بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
گزارش‌های مثبت ماهیانه برخی شرکت‌ها می‌تواند روند معاملات برخی تک سهم‌های بنیادی را بهبود ببخشد.
کد خبر : ۲۳۱۶۵۲

تک‌سهم‌های بنیادی به لیدر‌ها چشمک زدند

به گزارش بورس نیوز، همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد در معاملات روز گذشته شاهد نوسانات زیاد درروند بازار سرمایه بودیم و درحالی‌که در یک ساعت ابتدایی و متأثر از بررسی طرح تنظیم بازار فولاد در مجلس شورای اسلامی شاهد تشکیل صف فروش در اکثر نماد‌های گروه فولادی و سپس سایر گروه‌های اصلی بودیم، اما به‌تدریج شاهد بهبود روند معاملات و مثبت شدن و حتی تشکیل صف خرید در برخی نماد‌های اصلی همچون خساپا و وتجارت بودیم.

بررسی طرح تنظیم بازار فولاد که قرار بود در روز گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به بررسی و رای گیری کلیات آن برسد ظاهراً به دلیل طولانی شدن سایر مباحث مجلس به جلسه روز چهارشنبه موکول شده تا به‌این‌ترتیب همچنان ریسک ناشی از تصویب احتمالی این طرح که می‌تواند برخی تبعات منفی در گروه فولادساز داشته باشد، در این گروه وجود داشته باشد.

شاخص کل اولین روز منفی خود را طی ۸ روز کاری اخیر ثبت کرد و با ۷ هزار و ۶۰۰ واحد کاهش به یک میلیون و ۳۵۸ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۰.۲۳ درصد کاهش یافت و به ۳۸۲ هزار و ۶۹۱ واحد رسید.

ارزش معاملات نیز همچنان روند خوب و مثبتی دارد و برای سومین روز پیاپی ارزش کل معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال رسید. ارزش کل معاملات بورس و فرابورس به ۲۱۵ هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان
در خبری از بازار سرمایه، بر اساس اطلاعیه نظارتی بورس اوراق بهادار تهران، مدیریت نظارت بر بازار از اقدام به مسدود کردن چهار ایستگاه معاملاتی و ۱۸ مورد دسترسی برخط سهامداران در روز جاری خبر داد. ظاهراً دلیل مسدود کردن این کد‌ها ارسال تعداد زیادی سفارش در حجم کم و در مدت‌زمان کوتاه بوده است.

به‌طورقطع این نوع برخورد‌ها درصورتی‌که اثبات شود هدف از معامله‌گر اختلال در بازار بوده، بسیار مثبت خواهد بود، اما در صورت تشدید این برخورد‌ها و اعمال سلیقه‌ای قانون در این نوع برخورد‌ها می‌تواند ریسک معاملات را در بازار افزایش دهد.

در خبری از گروه حمل‌ونقل، آمار نشان می‌دهد در ۷ ماهه نخست امسال حدود ۵ میلیون نفر با قطار مسافرت کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال‌های ۹۸ و ۹۷ به ترتیب کاهش ۶۷.۵ و ۷۰.۸ درصدی داشته است.

این خبر که یک موضوع منفی برای شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در بازار سرمایه محسوب می‌شود نشان می‌دهد تا زمان همه‌گیری ویروس کرونا امید زیادی به بهبود عملکرد مالی و اقتصادی شرکت‌های این حوزه وجود ندارد.

در خبری از حوزه صنعت امروز شاهد عرضه ۴ هزار تن کاتد مس شرکت ملی مس ایران در قیمتی بیش از ۱۸۰ میلیون تومان در هر تن خواهیم بود.

در هفته گذشته شاهد استقبال ضعیف از این محصول بودیم. همچنین شرکت فولاد مبارکه در هفته جاری عرضه ورق فولادی در بورس کالا را آگهی نکرده است.

قیمت‌های پایه تعیین‌شده ورق فولادی سایر شرکت‌های این حوزه نشان می‌دهد که هنوز ابلاغیه جدید تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا اجرایی نشده است.

در بازار ارز همچنان شاهد حاکم بودن روند نزولی قیمت‌ها در این بازار هستیم. قیمت فروش دلار در صرافی ملی در عصر روز گذشته به ۲۵.۵۰۰ تومان رسید و قیمت خرید نیز به ۲۴.۵۰۰ تومان کاهش یافت. به‌این‌ترتیب قیمت سکه طلا نیز به کانال ۱۱ میلیون تومانی برگشت و حداکثر قیمت سکه طلا طرح امام در معاملات روز گذشته این بازار به ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که همچنان می‌بایست انتظار افزایش نوسانات در معاملات صنایع مختلف بورسی را داشته باشیم. شاید بتوان گفت که ارائه گزارش عملکرد ماهیانه شرکت‌ها در طول هفته جاری می‌تواند تا حدی بر روند معاملات شرکت‌ها و صنایع مختلف اثرگذار باشد.

در گروه فولادی همچنان بررسی کلیات طرح تنظیم بازار فولاد که در روز چهارشنبه بررسی خواهد شد، همچنان مهم‌ترین و مؤثرترین خبر درروند معاملاتی این گروه ارزیابی می‌شود.

افزایش قیمت‌ها در گروه خودرویی و پالایشگاهی و همچنین نماد اثرگذار "شستا" در روز‌های اخیر نشان از کاهش توانایی و تمایل بازار به رشد بیشتر قیمت‌ها در این گروه‌ها را دارد و به نظر می‌رسد که احتمال تغییر هرچند موقت روند این گروه‌ها وجود دارد.

گزارش‌های مثبت ماهیانه برخی شرکت‌ها می‌تواند روند معاملات برخی تک سهم‌های بنیادی را بهبود ببخشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹
حجم مبنا پس کی بر داشته می شود تا کی باید منتظر کشف قیمتهای سها مهای بنیادی ماند