بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز:

سیاست‌گذاری اشتباه، سد راه افزایش تولید خودرو

کارشناس صنعت خودرو گفت: اعمال برخی سیاستگذاری های اشتباه موجب شده آینده صنعت خودرو به خطر بیفتد.
کد خبر : ۲۲۹۱۱۹

سیاستگذاری‌های اشتباه سد راه افزایش تولید خودروسازان

امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: موضوع داخلی سازی حداقل ۳۰ سال است در دستور کار خودروسازان قرار دارد و در مقاطعی دستاورد‌های بزرگی هم کسب شده که متاسفانه توسط مردم و مسئولان جدی گرفته نشد و  با رخ دادن نوسان در سیاستگذاری، آن گونه که توقع بود کار‌ها به انتها نرسید.

کارشناس صنعت خودرو افزود: در ۲.۵ سال گذشته با فشار تحریم‌ها، موضوع تعمیق داخلی سازی مجددا در برنامه‌ها قرار گرفت و در بخش ارزبری بسیار کار شد که نتایج آن در تولید در حال نمایان شدن است.

وی گفت: یک مشکل بزرگ وجود دارد که قطعه ساز‌ها برای اینکه فناوری که توسعه داده شده را تبدیل به تولید انبوه کنند نیازمند نقدینگی لازم برای سرمایه گذاری و امید به آینده هستند.

کاکایی تصریح کرد: در حال حاضر سیاستگذاران در حال ضربه زدن به صنعت خودرو هستند و این موضوع آینده این صنعت را به خطر انداخته است.

کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: یکی از این سیاستگذاری‌ها، قیمت‌گذاری غلط و سرکوب قیمت‌ها به بهانه کنترل بازار است که صورت گرفته و موجب زیان ۴۰ هزار میلیارد تومانی به صنعت خودرو در دو سال گذشته شده است و تا پایان امسال این زیان به ۶۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید و این به معنی عدم امکان سرمایه گذاری است و طبیعتا نمی‌توان میزان تولید را افزایش داد.

وی با اشاره به تولید محصول دنا پلاس اتوماتیک در ایران خودرو گفت: ایران خودرو تولید این محصول را به صورت محدود می تواند انجام دهد، اما اگر بخواهد تولید را افزایش دهدنیازمند سرمایه گذاری است و تا زمانی که وضعیت فعلی وجود دارد اقداماتی صورت می‌گیرد، اما ثمره آن را مردم نمی‌بینند.

کاکایی با اشاره به مشکلات تخصیص و قیمت ارز در صنعت خودروسازی خاطرنشان کرد: اختصاص ارز از سوی بانک مرکزی باید به صورت مداوم باشد تا تولید بدون وقفه صورت گیرد در حالی که شاهد این روند نیستیم.


کارشناس صنعت خودرو  با اشاره به افزایش در برخی از سایت های ایران خودرو گفت: این افزایش تولید موقتی است و با گشایش‌هایی که در بخش گمرک صورت می‌گیرد قطعات وارد و تولید افزایش می‌یابد، اما تولید واقعی با نوساناتی که وجود دارد شدنی نیست، خودروسازان تلاش زیادی می‌کنند، اما قدرت سیاستگذاران بسیار بیشتر از مدیران خودروساز است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

قیمت‌گذاری سازمان حمایت به نفع خودرویی‌ها

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

بازارگردانی شرکت‌ها رفع تکلیف است

ارسال نظر