده صرف شود.

فلاح افزود: یکی از فواید عرضه خودرو در بورس، کشف قیمت مبتنی بر نظام عرضه و تقاضا در یک بستر شفاف است، در حال حاضر مکانیزم کشف قیمت خودرو شفاف نیست، میزان عرضه و تقاضا و عرضه کننده و متقاضیان مشخص نیست، اما اگر این فرایند در بورس صورت بگیرد همه افراد باید کد داشته باشند و شناسایی می‌شوند و به راحتی همه موضوعات شفاف سازی می‌شود و می‌تواند مرجع قیمتی شود و قیمت‌ها معاملاتی خواهد بود، در حالی که در حال حاضر مشخص نیست قیمت‌ها معاملاتی است یا خیر.

مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالای ایران تاکید کرد: اگر در این بازار فردی قصد دستکاری داشته باشد با توجه به سازوکاری که وجود دارد می‌توان تدابیری اتخاذ کرد که جلوی این دستکاری را گرفت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

زنگ خطر بیخ گوش اهالی جاده مخصوص

"خودرو و ساخت قطعات" بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در مردادماه را داشت؛

رشد ۲۲ درصدی سرمایه‌گذاری‌های "خبهمن"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
دوستان عزیزان پیش‌گشایش باید حذف شود
پیش‌گشایش منبع فساد و ابزار سرخطی زدن یه عده در صفوف سنگین خرید و فروش و چیدن صفوف فیک و اردر ترس برای فریب مردم و باعث نابرابری و بی‌عدالتیه... یه عده همیشه از ضرر در امانند توی بورس، برای یک عده هرگز صف خرید وجود نداره و در هر لحظه‌ای بخوان سوار سهم میشن... به ابزاری که با اون سهم رو بعد از بازگشایی دوماهه‌ی تجدید ارزیابی تا ۷۰ درصد پایین میارن؟؟؟
پیش‌گشایش مارو نابود کرده دوستان
همین دفعه که بازار نابود شد، ابزارشون، سلاحشون چی بود؟؟؟؟؟ “پیش گشایش” و تمام...
اگر پیش گشایش نباشه حقوقی و بازیگردان نمیتونن بدون هزینه بازارو هرکجا که میخوان ببرن...
مثلا ممکنه اگر سهمشون رو برای فروش بذارن در کسری از ثانیه همه‌ی سهم از دستشون بره...
اما حالا چی؟؟ صف میچینن، اگر موفق شدن که خودشون کم کم کنسل میکنن و باز میرن ته صف که کسی متوجه نشه دارن چیکار میکنن بعد هم سفارششون رو کنسل میکنن...
اگر هم موفق نشن که کلا کنسل میکنن و فردا باز آش همون آشو، کاسه همون کاسه...
پیش‌گشایش رو حذف کنیم
موسی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
خودرو باید به بورس کالا وارد شود و فروشنده هم شرکتهای مولد خودرو باشند...و سودش هم مال خودروساز است... بهرحال قیمت کالاها باید نهایتا آزاد و منطقی شود... خودروهای خارجی هم باید وارد شوند جهت رقابت ..ولی تعرفه مناسبی روی آنها بسته شود ... باید همه صنایع را آزاد کنیم و جهت حمایت فقط روی کالاهای وارداتی تعرفه ببندیم مثل ترامپ که روی واردات تعرفه بالا می بندد...... صنایع و معادن و انرژی را آزاد کنید تا معلوم شود کدام صنعت تحمل ماندن دارد و کدام صنعت باید ورشکسته شود...
موسی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
نرخ تغییر 5 درصدی سهام هم باید حذف شود و سهام بتواند یک روزه به تعادل برسد تا نقدشوندگی صدمه نبیند...الان شاخص سهام آمریکا هم گاهی یک روزه 40 درصد سقوط میکنه ولی نقدشوندگی صدمه نمی خورد و سهام هر لحظه قابل نقد است... و هر روز می تواند 50 درصد یا بیشتر بالا و پایین برود... و سهامداران هم تاله نمی کنند چون می دانند سهام همینه.... و یکعده موقع سقوط 40 درصدی می خرند و یکعده همونموقع می فروشند....سهام سود ثابت نداره...ره صدساله را یک شبه رفتنه...یک شبه 50 درصد سقوط میکنی یا 60 درصد صعود....
سید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
خیلی احمقانه است. جوری صحبت می کنید که انگار ده ها شرکت خودرو ساز داخلی و خارجی صف کشیدن واسه فروش و مردم موندن چیرو با چه قیمتی بخرند. نه عزیزم تنها دلیل این آشفته بازار انحصار دو خودرو ساز و عدم تناسب عرضه با تقاضا است. الان شرایط کشور جوری شده که پهن گاو هم شده کالای سرمایه ای اونوقت شما بیا فردا پهن رو تو بورس عرضه کن واسه کشف قیمت !!
ملک محمد
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
احسنت اگرتعرفه واردات حذف شود وواردات خودروآزادشوداین دوخودرو ساز ورشکسته چهره شیطانی شان نمایان می شودسهام ورشکسته خودروئی روفقط بفروشیدتابیچاره نشدید
صفر
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲
الان عرضه وتقاضا ها هستند که بازار را شفاف میکنه الان میبنی که عرضه زیاد باعث کاهش قیمت سهام شده ومیتونه تو کالاهم اینطور بشه
موسی
جمعه ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۳
خودرو ورشکسته نیست. قیمت فروش خودرو برای خودروساز 30 میلیون تومان است همان خودرو را دلال 100 میلیون تومان می فروشه و سود خودروسازان میره به جیب دلالان و خودروساز ورشکسته میشه ...اگر خودرو در بورس کالا باشه قیمتش هر چقدر باشه به نفع خودروساز هست و سود را او می برد و توان افزایش تولید و بهبود خواهد داشت ولی با وضعیت قعلی هر چقدر خودرو بیشتر بسازند زیانشان بیشتر می شود...همه کشورها تعرفه دارند...الان ترامپ اگر به کالای چینی تعرفه نبنده آمریکا ورشکست میشه...شوخی نیست نباید بدون تعرفه اجازه واردات بدهند...
ملک محمد
Netherlands
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
قالیباف با قانونهای افزایش سهام شناوروکل وعرضه های بدون مدیریت وکاهش درصد مالکانه حقوقی ها وکاهش درصد سهام صندوقهای ثابت و....باعث سقوط بورس می شودفعلاً سهام نخرید چون سرمایه ها در حال خروجندوسهام خودرویی وپالایش را فقط بفروشیدچون بی ارزش وزیانده هستند
موسی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۷
خودروساز مجبوره خودرو را بفروشه 30 میلیون تومن و بعد ضرر میکنه...همین خودرو تو بازار 100 میلیون تومنه.... باید قیمت آزاد بشه یا برود بورس کالا در آنجا قیمت خودرو اگر مثلا بشود 70 میلیون تومن...خودروساز کلی سود می برد و افزایش تیراژ می دهد و قیمت خودرو تا 50 تومن پایین می آید.... البته جهت رقابت خودرو خارجی هم باید وارد شود ولی با تعرفه بالا فعلا و بتدریج سالیانه تعرفه را کم کنند تا خودروساز داخلی هم کیفیت را بالا ببرد...............
موسی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۳
الان خودروساز دارد پراید را 31 میلیون تومن می فروشد یعنی 1300 دلار.... خب معلومه زیانده است... بعد دلال همین خودرو را تو بازار 90 میلیون می فروشه...