بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۵
مستطيل شيشه اي تالار

داغ داغ از حفاری شمال

بازار سرمایه امروز بنا به دلایلی نامعلوم دچار شوکی مقطعی شد بطوریکه سهام تمام شرکتها ( به جز ملی صنایع مس ) که تا دیروز با صف خرید همراه بودند به یکباره در برابر هجوم در خواست های فروش فعالان قرار گرفتند
کد خبر : ۲۲۸۵۰

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 88.5.19 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 58.2 واحد افزایش به رقم 8261.9 واحد رسيد . همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت94.6 واحد افزایش عدد 14879.5 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با70.3 واحد افزایش به رقم10114.2واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 528 میلیارد ریال رسید .

همچنین در این روز نماد فولاد با 15.4 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل معادن روی ایران با 2.8 واحد کاهش ، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

به گزارش بورس نیوز ؛ بازار سرمایه امروز بنا به دلایلی نامعلوم دچار شوکی مقطعی شد بطوریکه سهام تمام شرکتها ( به جز ملی صنایع مس ) که تا دیروز با صف خرید همراه بودند به یکباره در برابر هجوم در خواست های فروش فعالان قرار گرفتند و صف های خرید خود را واگذار شده دیدند البته در بورس ما تنها کافی است که سهام یک شرکت پر تقاضا و مورد وثوق اندکی بیشتر از حجم مبنای خود مورد معامله قرار گیرد تا علاوه بر واگذاری صف خرید خود و حرکت به سمت نوسانات منفی سبب واگذاری دیگر صف های خرید موجود برای اغلب سهام شرکتها شود .

بر اساس این گزارش طی معاملات امروز سهام شرکتهایی همچون فولاد مبارکه – حفاری شمال – فولاد خوزستان – سرمایه گذاری غدیر – چادر ملو و مپنا ضمن واگذاری صف خرید با حجم بالای معاملات روبرو شدند و برخی از آنها نیز نوسانات منفی را به خود دیدند .

اما طولی نکشید که در پایان معاملات سهام این شرکتها دوباره با تقاضای خرید سرمایه گذاران روبرو شدند .

به اعتقاد اهالی تالار شیشه ای سهام مذکور جز پر پتانسیل های بازار هستند اما از آنجاییکه سهام این شرکتها طی هفته های اخیر در کوتاه مدت بازدهی نسبتا خوبی را نصیب سهامدارانشان کرده اند اغلب این سهامداران امروز تصمیم به تبدیل سود مجازی خود به سود حقیقی گرفتند و نسبت به فروش سهام خود اقدام کردند .

اما چرا در این جمله از کلمه سود مجازی استفاده شد به این علت است که زمانی که سهامدار شرکتی نظاره گر رشد قیمت سهام خود در تابلوی بورس است با سری بلند و سینه ای ستبر همه جا سخن از سود بدست آمده ناشی از خرید سهام یک یا چند شرکت به میان می آورد اما در حقیقت این سود تنها سودی است که بروی تابلو و دفتر حساب و کتاب آن سرمایه گذار وجود دارد و هنوز پولی دست آن فرد نرسیده است اما زمانی که این فرد اقدام به فروش سهام خود می کند و پول از طرف کارگزارناظر وارد حسابش می شود تازه تبدیل به سود حقیقی و قابل دسترس می شود اینکه این سود برابر همان سود بدست آمده در حساب و کتاب سرمایه گذار باشد نکته قابل توجهی است که اکثر فعالان در مواجهه با آن به مشکل برخورد می کنند زیرا ایجاد یک مشکل پیش بینی نشده در بازار سرمایه یا آن شرکت سرمایه گذاری شده به راحتی سود مجازی را تبدیل به زیان واقعی می کند به گفته اهالی تالار شیشه اینها سودهای " زی زی گو لو یی " هستند .

اما طی معاملات امروز سهام فولاد مبارکه پس از معامله بیش از 19 میلیون سهمی با بیش از 8 میلیون تقاضای خرید روبرو شد . اهالی تالار معتقدند در خط مقاومت سهام فولاد تغییر ایجاد شده و این سهم باید شاهد قیمتهای بالاتر طی روزهای آینده باشد .

از سویی دیگر سهام شرکت حفاری شمال پس از رشدی قابل توجه طی معاملات امروز پس از معامله بیش از 78 میلیون سهمی برای مدتی نوسانات منفی را نظاره کرد اما در پایان با صف خرید یک میلیون و چهار صد هزار سهمی واجه شد این در حالی است که در قیمت 1826 ریال برای فردا دارای دو میلیون تقاضای فروش است به اعتقاد اهالی تالار بسیاری از سرمایه گذاران علاقه ای به حضور در مجمع روز 4 شنبه این شرکت ندارند ولی سهام این شرکت همچنان دارای پتانسیل رشد بوده و امکان تشکیل صف خرید مجدد برای آن طی معاملات فردا وجود دارد .

فراموش نکنید که قرار است تا 50 درصد سهام این شرکت توسط سازمان خصوصی سازی بعد از مجمع واگذار شود پس امکان درخواست تقسیم 90 درصدی سود توسط سهامدار عمده در آخرین مجمع قبل از واگذاری بلوک سهام زیاد است و احتمال رشد سهام تا قبل از عرضه بلوکی بسیار زیاد است البته پس از بازگشایی مجددش.

همچنین سهام شرکت چادرملو نیز امروز با حجم معامله 4 میلیون و 300 هزار سهمی روبرو شد که سهام این شرکت نیز در پایان معاملات با 400 هزار سهم تقاضای خرید روبرو بود .

اهالی تالار پیش بینی می کنند طی معاملات فرداد سهام چادرملو متعادل شود اما احتمال رشد تا محدوده 730 تومان وجود دارد .

اما یکی از شرکتهایی که این روزها آرام و بی صدا روند صعودی را طی می کند و تعدیل مثبت سود نیز داده است سهام شرکت حمل و نقل پتروشیمی است از آنجاییکه 50 در صد سهام این شرکت متعلق به ملی صنایع پتروشیمی می باشد و سهام شناور آن نیز کمتر از 20% است فعلا سهام "حپترو" دستخوش نوسانات مثبت است که براحتی نیز امکان پذیر است .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر