بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲
به نظر می‌رسد که امروز شاهد جمع شدن صف‌های فروش شرکت‌های بزرگ باشیم و جو مثبت مقطعی و شاید خیلی کوتاه مدت در بازار امروز پیش بینی می‌شود.
کد خبر : ۲۲۹۹۴۹

جمع آوری صف فروش شرکت های بزرگ

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد جمع شدن صف‌های فروش برخی از نماد‌های بازار بودیم. علی رغم اینکه برخی از صف‌های فروش شرکت‌های بزرگ همچنان پابرجا بودند، اما به نظر می‌رسد که با توجه به معاملات روز گذشته، امروز می‌توانیم انتظار جمع شدن صف‌های فروش را داشته باشیم.

با این حال، همچنان ارزش معاملات در سطح ضعیفی قرار دارد و جمع ارزش معاملات بورس و فرابورس در جریان معاملات روز گذشته به ۶۵ هزار میلیارد ریال رسید تا همچنان در سطح نازلی باشد.

پس از ارائه گزارش عملکرد ۶ ماهه برخی از شرکت‌ها به ویژه پتروشیمی نوری شاهد جمع شدن صف‌های فروش نماد‌های گروه پتروشیمی و برخی از نماد‌های گروه فلزات اساسی بودیم. در واقع بازار انتظار تکرار گزارش مثبت پتروشیمی نوری در بین سایر شرکت‌های هم گروه و شرکت‌های گروه فلزات را داشت. همچنین برخی خبر‌ها حکایت از احتمال عدم اجرای ابلاغیه جدید نحوه قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا را داشت که منجر به بهتر شدن روند معاملات این گروه شد.

شاخص کل در جریان معاملات روز گذشته افت سنگین دیگری را تجربه کرد و به یک میلیون و ۴۱۹ هزار واحد رسید و به این ترتیب در حدود ۳ درصد افت دیگر را تجربه کرد تا تنها در عرض ۳ روز کاری سپری شده از ابتدای هفته افت نزدیک به ۱۰ درصدی را تجربه کند. شاخص کل هم وزن نیز به کانال ۳۰۰ هزار واحدی سقوط کرد و این نماگر مهم بورس با کاهش ۱.۴۳ درصدی به کمتر از ۳۹۵ هزار واحد تنزل یافت.

سیاست و اقتصاد کلان

در بازار ارز شاهد سقوط سنگین قیمت‌ها بودیم. قیمت دلار امریکا با کاهش در حدود ۴.۰۰۰ تومانی تنها در عرض یک روز به کمتر از ۲۸ هزار تومان رسید. این در حالی بود که نرخ خرید صرافی ملی عدد ۲۶ هزار تومان را نشان می‌داد. برخی اخبار از شهر‌های مختلف کشور از جمله مشهد نشان می‌دهد که دلار ۲۴ هزار تومانی نیز خریدار خاصی ندارد. آزادسازی بیش از ۵ میلیارد دلار از منابع ارزی کشورمان در عراق در کنار افزایش احتمال انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا در انتخابات دو هفته آینده آمریکا منجر به نقد شدن برخی از معامله گران این بازار شده است.

به نظر می‌رسد با توجه به دکترین سیاست بین الملل دولت احتمالی بایدن که کاهش تنش‌ها و ایفای تعهدات بین الملی امریکا و بازگشت به برجام در صورت ایفای تعهدات ایران باشد، شرایط جهت رفع تحریم‌های غیرقانونی و یک جانبه آمریکا هموار شود و همزمان با امکان فروش نفت در بازار‌های جهانی، امکان فروش صادراتی بیشتر محصولات غیرنفتی و همچنین آزادسازی دارایی‌های ارزی بلوکه شده کشورمان در سایر کشور‌های دنیا و در نهایت سرازیر شدن ارز‌های خانگی که با هدف فروش در قیمت‌های بالاتر احتکار شده است، همگی منجر به افت محسوس قیمت ارز در ماه‌های پیش رو شود.

با توجه به کاهش جدی قیمت دلار در بازار روزگذشته، شاهد افت بیش از ۲ میلیون تومانی قیمت سکه طلا نیز بودیم. قیمت هر سکه طلا در جریان معاملات دیروز به کانال ۱۳ میلیون تومانی سقوط کرد و به ۱۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید.

در بازار سرمایه شاهد انتشار گزارش‌های عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها هستیم. همان گونه که در ابتدای گزارش نیز اشاره شد، شرکت‌های صادرات محور و یا شرکت‌هایی که قیمت محصولات آن‌ها به نرخ ارز متصل بوده، شاهد رشد خوب سودآوری هستند. با این حال، این روند مثبت را نمی‌توان به تمامی بازار تعمیم داد، بلکه برخی شرکت‌ها همچون پالایش نفت تهران، ایران ارقام، سالمین، "غبشهر" و شرکت‌های مشابه شاهد افت سودآوری، زیان سنگین و یا عدم تغییر سود بوده اند. در روز‌های آینده همچنین شاهد انتشار گزارش عملکرد مهر ماه شرکت‌ها هستیم و انتظار می‌رود که شاهد رشد بیشتر نرخ فروش محصولات شرکت‌ها در مقایسه با شهریور ماه باشیم.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که امروز شاهد جمع شدن صف‌های فروش شرکت‌های بزرگ باشیم و جو مثبت مقطعی و شاید خیلی کوتاه مدت در بازار امروز پیش بینی می‌شود. با این حال، انتظار‌ها در جهت کاهش قیمت ارز و در نتیجه آن کاهش نرخ تورم و کاهش نرخ محصولات و فرآورده‌ها که در پی کاهش انتظارات تورمی محقق خواهد شد، افزایش یافته و این موضوع نیز می‌تواند به بازار سرمایه از دو حیث کاهش نسبت قیمت به درآمد انتظاری شرکت‌ها و همچنین کاهش سودآوری آن‌ها در پی کاهش نرخ ارز، ریسک‌هایی را تحمیل کند.

همچنین می‌بایست این نکته را نیز ذکر کرد که همچنان احتمال افزایش نرخ سود بانکی وجود دارد و این موضوع نیز می‌تواند منجر به اصلاح نسبت قیمت به درآمد شود. برای بازار امروز با توجه به تعطیلات پیش رو و احتمال کاهش نرخ ارز، افزایش عرضه‌ها در قیمت‌های مثبت احتمالی را انتظار خواهیم داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
عجب ازرفتار شما
سکه ودلار1روزمنفی شد مینویسی سقوط سنگین ..ما دربورس بیچاره شدیم سرمایمون نابودشداکثریت سهام بعضاتا70درصدسقوط کردن مینویسی اصلاح..
اول خودتون را درتناقض گویی اصلاح کنید