بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
احتمالا با سختگیری های ترامپ و اعمال فشارهای بیشتر به ایران، بازار ارز وضعیت وخیم تری خواهد داشت و به دنبال آن بازار خودرو و مسکن هم سیر صعودی قیمت ها را ادامه خواهند داد.
کد خبر : ۲۳۰۷۲۶

بدترین تصمیم ممکن در شرایط فعلی اقتصاد کشور

به گزارش بورس نیوز، اگرچه هنوز نتیجه انتخابات آمریکا مشخص نشده؛ ولی از بررسی های اولیه چنین به نظر می رسد که احتمال پیروزی ترامپ، قوی تر از روی کار آمدن بایدن است. واکنش بورس های جهانی به این پیش نتایج، صعود یکپارچه و رخت سبز بوده است. بورس تهران هم بعد از مدت ها، رنگ سبز به خود گرفته و با رشد ۲۶ هزار واحدی به کانال ۱ میلیون و ۲۹۰ هزار واحدی رسیده است. البته این بازار هنوز با روزهای اوج خود، فاصله بسیار دارد.

آلبرت بغزیان اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر پیروزی ترامپ بر بازار‌های جهانی و بورس کشور بیان کرد: در بازار‌های جهانی، به نظر می‌رسد قیمت نفت در واکنش به پیروزی ترامپ افزایش خواهد داشت؛ ولی قیمت کامودیتی‌ها تا حد زیادی بستگی به وضعیت کرونا دارد و اگر ترامپ طبق وعده‌های داده شده، موفق به مهار کرونا شود، فلزات هم در بازار‌های جهانی رشد خواهد کرد. ولی بازار سرمایه ما کاملا تحت تاثیر نرخ ارز خواهد بود. احتمالا با سختگیری‌های ترامپ و اعمال فشار‌های بیشتر به ایران، بازار ارز وضعیت وخیم‌تری خواهد داشت و به دنبال آن بازار خودرو و مسکن هم سیر صعودی قیمت‌ها را ادامه خواهند داد اما؛ بازار سرمایه به رغم ریزش‌های سنگین چند ماه اخیر، بعید است که تحت تاثیر افزایش نرخ ارز، رشد چشمگیری داشته باشد. منفی‌های هر روزه این بازار، طبیعی نبود و وضعیت فعلی بازار سرمایه ما، نتیجه بی تدبیری‌ها و سوء مدیریت سیاست گذاران داخلی است.

وی افزود: حرکت دوباره بازار سرمایه، مستلزم یک تحول است و تا وقتی متولیان این بازار، اقدامی در جهت رفع مشکلات این بازار نکنند، انتظار رونق مجدد بورس نمی‌رود.

بغزیان در ادامه ضمن تاکید بر اینکه در شرایط فعلی دستکاری نرخ سود بانکی، بدترین اقدام ممکن خواهد بود، اظهار کرد: بدترین کاری که در این شرایط بانک مرکزی می‌تواند انجام دهد، دستکاری نرخ سود بانکی (چه کاهش و چه افزایش) است؛ چون افزایش نرخ بهره بانکی، انتظارات بازدهی بازار‌ها را افزایش داده و در بازار‌های خودرو و مسکن و... تورم ایجاد خواهد کرد و کاهش نرخ سود بانکی هم، منجر به خروج پول از بانک‌ها و افزایش جذابیت بازار‌های موازی برای سرمایه گذاران و سوداگران خواهد شد. از این رو، معتقدم بانک مرکزی به هیچ عنوان نباید هیچ تغییری در نرخ بهره بانکی ایجاد کند. الان، وقت جراحی مریض بدحال اقتصاد نیست و بانک مرکزی باید فقط با مدیریت ارزی، بازار‌های مختلف را کنترل کند. کما اینکه در چند روز اخیر هم، با مدیریت بانک مرکزی بر بازار ارز و کاهش نرخ در این بازار، بازار‌های موازی هم کاهش قیمت داشتند.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی باید هدایت کننده بازار ارز باشد و اجازه ندهد عرضه و تقاضای بازار ارز، نرخ‌های این بازار را تحت تاثیر قرار دهد. هدایت بازار ارز، بهترین و ممکن‌ترین اقدام موجود است که می‌تواند بازار‌های مختلف را به ثبات برساند. در غیر اینصورت، باید منتظر تلاطم بازار‌های سوداگرانه باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر