بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
انتخاب گونه مناسب پالونیا برای شروع موفق زراعت چوب، گام اساسی و مهمی به شمار می‌رود. در این مطلب به بررسی گونه های مختلف پالونیا، معرفی برخی از گونه ها، گونه‌های پالونیا کاشت شده در ایران و نحوه انتخاب بهترین گونه پالونیا پرداخته شده است.
کد خبر : ۲۳۱۱۳۶

به گزارش بورس نیوز، انتخاب هر گونه گیاهی برای کشت کاملا بستگی به هدف شما از زراعت، نوع خاک و اقلیم شما دارد. لذا توصیه می شود در درجه اول، اطلاعات کافی علمی و مستند در مورد خاک، آب و اقلیم خود بدست آورید.

انتخاب گونه مناسب پالونیا برای شروع موفق زراعت چوب، گام اساسی و مهمی به شمار می‌رود. در این مطلب به بررسی گونه های مختلف پالونیا، معرفی برخی از گونه ها، گونه‌های پالونیا کاشت شده در ایران و نحوه انتخاب بهترین گونه پالونیا پرداخته شده است.

گونه‌ های پالونیا

عناوین برخی از این گونه‌ها که در سابتها و منابع مختلف آمده، به شرح زیر است:

fortunei / فورتونی (درخت اژدها)
catalpifolia / کاتالپیفولیا
elongata / الونگاتا
kawakamii / کاواکامی
fargesii / فارگسی
taiwainana / تایوانانا
albipholea / آلبیفولئا
tomentosa / تومنتوسا (تومنتوزا – درخت شهبانو)
tomentosa var. coreana / تومنتوزا واریته کورنا
austalis / اوستالیس
duclouxii / دوکلوکسیا
glabrata / گلابراتا
grandifolia / گرانفولیا
imperialis / امپریالیس
lilacina / لایلاچینا (یاس بنفش)
longifolia / لانگ فولیا
meridionalis / مریدیونالیس
mikado / میکادو
recurva /ریکاروا
rehderiana / ردریانا
shensiensis / شنسی‌انسیس
silvestrii / سیلوستری
thyrsoidea / سرسودیا
viscosa / ویسکوزا
arctict / آرکتیک
orienta / اورینتا

معرفی برخی از گونه های پالونیا

در این بخش به معرفی مختصر برخی از گونه‌های پالونیا پرداخته می شود.

۱. پالونیا گونه الونگاتا

این گونه که یکی از پر آوازه‌ترین گونه‌های شناخته شده پائولونیا است در ظاهر معمولا با برگهای خود شناخته می‌شود که معمولا به شکل قلب هستند. پس از تحقیقات و آزمایش های میدانی مشخص شده است که پالونیا آلونگاتا (یا الونگاتا) می تواند تحمل بسیار بالایی در برابر تنش های گرمایی و خشکسالی از خود نشان دهد. همچنین به لحاظ سرعت رشد نیز گونه الونگاتا بسیار مطلوب و پربازده است. لازم است بدانید که از شرایط کاشت گونه الونگاتا خاک لومی با زهکشی مناسب و رطوبت کم است.

۲. پالونیا گونه فورتونی

در مورد نژاد فورتنی پائولونیا؛ به نتایج یک آزمایش تحقیقاتی انجام شده در کشور چین استناد می شود. در این آزمایش مشخص شده است گونه پالونیا فورتونی دارای مزایای بیشتری نسبت به دیگر گونه‌های درخت پائولونیا در حجم برداشت چوب است.

به لحاظ سوددهی نیز پالونیا فورتونی میتواند نسبت به دیگر نژادها تا ۴۰ درصد بازده بیشتری داشته باشد، که عدد قابل توجهی به شمار می‌رود و آن را از نظر بسیاری از افراد به بهترین گونه پالونیا تبدیل کرده است.

از سوی دیگر پائولونیا فورتنی در مناطق مرطوب بسیار خوب رشد می‌کند و قابلیت کشت و رشد در دیگر مناطق را نیز داراست. بنابراین انتخاب گونه فورتونی پالونیا، برای تکثیر و تولید نسل‌های بعدی، زراعت چوب و آبادانی کشور که از تنوع اقلیمی، خاکی و توپوگرافی فراوان برخوردار است، انتخاب بسیار مناسبی است.

شایان ذکر است بیشترین سطح زیر کشت برای زراعت چوب در ایران را پالونیا فورتونی (فورتنی) به دلیل چوب تولیدی بیشتر به خود اختصاص داده است.

خوشبختانه درخت پائولونیا فورتنی با عمر بالای ده سال در مناطق سردسیری چون مشهد نیز دچار مشکل نشده است بنابراین به نظر می رسد گونه فورتونی احتمالا در حد سرمای ایران در بیشتر مناطق کشور سازگاری از خود نشان می‌دهد.

پالونیا فورتونی در میان تمام گونه‌های پالونیا سریع‌ترین رشد ممکن را به همراه پالونیا الانگاتا دارد و این دو گونه بالاترین کیفیت چوب را دارا هستند که گزینه‌های خوبی برای زراعت چوب است.

۳. پالونیا گونه آرکتیک

پالونیا گونه آرکتیک یا قطب شمال گونه ای است که تحمل آن در برابر سرما بیشتر است و تا منفی ۲۶ درجه سانتیگراد تحمل می کند. اما به لحاظ رشد فیزیکی نسبت به گونه های پر بازده نسبتا ضعیف‌تر است.

۴. پالونیا گونه اورینتا

گونه اورینتا معمولا با هدف زیباسازی محیط های شهری و مناطق مسکونی کاشته می‌شود.

گونه اورینتا سرعت رشد قابل توجهی دارد، از سال سوم شکوفه دهی را شروع می‌کند و در اوایل بهار به مدت دو تا چهار هفته، شکوفه با رنگ ارکیده دارد و پس از آن نیز برگ هایی شبیه به گوش فیل و دارای قطر زیاد خود را به روی درخت نمایان می‌کنند، بنابراین زیبایی و سایه گستری آن مورد اهمیت است.

برگهای پالونیا اورینتا نسبتا قطر زیادی دارند و در تابستان میتوانند تا قطر ۹۰ سانتیمتر نیز رشد کنند که خنکی و زیبایی خاصی دارد. در بسیاری از کشورها اجازه کشت این گونه در حیاط‌ها و باغچه‌ها داده می‌شود. بی شک اورینتا میتواند باغی را به زیبایی و شکوه بهشت برای باغبان و پرندگان ایجاد کند، البته به شرط آنکه در خاک زهکشی شده کاشته شود و نور آفتاب مناسب را ببیند.

۵. پالونیا گونه تومنتوزا

پالونیا تومنتوزا که به درخت شهربانو نیز معروف است. اگرچه ممکن است سرعت رشد کمتری نسبت به گونه های دیگر داشته باشد اما به دلیل تحمل سرمایی نسبتا خوب ( تحمل تا منفی ۲۲ درجه) اغلب برای مناطق با زمستان های سرد با یخ زدگی های شدید پیشنهاد می‌شود. پالونیا تومنتوزا نیز علیرغم کاشت برای زراعت چوب در مناطق سردسیر با هدف زیباسازی کاشته می‌شود.

پالونیا تومنتوزا دارای تاج پهنی است. نکته قابل توجه دیگر در پالونیا تومنتوزا، تعداد پاجوش بیشتر درخت پس از قطع تنه درخت است.

۶. پالونیا گونه های هیبرید

منظور از واژه هیبرید در واقع ترکیب دو نژاد از یک گونه گیاهی است.

در گذشته معمولا برای ترکیب دو نژاد یا دو گونه گیاهی از پیوند قلمه استفاده می شود اما در کشاورزی روز دنیا گاها از ترکیب ژنتیکی استفاده می شود تا مزایای دو رقم گیاهی را باهم داشته باشد.

در خصوص درخت پائولونیا چون هر نژاد با محدودیت هایی روبروست یا بازدهی کمتری دارد؛ لذا برای بهره مندی از مزایای هر ۲ نژاد ترکیبات دو گونه با نام هیبریدی کشت می‌شود. اما در ایران واقعا مشخص نیست که گونه هایی که بعنوان هیبرید عرضه می شوند از چه گونه هایی گرفته شده اند و اطلاعات شناسنامه ای در دسترس نیست. لذا اعتبار آنها در هاله‌ای از ابهام است.

پالونیا گونه شنگ تونگ (حاصل فورتونی و تومنتوزا)

همانطور که گفته شد ممکن است برای بهره مندی از مزایای گونه های مختلف ترکیب گونه های متنوع انجام شود. گونه شنگ تونگ در واقع ترکیبی از دو گونه فورتنی با سرعت رشد بالا و گونه تومنتوزا با تحمل سرمایی زیاد است. در مناطق شمالی چین، این دو گونه ترکیب شده اند و گونه دو رگه هیبرید شنگ تونگ تولید شده است.

در هیبرید شنگ تونگ تحمل سرمایی از گونه پالونیا تومنتوسا و رشد عالی درخت از گونه پالونیا فورتونی به عاریت گرفته و با هم ترکیب شد تا گونه مناسب دیگری از پالونیا تولید شود. اما در نهایت هیبرید شنگ تونگ همانند تمام دورگه ها، خصوصیات حد وسط هر دو گونه را دارا می باشد. یعنی نه کاملا شبیه پالونیا تومنتوسا و نه کاملا شبیه پالونیا فورتنی است.

به دلیل اثبات سازگاری ۲۵ ساله گونه پالونیا فورتنی در ایران، کشت هیبرید شنگ تونگ با توجه به عدم وجود اطلاعات برای سازگاری بلندمدت، شاید منطقی نباشد. بنابراین بهتر است فعلا تا زمان اثبات سازگاری بلندمدت پالونیای هیبرید شن‌تونگ، فعلا تنها در مناطق بسیار سرد که گونه پالونیا فورتنی جواب نداده، اقدام به کشت پالونیا هیبرید شنگ تونگ کرد.

گونه‌های پالونیا کاشت شده در ایران

در حال حاضر در ایران گونه‌های فورتنی، تومنتوزا، شن تونگ، الانگاتا و هیبریدی در بازار عرضه شده و مورد معامله قرار می‌گیرند که علاوه بر تفاوت در سرعت رشد و تحمل تنش‌های وارد از سوی محیط، شمایل ظاهری متفاوتی نیز نسبت به یکدیگر دارند که معمولا در زمان شکوفه‌دهی بیشتر قابل مشاهده است.

بخش پشتیبانی مزرعه کارآفرینی بر خود لازم میداند ضمن رعایت صداقت و اخلاق تمامی دانسته‌های خود شامل گونه های مختلف پائولونیا، مزایا و کاستی ها و همچنین چالش های پیشرو در کشت پائولونیا را در اختیار خریداران نهال بگذارد.

این حق برای خریداران محفوظ است که ضمن کسب اطلاعات حداکثری، گونه موردپسند خود را انتخاب کنند که طبیعتا مسئولیت کاشت، داشت و برداشت اقتصادی گونه گیاهی پائولونیا انتخابی نیز بر عهده ایشان است.

در زیر سه گونه پرمصرف پالونیا و مزایا و معایب هر کدام به اختصار بیان شده است.

مشاهده ویدئوهای پالونیا (کاشت پالونیا در عباس آباد شمال، و…)

انتخاب بهترین گونه پالونیا

انتخاب نوع پائولونیا برای کشت کاملا بستگی به هدف شما از زراعت، نوع خاک و اقلیم شما دارد. لذا توصیه میکنیم قبل از هر کاری اطلاعات کافی در مورد خاک و اقلیم مزرعه خود بدست آورید.

پس از کسب اطلاعات کافی در مورد مزرعه خود حالا وقت آن است که اطلاعات کافی در مورد هرگونه پائولونیا بدست آورید و در صورت عدم تطبیق شرایط و نیازهای گونه با شرایط خاک و اقلیم مزرعه، از کشت آن صرف نظر کنید.

بنابرین پاسخ به سوال بهترین گونه پالونیا با توجه به موارد فوق ، بستگی به شرایط شما دارد. اگر پاسخ ساده و سریع میخواهید در ایران گونه فورتونی برای زراعت چوب و گونه تومنتوزا برای مناطق سردسیر و فضای سبز با تراکم بالایی کاشت شده است و سازگاری و نتایج خوبی هم به دنبال داشته است. سایر گونه های پالونیا در ایران هنوز آنچنان نتیجه عملیاتی نداشته اند.

هشدارها و نکات مهم

گونه های خالص پالونیا، مطمئن تر هستند
مراقب کلاهبرداری ها درمورد پالونیا هیبرید باشید. نهال هایی که به اسم هیبرید با قیمت های بسیار بالایی می فروشند!
ادعای عقیم بودن پالونیا تریپلوئید شبهه‌برانگیز است.
پالونیا شنگ تونگ تحمل سرمایی پایین‌تری از تومنتوزا ندارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمدرمضانی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۵
سلام من پالونیا کاشتم هرسال یخ میزند ودوباره رشدمیکند ۳سال کاشتم هرسال یخ زده ودیگه آب ندادم ولش کردم وکدام نوع برای مشهد خوبه چون شهرداری کاشته خوب رشد کرده وگل میده
محمدرمضانی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۵
سلام من پالونیا کاشتم هرسال یخ میزند ودوباره رشدمیکند ۳سال کاشتم هرسال یخ زده ودیگه آب ندادم ولش کردم وکدام نوع برای مشهد خوبه چون شهرداری کاشته خوب رشد کرده وگل میده