بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
شناسایی سود‌هایی بی‌کیفیت در صورت‌های مالی مشهود شد؛

دلیل صف‌فروش و عدم انجام معامله "تپمپی"

همچون سال‌های گذشته از نکات با اهمیت در خصوص افزایش ۹۱ درصدی سود خالص "تپمپی" می‌توان به تقسیم سود بالای زیر مجموعه‌ها و شناسایی سود‌ها و درآمد‌هایی غیر عملیاتی دانست.
کد خبر : ۲۲۸۳۷۵

شناسایی سود‌هایی بی کیفیت در صورت‌های مالی

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، درحالی که در صورت‌های مالی حسابرسی نشده شرکت پمپ سازی ایران، شاهد رشد ۹۱ درصدی سود خالص این شرکت هستیم، شناسایی درآمد غیر عملیاتی فروش ۱۴۳ میلیارد ریالی سهام شرکت تلمبه ایران و همچنین درآمد بی کیفیت و بیش از ۱۴۵ میلیارد ریالی این شرکت اصلی‌ترین دلیل توجیه پذیر بودن صف فروش و تداوم ریزش قیمت نماد "تپمپی" در ماه اخیر است.

دلیل صف‌فروش و عدم انجام معامله

همچون سال‌های گذشته از نکات با اهمیت در خصوص افزایش ۹۱ درصدی سود خالص این شرکت می‌توان به تقسیم سود بالای زیر مجموعه‌ها و شناسایی سود‌ها و درآمد‌هایی غیر عملیاتی دانست.

عمده درآمد‌های ناشی از سود شرکت‌های زیر مجموعه این شرکت مربوط به شرکت‌های صنایع پمپیران، نوید موتور و نوید سهند بوده که همانگونه که در جدول ذیل نیز مشاهده می‌شود، درصد سود تقسیمی این شرکت‌ها در سال مالی ۱۳۹۹ به مانند سال گذشته از اصلی‌ترین عوامل رشد درآمد‌های صنایع پمپ سازی ایران است.

تقسیم سود ۱۸۰.۰۰۰ میلیون ریالی از شرکت صنایع پمپیران آن هم در حالی که کل سود انباشته این شرکت در حدود ۱۶۵.۰۰۰ میلیارد ریال بوده هم از اتفاقات جالب توجه و سوال برانگیز صورت‌های مالی این شرکت است.

دلیل صف‌فروش و عدم انجام معامله

اما دیگر نکته جالب در خصوص صورت‌های مالی منتشر شده این شرکت، شناسایی بیش از ۱۴۵ میلیارد ریال درآمد‌های ناشی از فروش دانش فنی آن هم به شرکت‌هایی با مالکیت در حدود ۱۰۰ درصدی است.

بر اساس گزارش شرکت، بیش از ۱۰۶ میلیارد ریال درآمد غیر عملیاتی ناشی از فروش حق الامتیاز دانش فنی به شرکت پمپیران بوده و این درحالی است که به دلیل بی کیفیت بودن و درون گروهی بودن این درآمد‌ها حتی در صورت‌های تلفیقی شرکت نیز محاسبه نمی‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر