بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کارشناس امور مالیاتی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تخم دو زرده بانک‌ها برای مالیاتی‌‌ها...

قطعا عادلانه‌تر آن بود که سرمایه گذاران به نسبت سودی که کسب کرده اند، مالیات بپردازند.
کد خبر : ۲۳۱۲۷۰

اخذ مالیات از سهامداران زیان دیده، عادلانه نیست!

به گزارش بورس نیوز یکی از انتقادات این روزهای اهالی بازار سرمایه این است که چرا معامله گران این بازار، فارغ از اینکه از خرید و فروش سهام خود سود کرده باشند یا ضرر، باید مالیات بپردازند؛ ولی سود سپرده های بانکی معاف از مالیات است.

غلامرضا سلامی کارشناس امور مالیاتی در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: در همه جای دنیا هم از سپرده گذاران بانکی و هم از معامله گران بورس، مالیات اخذ می شود؛ حال آنکه در کشور ما از سپرده گذاران بانکی مالیاتی اخذ نمی شود و مالیات نقل و انتقال سهام هم بسیار ناچیز است. اما توجه به چند نکته ضروری است.

وی افزود: مالیاتی که در بورس‌های جهانی از سهامداران اخذ می‌شود، مالیات بر عایدی سرمایه است، نه مالیات نقل و انتقال سهام. به عبارتی، مجموع سود پرتفوی یک ساله سرمایه‌گذاران مبنای اخذ مالیات بوده و اگر سهامداران، از مجموع سرمایه‌گذاری خود در سهم های مختلف، سود کرده باشند، بخشی از این سود به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه از سهامداران اخذ می شود و این طور نیست که سرمایه‌گذاران، متحمل ضرر و زیان شوند و مالیات هم بپردازند.

معتقدم نظام اخذ مالیات از بورس چندان عادلانه نیست؛ چرا که گاهی اشخاصی از سرمایه گذاری در بورس، سودهای هنگفت کسب می کنند و مالیات بسیار ناچیزی می دهند و در مقابل، عده ای هم متحمل ضرر و زیان می شوند و باز هم مالیات می پردازند.

وی اضافه کرد: البته میزان این مالیات هم قابل توجه بوده و در برخی کشور‌ها ۲۵درصد از سود، به‌عنوان مالیات از سرمایه‌گذاران دریافت می‌گردد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در مورد سپرده‌های بانکی، شرایط کمی متفاوت است؛ چرا که مالیات از سپرده گذاران بانکی در همه جای دنیا مرسوم است؛ ولی از آنجا که در کشور ما نرخ سود بانکی از نرخ تورم کمتر است، در واقع سود سپرده گذاران بانکی هم سود واقعی نیست و با در نظر گرفتن تورم، سپرده گذاران بانکی متحمل ضرر و زیان می شوند. در شرایطی که تورم تقریبا ۴۰ درصدی داریم، سود سالانه ۱۵ درصد، سود واقعی نیست و مالیات بیشتر، مفهومی ندارد.

اخذ مالیات از سهامداران زیان دیده، عادلانه نیست!

سلامی تصریح کرد: معتقدم نظام اخذ مالیات از بورس چندان عادلانه نیست؛ چرا که گاهی اشخاصی از سرمایه گذاری در بورس، سودهای هنگفت کسب می کنند و مالیات بسیار ناچیزی می دهند و در مقابل، عده ای هم متحمل ضرر و زیان می شوند و باز هم مالیات می پردازند. اخذ مالیات از سهامداران زیان دیده (هر چند رقم مالیات ناچیز باشد)، منطقی نیست.

وی اظهارکرد: قطعا عادلانه تر آن بود که سرمایه گذاران به نسبت سودی که کسب کرده اند، مالیات بپردازند؛ اما این در گرو اجرای مقررات مالیاتی مانند سایر کشورها و اخذ مالیات بر عایدی سرمایه است که در کشور ما، این بحث مدت هاست مطرح شده و با مقاومت روبرو است. اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، یعنی سرمایه گذاران از هر بازاری که سود کلان کسب کردند(مسکن و سهام) ، بخشی از سود را بعنوان مالیات بپردازند.

سلامی افزود: در کشور ما عده‌ای به دنبال مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن هستند و معتقدند باید بازار سهام را مستثنی کرد‌. اما شخصا با این نگرش که اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از معاملات بورس منجر به کاهش حجم معاملات می شود، موافق نیستم. کما اینکه اجرای این طرح در سایر کشورها هم سبب کاهش رغبت سرمایه گذاران نشده است و اتفاقا اخذ مالیات از سود حاصل شده در هر بازاری که باشد، عادلانه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا مردم علاقه ای به پرداخت مالیات ندارند ولی اخذ مالیات ارتباطی به دلخواه مردم ندارد و هزینه های اجتماعی باید به نوعی تامین شود. امیدواریم نظام مالیاتی ما هم عادلانه تر شود و هر شخص به تناسب سودی که کسب کرده، مالیات بپردازد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
جای خرج کردن مالیات ها مبهم است