بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

ریزش بازار ارز تا کجا ادامه دارد

بین سیاست کلی جمهوری خواهان و دموکرات ها، تفاوتی وجود ندارد و تنها راه خروج از این برزخ، برداشتن گام های صحیح از سوی مسوولان و سیاست گذاران داخلی است و خوشبینی به تغییر رویکرد دولت جدید امریکا نسبت به ایران را چندان منطقی نمی دانم.
کد خبر : ۲۳۰۸۸۹

ریزش بازار ارز تا کجا ادامه دارد؟

به گزارش بورس نیوز، با پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، بازار ارز وارد فاز نزولی شده و دلار فعلاً در کانال ۲۲ هزارتومانی معامله می‌شود. بورس تهران هم به‌رغم ریزش سنگین چند ماه اخیر، کماکان منفی است و این منفی‌های پشت سر هم، رمقی برای سهامداران نگذاشته است. به نظر می‌رسد تا به ثبات نرسیدن بازار ارز، تمامی بازار‌های مالی و کالایی در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

ابراهیم قزل گل کارشناس بازار‌های مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص تأثیر روی کار آمدن بایدن بر بازار ارز بیان کرد: در حال حاضر، جو روانی سبب کاهش نرخ ارز شده و ریزش بازار ارز تا رسیدن نرخ‌ها به قیمت تعادلی ادامه خواهد داشت. با در نظر گرفتن متغیر‌های اقتصادی، قیمت تعادلی دلار می‌تواند در محدوده ۲۲ الی ۲۳ هزار تومان باشد. اما نکته اینجاست که آغاز به کار رسمی دولت جدید امریکا، ۲_۳ ماهی طول می‌کشد و با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری کشور ما هم در پیش است، احتمالاً تا روی کار آمدن دولت جدید در ایران، اتفاق خاصی در عرصه روابط بین‌المللی رخ نخواهد داد.

وی افزود:، اما اگر "بایدن" در این فاصله، هرگونه اظهارنظر منفی در مورد ایران داشته باشد، بازار ارز تحت تأثیر قرارگرفته و اگر بازار ارز با فرض احتمال توافق، ریزش داشته؛ با کمرنگ شدن خوش‌بینی‌ها، نرخ ارز مجدداً افزایش خواهد داشت. به‌هرحال سنگین‌ترین تحریم‌ها توسط دموکرات‌ها به ایران تحمیل‌شده و نمی‌توان به بازگشت آمریکا به برجم چندان خوش‌بین بود.

قزل گل در پاسخ به این سؤال که "آیا بازار سرمایه با فرض دلار ۲۲ هزارتومانی، ارزنده است؟ " گفت: با فرض دلار ۲۲ هزارتومانی، هنوز بخشی از سهم‌های بازار سرمایه گران هستند؛ اما نکته اینجاست که در صورت کاهش نرخ ارز تحت تأثیر گشایش در روابط بین‌المللی، رفع محدودیت‌های صادراتی تأثیر کاهش نرخ ارز را بر سودآوری شرکت‌ها پوشش خواهد داد. ضمن اینکه هنوز مشخص نیست اگر توافقی هم صورت بگیرد، این توافق به چه صورت خواهد بود. اگر گشایش اقتصادی فقط با افزایش واردات همراه باشد، صنایع تولیدی از این گشایش بهره چندانی نمی‌برند. (کما اینکه در سال‌های قبل هم واردات، مانعی بر سر راه شکوفایی بسیاری از صنایع تولیدی بود)

وی در ادامه اظهار کرد: شخصاً معتقدم سیاست آمریکا در قبال ایران، نگه‌داشتن ایران در وضعیت تعلیق بوده و علاقه‌ای هم به پیشرفت ایران و افزایش قدرت ایران در منطقه ندارد؛ ضمن اینکه تمایلی هم به تضعیف شدید ایران و قدرت گرفتن سایر کشور‌های منطقه ندارد. تنها تفاوت دولت‌های آمریکا در طرز بیان روسای جمهور بوده و دموکرات‌ها هم همچون جمهوری خواهان در اعمال فشار بر ایران کوتاهی نکرده‌اند؛ فقط سروصدای کمتری داشته‌اند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: معتقدم این وضعیت تعلیق ادامه خواهد داشت و اگر قرار است گشایشی در وضعیت اقتصادی ما حاصل شود، باید این اتفاق از داخل کشور رخ دهد و سیاست‌گذاران طوری برنامه‌ریزی و عمل کنند که آمریکا نتواند فشاری به اقتصاد ایران تحمیل کند. بین سیاست کلی جمهوری خواهان و دموکرات‌ها، تفاوتی وجود ندارد و ما را در برزخ نگه‌داشته‌اند و تنها راه خروج از این برزخ، برداشتن گام‌های صحیح از سوی مسئولان و سیاست‌گذاران داخلی است و خوش‌بینی به تغییر رویکرد دولت جدید امریکا نسبت به ایران را چندان منطقی نمی‌دانم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناسان بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کردند؛

راهکارهایی برای بازگشت دوباره رونق به بورس تهران

گزارش هفتگی صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط (هفته منتهی به ۲۰ آبان ۱۳۹۹)؛

بازدهی این صندوق ها، منفی شد!

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بانک مرکزی تمایلی به کاهش نرخ ارز ندارد!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
راست میگه حفیقته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
دلال بزرگ=آقای ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
آقای همتی بزرگترین دلال کشور هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹
کاش یه مدتی هیچ کارشناسی نیارد تا بازار آرام بگیره
محمدکریمی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۷
بورس تاکی ریزش دارد وکی تمام ریزشی میشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
وقتی دزدان ............گرفتن بورس رشد میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
روحانی ........