بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

۲ دلیل برای جذابیت صنایع کامودیتی محور

سرمایه گذاران خرد باید پس اندازهای خود را وارد این بازار کنند و اگر شناخت کافی از این بازار ندارند، از طریق صندوق های سرمایه گذاری وارد بازار سرمایه شوند. در غیر این صورت، بهتر است که اصلا وارد این بازار نشوند و به همان روش های سنتی، سرمایه گذاری کنند تا متحمل ضرر و زیانی هم نشوند.
کد خبر : ۲۲۹۴۶۵

۲ دلیل برای جذابیت صنایع کامودیتی محور

به گزارش بورس نیوز در جا زدن های بورس تهران ادامه دارد و اگر چه بعضی نمادهای خودرویی و پالایشی و... امروز سبز بودند؛ ولی بسیاری از نمادها هم به سرخی انار یلدا معامله می شوند. نکته اینجاست که اگرچه شاخص کل بورس افت ۷۰۷ واحدی نشان می دهد و فعلا کانال ۱ میلیون و ۵۷۸ هزار واحدی را حفظ کرده، ولی شاخص کل هم وزن بیش از ۲۰۰۰ واحد نزول کرده و این به معنای منفی های سهم های کوچک و متوسط بازار است.

مهدی آزادواری مدیرعامل شرکت گروه صنایع بهشهر ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازارسرمایه بیان کرد: افزایش نرخ ارز در شرکت‌های بورسی "ارزمحور" تاثیر مثبتی را بر عملکرد شرکت‌ها بر جای خواهد گذاشت و اتفاقا شرکت‌های ارزمحور وزن زیادی از بازارسرمایه را به خود اختصاص داده‌اند و با افزایش نرخ ارز، رشد درآمد‌ این شرکت‌ها نیز در صورت‌های مالی آنها نمایان خواهد شد و طبیعتا برای سرمایه‌گذاری سهامداران، ارزمحورها ارزنده‌تر خواهند شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با کمی توجه، نرخ ارز بر تمامی بازارهای موازی تاثیرگذار بوده چراکه در این بازار‌ها همچون بازار خودرو نیز با افزایش نرخ ارز، قیمت‌ها شیب صعودی را به راحتی طی می‌کنند؛ بنابراین معتقدم سهام شرکت‌های صادرات‌محور، برای خرید جذاب هستند؛ ضمن اینکه اصلاحات زیادی در قیمت سهم‌ها صورت گرفته و برای ورود، ارزنده شده‌اند.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: از سوی دیگر افزایش نرخ ارز موجب ایجاد نوعی ناامنی در بازار‌های مالی شده و سرمایه‌گذاران بیشتر ترجیح می‌دهند در بازار‌های کالایی یا کامودیتی‌محور حضور داشته باشند و شاید بتوان گفت سعی می‌کنند با سرمایه‌گذاری سنتی، ارزش پول خود را حفظ کنند و به همین خاطر نیز سرمایه‌گذاران به سمت بازار‌های ملک و خودرو و بازار‌های کالایی سوق یافته‌اند و کمتر به سراغ بازار‌سرمایه می‌آیند.

آزادواری اضافه کرد: تجربه‌ها حاکی از آن بوده که احتمال ریزش قیمتی و اصلاح شدید در بازار سهام وجود دارد؛ ولی بازار‌های کالایی معمولا ریزش‌های سنگین ندارند و مثلا قیمت خودرو و مسکن هرگز ناگهان ریزش ۵۰ درصدی نداشته و بیشتر دچار رکود شده است. از این رو باید گفت اگرچه رشد بازار سرمایه، به نفع اقتصاد کشور بوده اما؛ سرمایه‌گذاری در این بازار نیازمند تجربه و دانش حرفه‌ای است و سرمایه‌گذاران حقیقی گرایش کمتری نسبت به سرمایه‌گذاری در سهام دارند.

مدیرعامل شرکت گروه صنایع بهشهر ایران در توصیه به سرمایه‌گذاران گفت: سرمایه‌گذاران قبل از ورود به بازار سرمایه باید نگاه منطقی به این بازار داشته باشند و قرار نیست سهم‌ها هر روز رشد ۵درصدی داشته باشند و به محض منفی شدن، سهامداران به فکر فروش سهم و خروج از بازار سرمایه باشند؛ این بازار، بازار سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است و اگر اشخاصی در این بازار معاملات کوتاه مدت دارند، این اشخاص مدیران حرفه‌ای بازارسرمایه هستند که یا شناخت خوبی از بازار دارند و یا قصد ایجاد تعادل در بازار را دارند. سهامداران حقیقی نباید انتظار بازدهی بالا در کوتاه مدت داشته باشند؛ ولی می‌توانند این انتظار را داشته باشند که در میان مدت و بلندمدت، حتی در شرایط فعلی، بازدهی بالاتر از بازار‌های موازی کسب کنند. با نگاه میان مدت و بلندمدت، بسیاری از سهم‌های بنیادی بازار برای سرمایه گذاری، ارزنده هستند؛ مشروط بر آنکه سهامداران فارغ از نوسان‌های کوتاه مدت، اقدام به سرمایه گذاری کنند. ضمن اینکه سرمایه گذاران خرد باید پس انداز‌های خود را وارد این بازار کنند و اگر شناخت کافی از این بازار ندارند، از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری وارد بازار سرمایه شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در غیر این صورت، بهتر است که اصلا وارد این بازار نشوند و به همان روش‌های سنتی، سرمایه گذاری کنند تا متحمل ضرر و زیانی هم نشوند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیر سرمایه گذاری "وسکاب" در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بانک‌ها، بزرگترین برندگان توافق احتمالی!

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نقشه راه شاخص ۳ میلیون واحدی

بازارهای مالی در هفته ای که گذشت؛

پارادوکس در بازارهای ایران

ارسال نظر
نظرات بینندگان
گنیا
Netherlands
پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۷
بسلام چون دد بازار های کالا ی اگر تا ۴۰۰درصد هم دریک بازده زمانی کوتاه رشد کند هیچ کس فغان ناله وا لها سر نمی دهد که ای مردم ای مسولین ای...... بشتا بید بجنبید که بورس حباب دارد ملت بد بخت مال پول ملت بفنا رفت چون اون ادما در ش سرمایه گزاری کردند. چطور می توان قبول که تولیدات شرکت ها مثل فولاد ی پروشمیها دربورس کالا حتی با دلار نزدیک حتی ۴۰ هرارصف خرید ولی سهام شان در بورس صف فروش اینم یکی از معما های اقتصادی تو این کشور چه دستی چه رانتی هست خدا داند بس