بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۹
انتظار می‌رود که شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد در نوسان باشد.
کد خبر : ۲۲۸۵۵۵

تاثیر اعمال سلیقه ای قوانین بر معاملات


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد جمع آوری صف‌های فروش اکثر نماد‌های بزرگ در بازار سرمایه بودیم. از صف فروش سایپا و "خگستر" و برکت که بگذریم تقریبا در تمامی نماد‌های بزرگ شاهد جمع آوری صف‌های فروش بودیم. با این حال، شاخص کل به نزول خود ادامه داد و در پایان معاملات گذشته به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی تنزل پیدا کرد. شاخص کل هم وزن نیز همان طور که پیش بینی می‌شد با کاهش در حدود یک درصدی به ۳۹۸ هزار و ۳۹۵ واحد رسید. ارزش معاملات نیز رشد خوبی را داشت و جمع ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۱۳۴ هزار میلیارد ریال رسید که دو و نیم برابر ارزش معاملات روز دوشنبه است.

سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از حوزه سیاست و اقتصاد کلان شاهد کسب رای اعتماد آقای رزم حسینی از مجلس شورای اسلامی و در سمت وزیر صمت بودیم. به این ترتیب پس از چند ماه خلا حضور وزیر در این وزارت خانه استراتژیک، امید است که شاهد بهبود وضعیت در بازار تولید و فروش صنایع و بخش‌های خدماتی کشور باشیم.

شب گذشته و در آستانه اولین مناظره انتخاباتی کاندیدا‌های انتخاباتی آمریکا شاهد افت بورس‌های جهانی بودیم. به نظر می‌رسد که ریسک انتخابات آمریکا از دیشب سایه خود را بر بازار‌های جهانی انداخته است. این موضوع منجر به رشد یک درصدی قیمت طلا شد و این فلز گرانبها مجددا به کانال یک هزار و ۹۰۰ دلاری وارد شد. قیمت نفت نیز سقوط سنگینی را تجربه کرد. در زمان تنظیم این گزارش قیمت هر بشکه نفت خام با حدود ۵ درصد کاهش به ۳۷ دلار و ۵۰ سنت رسید.

در خبری از حوزه ارز قیمت هر دلار امریکا در بازار آزاد همچنان ناتوان از رسیدن به قیمت ۳۰ هزار تومانی بوده و در محدوده ۲۹ هزار تومان باقی مانده که این موضوع منجر به افت اندک قیمت سکه طلا شد. قیمت هر سکه طلای طرح جدید در معاملات روز گذشته با ۲۰۰ هزار تومان کاهش به ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید.

در خبری از حوزه خودرو، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: جمع زیان انباشته کل مجموعه صنعت خودروسازی و قطعه سازی به دلیل قیمت‌گذاری دستوری خودرو به بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. به گفته این مقام صنفی، زیان انباشته یاد شده و در مقابل سود بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های بالادستی و تولیدکنندگان مواد اولیه، یک عدم توازن و تعادل را به وجود آورده است.

صندوق بازار گردانی "شستا" متشکل از همه نماد‌های زیرمجموعه "شستا" و در جهت صیانت از حقوق سهامداران تشکیل شد. "شستا" با ایجاد صندوق بازارگردانی که متشکل از تمامی نماد‌های فعال "شستا" در بازار سرمایه بوده قصد دارد تا از سهام هلدینگ‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها حمایت کند.

روز گذشته در بورس کالا شاهد معاملات نزدیک به ۱۰۰ هزار تنی شمش فولاد بودیم. قیمت هر تن از این محصول که توسط شرکت‌های مختلف تولیدکننده این محصول مجددا افزایشی شد و به بیش از ۱۱ میلیون تومان به ازای هر تن رسید. در جریان معاملات امروز نیز شاهد عرضه مقاطع فولادی از جمله سبد تیرآهن و میلگرد ذوب آهن را شاهد هستیم. قیمت تختال نیز در جریان معاملات روز گذشته به ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در هر تن رسید.

بازار امروز
بازار امروز را با معاملات نوسانی پیش بینی می‌کنیم. به نظر می‌رسد که همچنان جو غالب بازار نزولی باشد و اخذ تصمیمات لحظه‌ای و بدون اعلام قبلی، اعمال سلیقه‌ای قوانین و بی اعتمادی سنگین در کلیت بازار نسبت به متولیان آن و همچنین افزایش ریسک ناشی از نوسانات شدید نرخ ارز در آستانه شروع رقابت‌های انتخاباتی آمریکا همچنان ضعف تقاضا را در بازار موجب خواهد شد. انتظار می‌رود که شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد در نوسان باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر