بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالا مطرح کرد

مزایای عرضه خودرو در بورس کالا

مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالا گفت: عرضه خودرو در بورس مانع توزیع رانت خواهد شد.
کد خبر : ۲۲۸۶۱۷

مزایای عرضه خودرو در بورس کالا

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، جواد فلاح در نشست آسیب شناسی و بررسی فرصت ها، چالش‌ها و امکان سنجی عرضه خودرو در بورس کالا که در دانشگاه امام صادق برگزار شد، اظهار کرد: قیمتی که شورای رقابت تعیین می‌کند نمی‌تواند بازار را تسویه کند و با این قیمت با مازاد تقاضا مواجه هستیم.

مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالا افزود: قیمتی که خودروساز در حال فروش است و با قیمت بازار اختلاف زیادی دارد و ۴۵ هزار میلیارد تومان رانت در حال توزیع شدن است و در خوشبینانه‌ترین حالت ۸۰۰ هزار نفر از آن استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس طرح مجلس، کل عرضه خودرو باید از طریق بورس عرضه شود، خاطرنشان کرد: قیمتی که روی تابلو کشف می‌شود ممکن است بیشتر و متفاوت از قیمت پایه باشد، بنابراین مقرر شده این فاصله قیمتی در محل‌هایی که پیش بینی شده اختصاص یابد.

مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالا با اشاره به طرح مجلس درباره عرضه خودرو در بورس کالا گفت: پیش بینی شده بخشی از این پول در اختیار دولت قرار گیرد تا از طریق آن توسعه حمل و نقل عمومی را در دستور کار قرار دهد همچنین بخشی از پول در اختیار خودروساز به صورت تسهیلات قرار گیرد تا بتواند هزینه‌ها را کاهش و تولید را افزایش دهد.

فلاح بیان کرد: بر اساس این طرح هیچ خودروسازی حق عرضه خودرو خارج از بورس را ندارد و دیگر خارج از این روند کسی نمی‌تواند خودرو تحویل بگیرد و در کنار آن حجم تولید، تعداد خریداران مشخص می‌شود.

وی تاکید کرد: این نوع عرضه خودرو در هیچ کشوری وجود ندارد، اما به دلایل مسائلی که با آن مواجه هستیم این شیوه فروش در نظر گرفته شده و ایده بومی است.

مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالا خاطرنشان کرد: با عرضه خودرو در بورس سفته بازی و تقاضای مازاد برچیده می‌شود و افزایش عرضه و کاهش تقاضا با ثبات متغیر‌های اقتصادی می‌تواند موجب کاهش قیمت شود.

فلاح درباره تضمین به موقع خودرو از سوی عرضه کننده تصریح کرد: در بورس کالا به ازای هر روز تاخیر ۲۵ صدم ارزش معامله از عرضه کننده خسارت دریافت می‌شود و اگر خریدار فسخ کند عرضه کننده باید ۵ درصد حق فسخ هم پرداخت کند همچنین کارمزد دو طرف معامله را نیز باید پرداخت کند.

وی تاکید کرد: عرضه کننده باید اطلاعات تحویل را به صورت برخط به بورس کالا ارائه کند و اگر خودرو را به موقع تحویل ندهد جلوی سایر عرضه‌ها گرفته می‌شود تا عرضه‌ها به روز شود و به دلیل اینکه اجازه عرضه در بازار دیگری ندارند ناچارهستند به تعهدات خود پایبند باشند.

مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالا اظهار کرد: با عرضه خودرو در بورس، نمایشگاه های خودرو باید به سمت عرضه خودروهای کار کرده حرکت کنند و با مکانیزم بورس دیگر کسی به سمت خرید از نمایشگاه ها نخواهد رفت.

لازم به ذکر است این برنامه به همت گروه پیشگامان دنیای مالی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار گردیده است.

راه‌های ارتباطی با گروه پیشگامان دنیای مالی دانشکده اقتصاد:
سایت دنیای مالی www.donyayemali.com
صفحه اینستاگرام گروه پیشگامان دنیای مالی:@donya_e_mali
کانال تلگرامی گروه: @finance_isu
شماره تماس:۰۹۰۲۹۸۴۱۷۲۷
سامانه پیامکی:۵۰۰۰۲۰۴۰۶۶۸۸
علاقمندان جهت عضویت رایگان در خبرنامه گروه و دریافت اخرین اخبار از دوره‌ها و محتوا‌ها کلمه finance را به شماره ۵۰۰۰۲۰۴۰۶۶۸۸ پیامک نمایند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
۳۶ درصدی کاهش نرخ کارمزد‌ زیر تابلوی شرکت بورس نشست؛

۵۲درصد کاهش قیمت هر سهم "بورس"

مسئول کارگروه خودرو کمیسیون صنایع مجلس عنوان کرد؛

افزایش کیفیت خودرو به دلیل عرضه در بورس

کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

۲فرصتی که اقبال "خودرو" را تداوم می‌بخشد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
عباس
Germany
پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۷
دلالها از بازار خودرو بروند خودرو فروشش به صورت قسطی و التماسی خواهد شد .