بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۴
به نظر می‌رسد که با متعادل شدن قیمت‌ها و روند‌ها در گروه خودرویی و بانکی، در سایر گروه‌های دیگر نیز شاهد رشد عرضه‌ها باشیم.
کد خبر : ۲۲۹۳۳۷

اثر متعادل شدن قیمت‌ها در خودرویی‌ها و بانکی‌ها بر معاملات

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد ثبت یکی از سنگین‌ترین رشد‌های شاخص کل در دو ماه گذشته بودیم. شاخص کل در نتیجه‌ رشد قیمت نماد‌های اصلی گروه‌های مختلف به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی نزدیک شد و علیرغم عبور از این کانال در ساعات پایانی بازار، با رشد عرضه‌ها و کاهش قیمت‌های پایانی به یک میلیون و ۵۹۷ هزار واحد رسید تا به این ترتیب رشد ۳.۵ درصد را در یک روز تجربه کند. ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز به بیش از ۱۸۰ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به روز گذشته افزایش ۷۰ هزار میلیارد ریالی را نشان می‌دهد.

از جمله رویداد‌های مهم روز گذشته می‌توان به عرضه کامل صف خرید بیش از یک میلیاردی ایران خودرو، عرضه کامل صف سایپا و همچنین رشد عرضه‌ها را در گروه بانکی و فلزات و پتروشیمی شاهد بودیم.
شاخص کل هم وزن نیز رشد ۲ درصدی را تجربه کرد و به رقم ۴۱۹ هزار واحدی رسید.


سیاست و اقتصاد کلان

سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی به ۵۰۰ هزار دلار افزایش می‌یابد و بانک مرکزی روزانه ۵۰ میلیون دلار در بازار مزبور به صورت اسکناس عرضه خواهد کرد. بر این اساس بانک مرکزی، روزانه از طریق بازار ساز ۵۰ میلیون دلار در بازار یاد شده به صورت اسکناس عرضه خواهد کرد. به این ترتیب انتظار می‌رود در صورت عرضه این میزان ارز به صورت اسکناس در بازار شاهد تعدیل قیمت‌ها در بازار ارز باشیم.

قیمت دلار در بازار آزاد روز گذشته به بیش از ۳۱.۵۰۰ تومان نیز رسید تا شاهد ثبت رکورد جدیدی در بازار ارز و تنزل ارزش پولی ملی کشورمان باشیم. همچنین بر اساس برخی گمانه زنی‌ها از سفر وزیر خارجه به کشور چین، ظاهرا قرار است که ذخیره ارزی کشور عمدتا بر اساس نرخ یوآن باشد. این موضوع که هنوز به تایید مقامات اقتصادی کشور نرسیده است، می‌تواند فشار‌های ارزی بر کشور را تا حدی کاهش دهد. به هر حال به نظر می‌رسد که بازار ارز در هفته‌های پیش رو همچنان با نوسانات سنگینی روبرو باشد.

در خبری از گروه کانه‌های فلزی، میزان تولید کنسانتره آهن شرکت‌های بزرگ در ۶ ماهه نخست امسال، ۴ درصد افزایش یافت و از ۲۴.۶ میلیون تن عبور کرد. ۹ شرکت بزرگ تولیدکننده کنسانتره سنگ آهن از ابتدای فروردین تا پایان شهریور، ۲۴ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۶۹۰ تن تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۲۳ میلیون و ۷۴۴ هزار و ۱۰۲ تن بود؛ بنابراین تولید کنسانتره آهن امسال ۴ درصد رشد کرده است.

در خبری از گروه سیمانی، بر اساس جلسات برگزار شده توسط انجمن صنفی این صنعت، قرار شده که مقدمات حضور سیمان در بورس کالا فراهم گردد. فعالین این حوزه معتقد هستند که عرضه سیمان در بورس کالا می‌تواند منجر به رشد قیمت‌ها و واقعی شدن آن از نقطه نظر تولیدکنندگان شود. این در حالی است که این موارد نیازمند کسب مجوز وزارت صمت و همچنین در نظر داشتن میزان تقاضای بازار داخلی و رعایت مفاد‌های عرضه در بورس کالا باشد تا همچون محصولات فولادی هر روزه شاهد تخلفات شرکت‌ها در کاهش عمدی عرضه‌ها نباشیم.

در کل به نظر می‌رسد که بورس کالا به محفلی جهت رشد سنگین قیمت‌ها تبدیل شده که تمامی اصناف از فروشندگان ساختمان، سیمان، فولاد، پسته و ...، همگی سعی در حضور در این بازار به ظاهر شفاف و در باطن پیچیده و مبهم و فاقد متولی مشخص را دارند.


بازار امروز
به نظر می‌رسد که بازار روز سختی را در جهت تکرار رشد مشابه یکشنبه در پیش داشته باشد. به نظر می‌رسد که با متعادل شدن قیمت‌ها و روند‌ها در گروه خودرویی و بانکی، در سایر گروه‌های دیگر نیز شاهد رشد عرضه‌ها باشیم. احتمال شروع روند اصلاحی دلار در بازار آزاد نیز که از رویداد‌های محتمل امروز خواهد بود، می‌تواند به رشد بیشتر عرضه‌ها بینجامد و به این ترتیب امروز انتظار برتری عرضه بر تقاضا را داریم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲
دلاربره بالا بورس ریزشی هست دلار بیاد پایین بورس ریزشی هست
ای بورس کی می خواد بیادبالا