بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
 در صورت بررسی طرح تنظیم بازار فولاد در صحن علنی مجلس به‌طورقطع اتفاقات مجلس می‌تواند اثر مهمی بر روند معاملات صنعت فلزات و تا حدی بر کلیات بازار نیز می‌تواند اثرگذار باشد.
کد خبر : ۲۳۱۷۹۴

گوش تیز بازار به سوی بهارستان!

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد افزایش عرضه‌ها در سطح بازار بودیم. رشد محسوس قیمت‌ها در سه گروه خودرویی، بانکی و پالایشگاهی منجر به عرضه کامل صف‌های خرید این گروه و بعضاً منفی شدن قیمت‌ها در برخی نماد‌های این سه گروه گردید.

در سامانه بانک مرکزی متوسط نرخ دلار در سامانه سنا به ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان رسیده و قیمت خرید صرافی ملی نیز در کانال ۲۳ هزارتومانی قرار گرفت.

از سوی دیگر دو گروه اصلی مهم دیگر بازار یعنی پتروشیمی‌ها و فلزات اساسی با توجه به کاهش محسوس قیمت ارز در معاملات دیروز و همچنین احتمال تصویب طرح تنظیم بازار فولاد در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی روندی منفی داشتند و درنهایت شاخص کل که در ابتدای معاملات تا ۵ هزار واحد افزایش را نیز تجربه کرده بود در پایان معاملات با بیش از ۱۸ هزار واحد کاهش به ۱ میلیون و ۳۵۷ هزار واحد کاهش یافت. به‌این‌ترتیب این نماگر مهم بازار سرمایه همچنان در عبور از کانال ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی ناتوان است.

شاخص کل هم‌وزن، اما برخلاف شاخص کل مثبت بود و با ۰.۷۷ درصد افزایش به بیش از ۳۹۰ هزار واحد رسید.
ارزش معاملات دومین روز پرارزش خود را از ابتدای پاییز تجربه کرد و جمع کل ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۲۸۰ هزار میلیارد ریال رسید.


سیاست و اقتصاد کلان و حوزه بین‌الملل

اخبار منتشرشده در خصوص کابینه دولت جدید امریکا و همچنین اذعان ضمنی ترامپ به شکست در انتخابات روند نزولی قیمت‌ها در بازار ارز را سرعت بخشید و دلار کانال ۲۵ هزارتومانی را از دست داد.

بر اساس قیمت‌های درج‌شده در سامانه بانک مرکزی متوسط نرخ دلار در سامانه سنا به ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان رسیده بود. قیمت خرید صرافی ملی نیز در کانال ۲۳ هزارتومانی قرار گرفت. این کاهش قیمت در کنار افت بیش از ۱ درصدی قیمت طلا در بازار‌های جهانی نرخ سکه طلا را با حدود ۴ درصد کاهش به ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان تنزل داد.

از زمان شروع ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا، قیمت سکه طلا ۳۰ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است.

در معاملات دیروز بورس کالا شاهد عرضه شمش و تختال فولاد بودیم. درحالی‌که نرخ شمش فولاد به کمتر از ۹ میلیون تومان در هر تن رسیده بود، همچنان شاهد ضعف سمت تقاضا و عدم استقبال خریداران از عرضه‌های این محصول بودیم.

روز گذشته عرضه‌های فولاد خراسان، فولاد ارفع و سایر شرکت‌های کوچک دیگر تولیدکننده در این حوزه با تقاضایی در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از عرضه‌های صورت گرفته مواجه بودند. عرضه شمش فولاد خوزستان نیز در حد ۵۰ درصد مورد استقبال قرار گرفت. بااین‌حال در عرضه محصول تختال تقریباً معادل عرضه‌های صورت گرفته تقاضا حضور داشت.

امروز نیز شاهد عرضه تیرآهن و میلگرد در رینگ فلزات بورس کالا خواهیم بود. ازجمله شرکت‌هایی که امروز عرضه دارند می‌توان به ذوب‌آهن اصفهان و فولاد خراسان اشاره داشت.

در خبری از حوزه صنعت حمل‌ونقل، دیروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، ۷۰ دستگاه انواع ناوگان ریلی تولید داخل به ارزش ۲۲۳ میلیارد تومان وارد شبکه ریلی کشور شد. دیروز همچنین اولین لکوموتیو در شرکت واگن پارس با عنوان «لکوموتیو پارس ۳۳» با بهره‌برداری از خط تولید لکوموتیو، افتتاح شد.

در خبری از بازار سرمایه شاهد انتشار گزارش عملکرد ماهیانه شرکت‌ها هستیم. همچنان در آبان ماه شاهد افزایش نرخ فروش محصولات اکثر شرکت‌های بزرگ هستیم که ازجمله می‌توان به پتروشیمی فن‌آوران، زاگرس، فولاد مبارکه، ملی مس ایران، فولاد ارفع و فولاد خراسان از یک‌سو و همچنین شرکت‌های پاکسان، نورد آلومینیوم، کاما و ...، اشاره داشت.

علی‌رغم این افزایش نرخ‌ها می‌بایست اذعان داشت که با توجه به عدم پایداری نرخ‌های بالای فعلی در ماه‌های پیش رو نمی‌توان گزارش‌های مهرماه و آبان ماه سال جاری را ملاک ارزش‌گذاری و پیش‌بینی سودآوری شرکت‌ها برای سال آینده لحاظ نمود. دلیل اصلی این موضوع نیز کاهش انتظارات تورمی در پی رویداد‌های سیاسی چند هفته اخیر است و نمود آن در معاملات بازار ارز و در مرحله بعد در بازار بورس کالا قابل‌مشاهده است.


بازار امروز
به نظر می‌رسد که بازار امروز با روندی منفی و کاهشی آغاز شود. در صورت بررسی طرح تنظیم بازار فولاد در صحن علنی مجلس به‌طورقطع اتفاقات مجلس می‌تواند اثر مهمی بر روند معاملات صنعت فلزات و تا حدی بر کلیات بازار نیز می‌تواند اثرگذار باشد.

ادامه احتمالی روند کاهشی قیمت دلار می‌تواند به منفی‌تر شدن بازار منجر شود. بااین‌حال با توجه به رشد ارزش معاملات بازار در روز‌های اخیر به‌طورقطع شاهد افزایش نوسانات بازار همانند سایر روز‌های کاری هفته‌های اخیر خواهیم بود.

اثر کوتاه‌مدتی را نیز درروند معاملاتی شرکت‌هایی که گزارش‌های مثبتی در آبان ماه در سامانه کدال درج نموده‌اند شاهد خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر