بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲
مجری طرح خودکفائی کود‌های کشاورزی گفت: خودکفائی پایدار در کود‌های فسفاته با ایجاد کارخانجات تولید کود‌های فسفات با سرمایه گذاری داخلی و در سایه تعامل سازنده فی مابین شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با شرکت ملی صنایع مس صورت می گیرد.
کد خبر : ۲۲۷۸۶۵

 

به گزارش بورس نیوز، حمید رسولی مجری طرح خودکفائی کود‌های کشاورزی و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در مراسم امضای تفاهم‌نامه تولید کود‌های فسفاته با بیان این‌که واردات کود‌های فسفاته در سال‌های گذشته ناشی از کمبود مواد اولیه (معادن خاک فسفات) و ظرفیت پایین سخت افزاری کشور در تولید کود‌های فسفاته بویژه سوپرفسفات تریپل و دی آمونیوم فسفات بوده است اظهار کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بعنوان مجری طرح خودکفایی کشور در تولید کود‌های کشاورزی و در راستای سیاست‌های خودکفایی و حمایت از تولیدات داخلی، در این پروژه بزرگ وظیفه تامین مواد اولیه (خاک فسفات) و همچنین فروش تضمینی کود‌های فسفاته تولیدی توسط شرکت ملی صنایع مس را به عهده گرفت.

وی افزود: طبق برنامه و توافق به عمل آمده ابتدا به تولید ssp و متعاقب آن به ترتیب تولید TSP و DAP اقدام خواهد شد.

رسولی اجرای این طرح را نقطه عطفی در خودکفایی کشور در تولید کود‌های فسفاته و حمایت از بخش کشاورزی برشمرد.

وی با بیان اینکه شرکت مس ۲۵۰ میلیون یورو برای ایجاد کارخانجات تولید اسید فسفریک و کود‌های فسفاته سرمایه‌گذاری خواهد کرد، گفت: تحویل خاک فسفات نیز توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در منطقه بندرعباس انجام خواهد شد. شرکت مس برای تولید کود‌های فسفاته سالانه نیاز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خاک فسفات خواهد داشت، که این امر با تضمین وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تامین خاک فسفات و همچنین برنامه‌ریزی جهت توزیع کود‌های فسفات تولیدی، کشور از واردات کود‌های فسفاته بی نیاز شده و حتی امکان صادرات مازاد کود فسفات نیز فراهم میگردد.

عصر روز پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۹، در جلسه‌ای با حضور «کاظم خاوازی»، وزیر جهاد کشاورزی، «جعفر سرقینی»، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، «حمید رسولی» مجری طرح خودکفائی کود‌های کشاورزی و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، «خداداد غریب‌پور» رئیس هیئت‌عامل ایمیدرو و سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولید اسید فسفریک و کود‌های فسفاته و تضمین خرید کود‌های کشاورزی تولیدی امضا شد.

در این جلسه «اردشیر سعدمحمدی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در مراسم امضای این تفاهم‌نامه با بیان این‌که شرکت مس ۲۵۰ میلیون یورو برای ایجاد کارخانجات تولید اسید فسفریک و کود‌های فسفاته سرمایه‌گذاری خواهد کرد، گفت: در حال حاضر قیمت اسید فسفریک در دنیا ۶۵۰ دلار در تن و قیمت کود‌های شیمیایی فسفاته نظیر DAP حدود ۳۵۰ دلار در تن است؛ لذا با احداث کارخانجات مذکور نیاز حدود ۱.۵ میلیون تنی کشاورزان به انواع کود‌های شیمیایی فسفاته که عمدتا از طریق واردات تامین می گردد.

با توجه به طرح‌های توسعه خطوط تولید انواع محصولات که توسط شرکت ملی صنایع مس ایران انجام پذیرفته است مقدار تولید یک میلیون و ۶۱۰ هزارتن اسید سولفوریک در دو منطقه سرچشمه و خاتون‌آباد توسط شرکت ملی صنایع مس ایران بعنوان محصول جانبی تولید میگردد. با توجه به نیاز روزافزون بخش کشاورزی کشور به مصرف کود‌های فسفاته، یکی از بهترین مصارف این میزان حجم اسید سولفوریک تولیدی، تبدیل آن به اسید فسفریک و در مرحله بعد تولید کود فسفاته از این میزان اسید فسفریک است. مدت زمان ساخت کارخانه اسید فسفریک ۲۴ ماه است و مراحل اولیه طراحی این کارخانه در منطقه بندرعباس انجام گرفته است.

اسید سولفوریک تولید شده از کرمان به بندرعباس منتقل می‌شود که برای حمل آن با ۱۰۰ دستگاه واگن ریلی مخصوص حمل اسید سولفوریک و ۲۰۰ دستگاه ایزوتانک سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت گرفته است. میزان سرمایه‌گذاری لازم برای کارخانه تولید اسید فسفریک ۱۰۰ میلیون یورو و میزان سرمایه‌گذاری در کارخانه تولید کود‌های فسفاته SSP، TSP و DAP حدود ۱۵۰ میلیون یورو است. در مجموع ۲۵۰ میلیون یورو توسط شرکت ملی صنایع مس ایران در این زمینه سرمایه‌گذاری خواهد شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت:

تشویق کشاورزان با تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات آنها

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت:

کشاورزان به‌دنبال کود شیمیایی

هیات وزیران مشخص کرد؛

تعیین تکلیف قیمت فروش کود اوره

ارسال نظر