بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

یک قدم تا ورود به حباب منفی!

با چشم انداز کاهش نرخ ارز، بسیاری از سهامداران در قیمت های فعلی (با وجود ریزش سنگین قیمت ها) هنوز فروشنده هستند.
کد خبر : ۲۲۸۴۲۲

یک قدم تا ورود به حباب منفی!/اشتباهات سال ۹۲ تکرار شد
به گزارش بورس نیوز، ریزش بازار سرمایه، خشک و تر را با هم سوزانده و حتی سهم های بنیادی و ارزنده بازار هم افت قیمت داشته و با فشار فروش مواجه اند. این روند نزولی و آب شدن مداوم سرمایه های مردم، فعالان این بازار را خسته کرده و بسیاری مترصد فرصتی برای خروج هستند.

محمد ناطقی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: بازارها همان طور که در روندهای صعودی، گاهی غیرحرفه‌ای رفتار می‌کنند؛ در سقوط هم چنین رفتاری را از خود نشان می‌دهند؛ در سال ۱۹۹۰ شاخص بورس ژاپن بعد از یک رشد حبابی، ریزش ۸۰ درصدی داشت و در سال ۱۹۳۰ هم در بورس آمریکا برخی سهم ها تا ۹۰ درصد ریزش داشتند.

وی ادامه داد: در بعضی دیگر از کشورهای در حال توسعه هم، نوسان های شدید بورس تجربه شده و در بازار سرمایه ما هم، همانطور که در ماه‌های قبل، بعضی فعالان بازارسرمایه، بدون منطق تحلیلی خرید می‌کردند، حالا بدون توجیه منطقی فروشنده هستند. فراموش نکنید بازار سرمایه ما دچار یکی از بزرگترین "افزایش نرخ‌ سهم‌ها" در طول دوران فعالیت خود بود و وقتی این "افزایش نرخ غیرواقعی سهم" در بازاری، بیش از حد رشد کند؛ باید منتظر ریزش غیر منطقی و شکل گیری روند معکوس و البته بزرگتر هم بود. به همین سبب تصور میکنم بازار سرمایه ما ممکن است افت بیشتری هم تجربه کند؛ ولی ریزش قیمتی بیش از این به معنای عدم ارزندگی سهم‌ها نیست و اتفاقا به معنای ایجاد حباب منفی در بازار سرمایه خواهد بود.

وی اضافه کرد: نامه ۲۵ اقتصاددان و اظهار نگرانی‌شان بابت رشد غیر منطقی بازار سرمایه، اتفاقا به همین علت بود. ورود سرمایه‌گذاران خرد به بازار سرمایه، یک فرصت طلایی برای اقتصاد کشور بود که متاسفانه از دست رفت و اعتماد ترک خورده سهامداران شاید تا سال ها بعد، ترمیم نگردد. دولت اشتباهات سال ۹۲ را دوباره تکرار کرد و با مداخله در سازوکار این بازار، مردم را نسبت به این بازار دلسرد کرد.

ناطقی در پاسخ به این سوال که "آیا بازار سرمایه ما با دلار ۳۰ هزار تومانی، ارزنده هست یا نه" گفت: بازار سرمایه ما بعد از ریزش اخیر قیمت ها، در این محدوده ارزنده به نظر می رسد‌. نسبت P/E در محدوده ۱۰ الی ۱۲ برای بازار سرمایه ما، منطقی است و اکثر بورس های منطقه هم، P/E در همین حد دارند.

وی افزود: نکته اینجا است که سرمایه‌گذاران بر اساس انتظارات آینده، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. در ماه‌های قبل، برخی انتظار دلار ۵۰ هزار تومانی داشتند و رشد بازار سرمایه با چشم انداز رشد نرخ ارز، رقم خورد‌. حالا به مقطعی رسیده ایم که شاید اتفاقات سیاسی، منجر به کاهش نرخ ارز شود و با چشم انداز کاهش نرخ ارز، بسیاری از سهامداران در قیمت های فعلی (با وجود ریزش سنگین قیمت ها) هنوز فروشنده هستند. البته از منظر تحلیلی و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و حجم نقدینگی، حتی در صورت عدم انتخاب مجدد ترامپ و بهبود روابط بین الملل، انتظار دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان نمیرود و با فرض دلار ۲۰ هزار تومانی، بازار سرمایه ما جذاب نیست. ولی اگر نرخ منطقی ۲۵ هزار تومان را برای دلار بپذیریم، باید گفت بازار سرمایه ما با دلار ۲۵ هزار تومانی، ارزنده است و بسیاری از سهم ها در این قیمت ها برای خرید جذاب هستند. البته سرمایه گذاران بهتر است با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و نرخ ارز، سبدی از سرمایه گذاری در بازارهای مختلف تشکیل دهند تا ریسک سرمایه گذاری هایشان کاهش یابد. با این شرایط، معتقدم ۳۰ الی ۴۰ درصد پرتفوی سرمایه گذاران می تواند سهام شرکت های ارزنده بازار باشد.

وی افزود: البته ریشه بخشی از مشکلات فعلی بازار سرمایه ما هم، دولت است که با دستکاری بیجا، تعادل بازار سرمایه بر هم زد. در چند سال گذشته بارها و بارها مشاهده شده در زمان بروز مشکل، سیاست گذاران با دستورالعمل‌های نسنجیده، بحران ایجاد کرده‌اند. برای مثال، لغو معاملات و مسدود کردن برخی کدهای فروش و ... از جمله اقداماتی بود که نقدشوندگی این بازار را زیر سوال برد؛ دولت با مقررات نسنجیده، صادرکنندگان را هم تحت فشار قرار داده و در وضعیت کنونی، علاوه بر آنکه تحریم ها، درآمدهای نفتی کشور را کاهش داده؛ دولت هم با وضع برخی قوانین، صادرات غیر نفتی را به شدت محدود کرده و این اوضاع، نرخ ارز را تحت تاثیر قرار داده است.

ناطقی در خاتمه تصریح کرد: وضعیت اقتصادی کشور، مهم ترین پارامتر تاثیرگذار بر بازار سرمایه است و اینکه نامه ۲۵ اقتصاددان را علت ریزش بازار سرمایه بدانیم، اصلا منطقی نیست. روند بازار سرمایه تحت تاثیر متغیرهای بسیار کلان‌تری از جمله درآمدهای کشور و وضعیت تورم قرار دارد. اقتصاد کشور هم به نقطه ای رسیده که یا درآمدهای نفتی، بیش از این کاهش داشته و به سمت ونزوئلایی شدن پیش خواهیم رفت؛ یا به یک اقتصاد بدون اتکا به درآمدهای نفتی خواهیم رسید و ثبات را تجربه خواهیم کرد و این ثبات نه تحریم پذیر است و نه خدشه پذیر! بلکه اتفاق بسیار مثبتی برای اقتصاد کشور خواهد بود و در چنین شرایطی، دیگر انتظار جهش های عجیب و غریب نمی رود. البته انتظار ثبات اقتصادی، انتظاری کاملا خوشبینانه بوده و باید دید سیاست گذاران، زورق اقتصاد را به چه مسیری هدایت خواهند کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

محرک‌های بازار برای تغییر روند آمدند ...

یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ETFها شوکی بزرگ به "بورس"

فرار از پاسخگویی حربه مسئولان بورس به مطالبات سهامداران؛

غول‌های بازار سرمایه چه زمانی بازگشایی می‌شوند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
25 اقتصاد خوان چرا از حبابی بودن قیمت مسکن حرفی نزدن !!! فقط بورس حباب داشت
چرا به دولت ابتدای سال که بازار عطش خرید داشت به گوش دولت نخواندن عرضه های اولیه را افزایش بده یا شرکتهای دولتی شناور سهامشون را ببرن بالا و با عرضه رشد بازار را متعادل کنند !!!
حتما خودشون تا خرخره سهم خریده بودن و بعد از فروش در اوج شروع به لگدپرانی با بازار سرمایه کردن
عستاد عبده تبریزی که خودش ید طولایی در املاک و مسکن دارد نفرمودن قیمت آپارتمان فوق حباب شده و.............
این دولت نادان براحتی میتونه با واردات 200 هزار خودرو بلیش از 100 هزار میلیارد تومن درآمد کسب کنه منتها در دولت عقلای نیستن که راهکار بدن
دولت خودرو های زیر 20 هزار دلار وارد کنه و 150 درصد هم بکشه رو قیمت بده به ملت !!!
اونوقت کی میره لگنهای وطنی را بخره!!!
البته خودرو تحت سیطره دولت هست . منتها برای تسریع در هدف و کنترا بازار خودرو این کار را بکنه تا شکستن حبابها از خودرو شروع بشه!!!
بورس را که نابود کرد اگر مرده خودرو و مسکن را هم به وضع بورس دچار کنه
محمود
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۲
ما از روز اول عرض کردیم سریعا از بورس خارج شده و به سمت خرید سکه بروید عاقبت بورس مساوی است با نابودی سرمایه.بهترین سرمایه گذاری تا الان سکه بوده و هست.الان اینترنت قطع کنن چطوری میخوای پولت پس بگیری از بورس ؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
P/E بورس ایران در حد بورس های همسایه و قابل قبول؟!!! مگر تورم آنها به اندازه ما است؟
ناشناس
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲
پس معلوم میشه سهمهایی که در اوج قیمت به ملت چپوندن مفت هم نمی ازید .
علی
Netherlands
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
اینم جیره خور همون 25 نفره که اسم خودشون رو اقتصاد دان گذاشتن کاملا مشهوده
دانش آموز
پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
این فرد هم دنباله همان 25 نفر ...........هستند .
ترسیدند املاک و سکه و دلارهایشان رشد نکند و به تصمیم گیرندگان اقتصادی پیر و فرتوت ولی به شدت حراف دولت قبولاندن که بالا بردن نرخ ارز بهترین و راحت ترین روش برای کسب درآمد دولت است .
که بقول معروف
چه خوش است با یک کرشمه برآید دو کار
زیارت شاه عبدالعظیم و هم دیدن یار .
25 نفر مدرک اقتصادی در دست که نمایندگان فکری و واقعی نابودی اقتصاد کشور و نابود کننده بنیان‌های خانواده ایرانی بدلیل حمایت همیشگی آنها از افزایش نرخ ارز ، با چشم انداز سراب صادرات به قیمت نابودی معاش و معیشت و صنعت و کشاورزی کشور بدلیل واردات افسار گسیخته از چین و بقیه کشورها می‌باشند
بیائید و بعنوان نمونه بیوگرافی و عملکرد همین جناب عبده تبریزی را در اقتصاد ملی ایران بررسی کنید که چندین بار بورس ایران را نابود کرده مخصوصا زمانی که مسئول بورس بود . با قوانینی که هنوز هم آثار منفی آن بعد از دهه ها باز هم مشخص است
متاسفانه هیچکدام از دولتهای تشکیل شده تا کنون بر مبنای یک برنامه اقتصادی دقیق نبوده و بنابراین بازار امثال این مدرک اقتصادی به دستان پر رونق بوده که سیاستگذاران را با نشان دادن عکس مار ، روی نوشته مار و در چشم مردم خاک پاشیده و برای خودبا رشد همیشگی نرخ ارز به آلاف و اولوفی رسیده اند .
مردم عادی هم که در اقتصاد نه تشکل و نه رسانه دارند در گوشه عزلت با فشار مضاعف تورم و گرانی و بیکاری و بی مسکنی و .... به مرگ تدریجی دچار شده ایم و هر روز با یک شوک الکتریکی از طریق اقتصاد از خواب بیدار میشویم .و گیج و مبهوت به تقلای بی‌حاصل مشغول میشویم .
خلاصه تا اقتصاد و معیشت و سلامت یعنی ابتدایی ترین موارد برای ادامه حیات مردم کشور در اولویت اول
تصمیم گیرندگان کشور نباشد روز به روز شاهد بدبختی در این مملکت بلازده خواهیم بود .
متاسفانه تاریخ ایران شاهد است که هر نابودی کشور از حمله اسکندر تا حمله مغول و هلاکو و حملات روسیه و قرارداد های ترکمنچای و گلستان تا جنگ جهانگیر اول و دوم همگی حاصل سرگرم شدن حکومت‌های وقت به مال اندوزی و پشت کردن به مردم و معیشت مردم و بالطبع نا امیدی مردم از اصلاح امور بوده و همیشه در طول تاریخ داستان یکی بر سر شاخ و بن میبرید !! را تکرار کرده ایم .
نمونه اش شکست و انهدام صفویه که بهترین ساز و برگ جنگی زمانه را داشت در مقابل محمود و اشرف پا برهنه افغان که مملکت ایران که خود آنها در آنزمان جزئی از همین کشور بودند شخم زدند و نابود کردند .
متاسفانه فرصت ها علی‌رغم اندیشه های محدود ما با چشم بر هم زدنی از دست می‌رود و آیندگان بر نداشتن درایت ما و بی عملی ما قضاوت تلخی خواهند کرد .
حال و روز کشتی کشور بلازده و گرفتار فقر ما مصداق شعر سعدی است که میفرماید :
ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی این ره که تو میروی به ترکستان است !
« سپاس از بورس نیوز که گاها ، با انتشار برخی کامنت ها صدای افراد بی رسانه است »
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
.............. درمقابل سازمان بورس
ناشناس
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
خبا زندگی مردم با ی کردن به نفعتون نیست اون زمان که یک مقام عالی کشور می گویدهمه چیزتان را به بورس بسپارید انهم درست در زمانی که بورس به قول شما شارپی بالا امده بود خوب ان زمان نمی گفت که تا مردم بیچاره تو این حباب بازار نمی امدند و تمام سرمایه هاشون رو وارد بورس نمی کردند اگر اخرتی هست اونجا باهاشون تسویه می کنیم که البته اینا به اخرت اعتقاد ندارند فقط از خدا می خام که بلایی سرعزیزاشون بیاره که ما کمی داغمون کم بشه
رضا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
شاخص حالا حالا حالا ها باید بریزه. ریزه - ریزه - ریزه والا ریزه . دستاش کوچیک وای کوچیک..... خخخخخخخخخخ
شهرام
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
خدا هم شما هم دولت رو لعنت کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
استپ وی 45 میلیونی شده 450 میلیون و با دلار 50 هزارتومنی قیمت گذاری میشه... خیلی از کالاها اینجورین... مسکن که دیگه در توان خرید مردم نیست... ما هیچ وقت نفهمیدیم چرا اقتصاددان!!! ها به این مسائل ورود نمی کنن؟؟؟ سایر بازارها حباب ندارن؟؟؟ چرا کسی به خودرو و مسکن ورد نمی کنه؟؟؟؟ همه ارکان نظام جمع شدن مردم بدبختی رو که با سرمایه های اندک قصد محافظت در برابر ابرتورم داشتند وارد بورس کردند... اینجا هم که اینجوری سرشونو بریدن...دقیقا تو روزی که شاخصی بالای 2 میلیون رفت آفای روحانی اومد گفت مردم همه سرمایشونو وارد بورس کنن... الان کجان که ببینن مردم نابود شدن... همه ارکان نظام تو این قضیه دخیل اند.... آقای آقا محمدی از مجمع تشخیص میومد هر روز مردم رو دعوت به بورس می کرد و می گفت با ورود شرکتهای دولتی همه سرمایه ها جذب میشه و چیزی به نام حباب نداریم... در کل زودتر بورس رو برگردونین خیلی ها که اومدن از اقشار بسیار ضعیف جامعه اند که با پشتوانه حرفهای دولتی ها اومدن تو بورس... یادشون رفته می گفتن سهام عدالتشونو مردم نفروشن که ضرر می کنن؟؟؟؟؟ فعلا کسانی ضرر کردن که موندن و سهام داری کردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
۲۵ تا ..........+۱ .............
ناصر آذری
Netherlands
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
این هم یک خود فروخته دیگری است که خودش تا خرخره خورده و حالا میخواد گندکاریهتی دولت را لاپوشانی کند.
امیر
Germany
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
خداوند خیانتکاران را هدایت نخواهد کرد و اینها همش از یک غماش هستند
موقعی که دلار بیست هزار تومان بود رئیس جمهور یک کشور میاد تو صداوسیما ادعا میکنه دلار جای سرمایه گذاری نیست و بورس جای امنی برای سرمایه گذاری است شما تا انتها بخوان قضیه رو..این مگسانند و شیرینی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵
دکتر مرادی مدیر کارگزاری فارابی تصریح کرد: «به حقوقی های بانک صادرات تماس گرفتند و گفتند به چه حقی شما با مثبت باز شدید؟، بازارهای مالی مانند بورس، باید خرید آزاد باشد و این در متن اساسنامه است، بازارگردان بانک صادرات گفته است من قرارداد دارم و باید مبلغ سهم را تا اسفند ماه به یک رقمی برسانم، تلفن را قطع کردند و معاملات را ابطال کردند، این همه رفتار زشت، آن هم با حقوقی ها که این همه از بازار حمایت کرده اند؟در این مدت فقط ۱۳۰ هزار میلیارد تومان مفت خری کرده اند، برگشت بازار کاری ندارد که از آن جایی که فکر نمی کنی بازار را بالا می برند. در این بیش از ۲۰ سالی که در بازار هستم چنین دخالتی را در بازار ندیده ام که در دولت روحانی دیده ام.»
محمد
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۰
مدیر کارگزاری فارابی ایشون نیست
لطفا کذب بازنشر نکنید!
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
بورس نیوز . تو خودت از کسانی هستی که اصرار بر حبابی بودن بازار داشتی و داری حا فرار رو به جلو میکنی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
یک قدم تا حباب منفی! جناب نویسنده طاهرا خیلی زرنگ تشریف دارند و نعل وارونه می زنند، قیمت تولیدات شزکت های بورسی چندین برابر شده آنوقت قیمت فعلی آنها هنوز حباب منفی نگرفته؟ در حالیکه قیمت بیش از 80 درصد نمادها زیر 25 سنت است، حباب منفی نداریم؟ ولی مسکن و خودرو بی کیفیت و بالاتر از قیمت های جهانی حباب ندارد و ارزنده است؟
ناشناس
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۶
امروز بازار با ریزش ۵۴ هزار واحدی، به جایگاه یک میلیون و پانصد و ۱۵ هزار واحدی رسید، امروز به طور عجیبی کل بازار منفی بود، ظهر امروز فایل صوتی از دکتر مرادی، منتشر شد مبنی بر اینکه بازار دستکاری شده و بازیگران سهم ها خسته شده و دولت امان همه را بریده است، به حقوقی ها دستور دادند که خرید نزنند و خرید به طور هم زمان است که همه را جمع کنند و دولت به دنبال مفت خری است.

مرادی اضافه کرد: دولت با این اقدامات اشک همه را درآورده و حقیقی ها را هم بسیار اذیت کرده است، امروز با این اصلاح شاخص کل به عدد یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسیده باشد( و اصولا نباید بیشتر از این ریزش داشته باشد) اما شاخص کل با دستکاری بالای یک میلیون و پانصد هزار است(یک میلیون ۵۰۰ هزار را نشان می دهد) ، بازارگردان اصلی به نماد وبصادر گفته شما به چه حقی امروز مثبت هستید، بازیگر گفته قرارداد دارم باید سهم را ببرم بالا و ناظر سهم را متوقف کرده است، برای اولین بار در تاریخ عرضه اولیه، عرضه اولیه بیش از ۷ درصد ریخت، به حقوقی وسپهر دستور دادند باید بریزی، در آن زمان که بازار مثبت بود نیز گفتم بفروشید، حقوقی ها رقم درشتی را خالی کردند، افراد فعال باید حتی در دی ماه بمانند تا ضررها جبران شود.

دکتر مرادی تصریح کرد: «به حقوقی های بانک صادرات تماس گرفتند و گفتند به چه حقی شما با مثبت باز شدید؟، بازارهای مالی مانند بورس، باید خرید آزاد باشد و این در متن اساسنامه است، بازارگردان بانک صادرات گفته است من قرارداد دارم و باید مبلغ سهم را تا اسفند ماه به یک رقمی برسانم، تلفن را قطع کردند و معاملات را ابطال کردند، این همه رفتار زشت، آن هم با حقوقی ها که این همه از بازار حمایت کرده اند؟ در این مدت فقط ۱۳۰ هزار میلیارد تومان مفت خری کرده اند، برگشت بازار کاری ندارد که از آن جایی که فکر نمی کنی بازار را بالا می برند. در این بیش از ۲۰ سالی که در بازار هستم چنین دخالتی را در بازار ندیده ام که در دولت روحانی دیده ام.»


دخالت در بازار وجود دارد
در این رابطه خبرنگار بازار با یکی از حقوقی های بازار که نخواست نام و عنوان وی فاش شود، گفتگویی را انجام داد، این منبع آگاه با بیان اینکه تذکر سازمان علیه مثبت شدن بازار حقیقت دارد، گفت: صبح امروز از سهم خود حمایت خوبی را انجام دادیم وقتی که سهم وارد فاز مثبت شد، از سازمان بورس تماس گرفته و به ما گفتند نباید از سهم برای مثبت شدن حمایت کنید و بازار باید امروز منفی شود.

این فعال حقوقی بازار سرمایه اضافه کرد: قصد دولت، حضور در تمام بازارها و نوسان گیری بوده، بازار سرمایه را ریزشی کردند تا بازارهای طلا و ارز افزایشی شود تا بتوانند کسری بودجه دولت را جبران کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
بعضي ها چقدر ..............
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
بادلارزیر 20هزارهم خیلی از شرکتا به یک دوم ارزش جایگزین در حال حاضر معامله میشن !!!! کمترین آشنایی با تابلو معاملات نشون میده کاهشها و صف فروشهای این روزها عمدی است ! و میشه درموردش بیشترگفت !!1
ناشناس
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۶
امروز بازار با ریزش ۵۴ هزار واحدی، به جایگاه یک میلیون و پانصد و ۱۵ هزار واحدی رسید، امروز به طور عجیبی کل بازار منفی بود، ظهر امروز فایل صوتی از دکتر مرادی، منتشر شد مبنی بر اینکه بازار دستکاری شده و بازیگران سهم ها خسته شده و دولت امان همه را بریده است، به حقوقی ها دستور دادند که خرید نزنند و خرید به طور هم زمان است که همه را جمع کنند و دولت به دنبال مفت خری است.

مرادی اضافه کرد: دولت با این اقدامات اشک همه را درآورده و حقیقی ها را هم بسیار اذیت کرده است، امروز با این اصلاح شاخص کل به عدد یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسیده باشد( و اصولا نباید بیشتر از این ریزش داشته باشد) اما شاخص کل با دستکاری بالای یک میلیون و پانصد هزار است(یک میلیون ۵۰۰ هزار را نشان می دهد) ، بازارگردان اصلی به نماد وبصادر گفته شما به چه حقی امروز مثبت هستید، بازیگر گفته قرارداد دارم باید سهم را ببرم بالا و ناظر سهم را متوقف کرده است، برای اولین بار در تاریخ عرضه اولیه، عرضه اولیه بیش از ۷ درصد ریخت، به حقوقی وسپهر دستور دادند باید بریزی، در آن زمان که بازار مثبت بود نیز گفتم بفروشید، حقوقی ها رقم درشتی را خالی کردند، افراد فعال باید حتی در دی ماه بمانند تا ضررها جبران شود.

دکتر مرادی تصریح کرد: «به حقوقی های بانک صادرات تماس گرفتند و گفتند به چه حقی شما با مثبت باز شدید؟، بازارهای مالی مانند بورس، باید خرید آزاد باشد و این در متن اساسنامه است، بازارگردان بانک صادرات گفته است من قرارداد دارم و باید مبلغ سهم را تا اسفند ماه به یک رقمی برسانم، تلفن را قطع کردند و معاملات را ابطال کردند، این همه رفتار زشت، آن هم با حقوقی ها که این همه از بازار حمایت کرده اند؟ در این مدت فقط ۱۳۰ هزار میلیارد تومان مفت خری کرده اند، برگشت بازار کاری ندارد که از آن جایی که فکر نمی کنی بازار را بالا می برند. در این بیش از ۲۰ سالی که در بازار هستم چنین دخالتی را در بازار ندیده ام که در دولت روحانی دیده ام.»


دخالت در بازار وجود دارد
در این رابطه خبرنگار بازار با یکی از حقوقی های بازار که نخواست نام و عنوان وی فاش شود، گفتگویی را انجام داد، این منبع آگاه با بیان اینکه تذکر سازمان علیه مثبت شدن بازار حقیقت دارد، گفت: صبح امروز از سهم خود حمایت خوبی را انجام دادیم وقتی که سهم وارد فاز مثبت شد، از سازمان بورس تماس گرفته و به ما گفتند نباید از سهم برای مثبت شدن حمایت کنید و بازار باید امروز منفی شود.

این فعال حقوقی بازار سرمایه اضافه کرد: قصد دولت، حضور در تمام بازارها و نوسان گیری بوده، بازار سرمایه را ریزشی کردند تا بازارهای طلا و ارز افزایشی شود تا بتوانند کسری بودجه دولت را جبران کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶
وقتی صداقت جایش را به دروغگویی می دهد
تشویق عموم مردم برای ورود به بازار سرمایه و بعد خالی کردن ناگهانی زیر پای سهامدار جزء را با کلماتی شبیه حباب - اصلاح و .... نمی توان توجیح کرد . حباب را باید در بازرهای موازی جستجو کرد که به کشور و اقتصاد صدمه می زنند نه در بورس که شرکتها می توانستند با عرضه سهام خود به وضعیت خود سامانی بدهند و چرخ اقتصاد لنگ نزند ! گویند روزی شخصی انگشترش را در داخل خانه گم کرد ه و در حیاط خانه دنبال آن می گشت بهش گفتند یافتن انگشتری در حیاط وقتی می دانی که در خانه گم شده چه معنا دارد ؟ گفت خانه تاریک بود اینجا روشن است !!
مجید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸
ارزندگی سهم شرکتها با توجه به درآمدشان در نتیجه بیلان کار در مدت زمان مورد انتظار سازمان بورس و همچنین توان نقد شوندگیشان از طریق هوادارانشان(حقوقی و حقیقی) تعیین می شود، و لذا با توجه به دخالت عده ای مجهول الهویه (که سرمایه یا اندوخته ای در بورس ندارند) در جهت ریزش فرمایشی ارزش سهم ها که نه به نفع دولت است و نه به نفع ملت باعث سر در گمی سهامداران شده اند و رفته رفته عطای بورس را به لقایش می بخشند و میدان را برای افراد بی مسئولیت اختشاش طلب خالی می کنند تا بیش از پیش بتوانند سرمایه ها را به سمت بازارهای بدون ارزش معنوی، ارز، خودرو و مسکن که جز نابودی سرمایه مردم ندارند و باعث تورم و گرانی افسار گسیخته مایحتاج مردم از قبیل مواد غذایی، پوشاک، دارو و ..می شوند، که بدون در نظر گرفتن سقوط ارزش مادی حقوق حقوق بگیران در مقابل مردم کشورهایی که ما داعیه برتری دینی، مذهبی و فرهنگی بر آنان داریم سوق می دهند. معلوم نیست چرا و به چه دلیل ارزش ارز و دلار را بالا می برند؟ همیشه عرضه و تقاضا دو بال هر پدیده اقتصادی(کاهش یا افزایش قیمت) است، در نتیجه عدم دخالت افراد غیر ذینفع در بازاری باعث رهیافت آن بازار می شود، لذا بازارهای موازی که روز به روز ارزش مادی آنها در حال بالارفتن هستند و باعث کاهش ارزش پول ملی و در نتیجه ارزش حقوق حقوق بگیران به نفع دولت و ملت نیست، ما نباید حتی بتوانیم بیان کنیم که کارمند ما سه میلیون تومان حقوق می گیرد و یک کارگر اروپایی هفتاد میلیون(دو هزار یورو) تومان، در تاریخ جمهوری اسلامی ایران این کارنامه ها ثبت خواهد شد و برای سالهای سال از یاد نخواهند رفت.
محمدرضا
United States of America
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
شما هم خودت دست راست دولت ......و .......هستی نمی‌دونم کدوم بیسوادی به شماها میگه کارشناس جناب مرادی از فارابی حقایق و عنوان کرد جناب مثلا کارشناس شما خودتم تا خرخره معلومه در کنار دولت .....حق مردم و خوردی که راحت داری نطق میکنی
لعنت بر دولت ......و همدستانش
لعنت بر کارشناسهای .....و ........
اگه به قیامت اعتقاد داشته باشین که ندارین مطمئن باشین روز حسابی هم هست
لعنت بر شما لعنت بر شما
حیف اون شهدایی که رفتن واسه این سرزمین و خاک ایران شهید شدن
حیف مقام رهبری که میان شما گرگ صفتها نمیدونه چیکار کنه
محمود
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۵
احسنت به نظر محمد رضا.آفرین به شهامتت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۶
نمدانم آیا از درد وناله مردم در بورس را مسولیین خبر دارن ...آیا این ناله مردم را کسی از مسولیین میخوانن..آیا نارضایتی مردم را دارن میبینن وخودشون را به کوری زدن
حسام
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳
این کشور نیاز به دشمن نداره با این مسولین و اقتصادان های فهیم اگر شما چیزی حالیتون بود اوضاع اقتصاد کشور این نبود همه میگفتید بورس عامل اصلی تورم خوب بورس ریزش کرد آیا چیز دیگه ای هم اومد پایین نه فقط بلدن نظر بدن سکوت هم چیز خوبی تمام دنیا از بورس حمایت میکنن فقط تو کشور ما که نون تو دلالی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹
۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت [ ۱۴:۰۵ ]
رئیس سابق سازمان بورس ایران:
وضع حال حاضر بورس، قلبم را به درد می‌آورد/ مسئولین سازمان بورس پاسخگو باشند
رئیس سابق سازمان بورس ایران در صفحه شخصی خود نسبت به وضع آشفته حال حاضر بورس واکنش نشان داد.

رئیس سابق سازمان بورس ایران در صفحه شخصی خود نسبت به وضع آشفته حال حاضر بورس واکنش نشان داد.



*** وضعیت نابسامان بورس


به گزارش خبرگزاری صنایع، شاپور محمدی در صفحه شخصی خود، نوشت:

قلبم به درد میاد وقتی چنین وضعیتی را در بورس می‌بینم، بنده منتقد اینگونه ریزش بازار بودم و زیاد هم مقاومت کردم اما هیچ نتیجه‌ای جز استعفا نداشتم.



رئیس سابق سازمان بورس ایران در پایان، تصریح کرد:

وضعیت بازار امروز مأموریتی بود که عده‌ای در نهاد ریاست جمهوری خواهان تحمیل آن بر سازمان بودند، اما من حاضر به قبول آن نشدم.

مدیرانی که در حال حاضر مسئولیت دارند و چنین مأموریتی را قبول کرده‌اند باید پاسخگوی مردم باشند.
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰
امروز خیلی جالب بود چند دقیقه آخر شپنارو حجم مپنا پرکردن منفی ۵ باشه خودرو رو هم ۱۲ به بعد!!! عمدی بودن حتمی است و دستوری
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰
امروز خیلی جالب بود چند دقیقه آخر شپنارو حجم مپنا پرکردن منفی ۵ باشه خودرو رو هم ۱۲ به بعد!!! عمدی بودن حتمی است و دستوری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵
امروز بازار با ریزش ۵۴ هزار واحدی، به جایگاه یک میلیون و پانصد و ۱۵ هزار واحدی رسید، امروز به طور عجیبی کل بازار منفی بود، ظهر امروز فایل صوتی از دکتر مرادی، منتشر شد مبنی بر اینکه بازار دستکاری شده و بازیگران سهم ها خسته شده و دولت امان همه را بریده است، به حقوقی ها دستور دادند که خرید نزنند و خرید به طور هم زمان است که همه را جمع کنند و دولت به دنبال مفت خری است.

مرادی اضافه کرد: دولت با این اقدامات اشک همه را درآورده و حقیقی ها را هم بسیار اذیت کرده است، امروز با این اصلاح شاخص کل به عدد یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسیده باشد( و اصولا نباید بیشتر از این ریزش داشته باشد) اما شاخص کل با دستکاری بالای یک میلیون و پانصد هزار است(یک میلیون ۵۰۰ هزار را نشان می دهد) ، بازارگردان اصلی به نماد وبصادر گفته شما به چه حقی امروز مثبت هستید، بازیگر گفته قرارداد دارم باید سهم را ببرم بالا و ناظر سهم را متوقف کرده است، برای اولین بار در تاریخ عرضه اولیه، عرضه اولیه بیش از ۷ درصد ریخت، به حقوقی وسپهر دستور دادند باید بریزی، در آن زمان که بازار مثبت بود نیز گفتم بفروشید، حقوقی ها رقم درشتی را خالی کردند، افراد فعال باید حتی در دی ماه بمانند تا ضررها جبران شود.

دکتر مرادی تصریح کرد: «به حقوقی های بانک صادرات تماس گرفتند و گفتند به چه حقی شما با مثبت باز شدید؟، بازارهای مالی مانند بورس، باید خرید آزاد باشد و این در متن اساسنامه است، بازارگردان بانک صادرات گفته است من قرارداد دارم و باید مبلغ سهم را تا اسفند ماه به یک رقمی برسانم، تلفن را قطع کردند و معاملات را ابطال کردند، این همه رفتار زشت، آن هم با حقوقی ها که این همه از بازار حمایت کرده اند؟ در این مدت فقط ۱۳۰ هزار میلیارد تومان مفت خری کرده اند، برگشت بازار کاری ندارد که از آن جایی که فکر نمی کنی بازار را بالا می برند. در این بیش از ۲۰ سالی که در بازار هستم چنین دخالتی را در بازار ندیده ام که در دولت روحانی دیده ام.»


دخالت در بازار وجود دارد
در این رابطه خبرنگار بازار با یکی از حقوقی های بازار که نخواست نام و عنوان وی فاش شود، گفتگویی را انجام داد، این منبع آگاه با بیان اینکه تذکر سازمان علیه مثبت شدن بازار حقیقت دارد، گفت: صبح امروز از سهم خود حمایت خوبی را انجام دادیم وقتی که سهم وارد فاز مثبت شد، از سازمان بورس تماس گرفته و به ما گفتند نباید از سهم برای مثبت شدن حمایت کنید و بازار باید امروز منفی شود.

این فعال حقوقی بازار سرمایه اضافه کرد: قصد دولت، حضور در تمام بازارها و نوسان گیری بوده، بازار سرمایه را ریزشی کردند تا بازارهای طلا و ارز افزایشی شود تا بتوانند کسری بودجه دولت را جبران کنند.
محسن
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۱
من همه دولتمردان رو مقصر میدونم چرا اینقدر مردم را تشویق به وارد شدن تو این بازار کردید و بعد تنهاشون گذاشتید
خدا لعنتتون کنه از ریز تا درشتتون
دیگه بسه تو رو خدا تمومش کنید
اینقدر مردم اذیت نکنید به روش های مختلف
تو رو خدا به داد مردم برسید لطفا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۱
سلام دوستان نخرید لطفا چون تا زمانی که پول زیاد تو بورس هست تمع دولتیها تمومی نداره پس نه بخر نه بفروش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۱
سلام دوستان نخرید لطفا چون تا زمانی که پول زیاد تو بورس هست تمع دولتیها تمومی نداره پس نه بخر نه بفروش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
وضعیت نابسامان بورس به گزارش خبرگزاری صنایع،
شاپور محمدی در صفحه شخصی خود، نوشت: : وضعیت بازار امروز مأموریتی بود که عده‌ای در نهاد ریاست جمهوری خواهان تحمیل آن بر سازمان بودند، اما من حاضر به قبول آن نشدم. مدیرانی که در حال حاضر مسئولیت دارند و در چنین مأموریتی حالا باید پاسخگو باشند.
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
این دولت از ابتدای روی کار امدن کارش خالی کردن جیب مردم بوده است، که نگاهی به گذشته این مطلب را اثبات می کند، اول از همه موسسات مالی را غارت کرد و میلیونها نفر را به خاک سیاه نشاند. بعد بازار طلا و دلار را به صورت وحشتناکی بالا برد و اکنون نیز که به پایان خود نزدیک میشود تیر خلاص را به مغز اقتصاد ایران یعنی بور خالی کرد. بورسی که میتوانست زمینه ساز رشد صنایع کشور باشئ را برای به دست اوردن کسر بودجه ای که نتیجه اختلاس افراد دولتی بود به فنا داد. تا یک خاطره بد در ذهن مردم به جای ماند که دهها سال لازم است که مردم دوبراه به بورس اعتماد کنند. در واقع خود دولت بورس را حبابی کرد و سپس پول مردم را بالا کشید و پاسخگو هم نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۲
دعوت آقای روحانی،،برنامه های آقای همتی،،بیچارمان کرد،،چطور ی جبران میشه،خدا میدانه،،
نا امید بی پناه
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
تو این اوضاع وحشتناک اقتصادی دوزار پس انداز داشتیم اونم تو بورس خوردن رفت.دیگه بحث دولت و جناح نیست کل حکومت دارند ملتو میچاپن.,وقتی حکومتیها جیب مردم را میزنند به کی باید پناه برد؟ حکومت که دزد باشد ملت چه خواهند شد؟