بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

راهکاری برای عدم تکرار شکست سهامداران خرد

قطعا بین بانک هایی که سود تحقق یافته شان از محل عملیات بانکی بوده، با سایر بانک ها که از محل تسعیر ارز سود شناسایی کرده اند و یا به سبب افزایش سرمایه ها جذاب شده اند، باید تمایز قائل شد.
کد خبر : ۲۳۲۳۷۴

راهکاری برای عدم تکرار شکست قبلی سهامداران خرد

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران امروز با رشد بیش از ۳۴ هزار واحدی تا این لحظه از معاملات، قله ۱ میلیون و ۵۲۵ هزار واحدی را به تصرف خود درآورده است. 

حمید مرتضی کوشکی مدیر شعبه تبریز کارگزاری اقتصاد بیدار در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: در روند قبلی بازار سرمایه، ضربه نگرش سرمایه گذاری نادرست را خوردیم. خرید هر سهمی با هر قیمتی و با هر نوع تارگتی در چند ماه ابتدای سال، باعث شد بازار سرمایه از تعادل خارج شده و بعضی سهم ها از محدوده ای به بعد وارد حباب شود. همین روند به بازار سرمایه آسیب زد و حتی اشخاصی که بر مبنای تحلیل اقدام به سرمایه گذاری می کردند، به دلیل جوان بودن بازار و حرکت های توده ای، دچار ضرر و زیان شدند.

وی افزود: حالا هم اگر گروهی مورد اقبال بازار قرار گرفت و مثبت شد، ولی یک یا چند نماد این گروه رشد نکرد به معنای جا ماندن این سهم از رشد بازار سرمایه و جذابیت برای سرمایه گذاری نیست و چه بسا این سهم به لحاظ عملکرد و سودآوری هم از هم گروه های خود جا مانده باشد. بنابراین سرمایه گذاری در این نمادهای به اصطلاح جامانده، اقدام مناسبی نبوده و در نهایت ضرر و زیان این روش سرمایه گذاری متوجه سهامداران خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری اظهار کرد: شرایط اقتصادی فعلا به نحوی است که نمیتوان تحلیل بلندمدتی از بازار سرمایه داشت. ولی با در نظر گرفتن اینکه هر اتفاقی ممکن است در اقتصاد ما رقم بخورد، بهتر است به سهم ها نگاه تحلیلی تر داشت و سهمی را برای سرمایه گذاری انتخاب کرد که با توجه به شرایط اقتصاد کلان داخلی و اقتصاد خارجی و سناریوهایی که پیش روی اقتصاد ایران قرار دارد، پتانسیل بیشتری برای رشد داشته باشند.

وی اضافه کرد: یکی از مهم ترین سناریوهای پیش روی اقتصاد ایران، بحث گشایش سیاسی است که ممکن است محقق شود. در این صورت گروه هایی که از تحریم ها بیشترین آسیب را دیده اند و نیز صنایعی که به سبب تحریم، تخفیفات قابل ملاحظه ای به مشتریان صادراتی اعطا می کردند، وضعیت بهتری خواهند داشت‌. گروه اوره و خودرویی از جمله گروه هایی است که احتمالا از رفع تحریم ها منتفع خواهد شد. سهم های گروه دارویی هم پتانسیل رشد دارند. سهم های گروه بانکی هم در صورت رفع تحریم ها، اگرچه از محل افزایش نرخ تسعیر ارز بهره کمتری خواهند برد؛ ولی از افزایش درآمدهای کارمزدی مربوط به مراودات پولی بین المللی، منتفع خواهند شد.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: البته در صورت رفع تحریم ها، تمام سهم های بانکی شرایط یکسانی نخواهند داشت و قطعا بین بانک هایی که سود تحقق یافته شان از محل عملیات بانکی بوده، با سایر بانک ها که از محل تسعیر ارز سود شناسایی کرده اند و یا به سبب افزایش سرمایه ها جذاب شده اند، باید تمایز قائل شد. اما نکته اینجاست که وقتی کارشناسان در معرفی گروه هایی که از گشایش های سیاسی احتمالی منتفع می شوند، به گروه خودرویی یا اوره ای و... اشاره می کنند، به این معنا نیست که قطعا با هر گشایش سیاسی، تحولی در وضعیت تمام شرکت های این گروه ها ایجاد خواهد شد. سرمایه گذاری ها باید با تحلیل کامل هر سهم و نیز ملاحظه متغیرهای اثرگذار دیگری مثل قیمت های جهانی اقدام به انتخاب سهم کنند.

مرتضی کوشکی در توصیه به سهامدارانی که امسال وارد بازار سرمایه شده اند و با وجود رشد بازار در چند هفته اخیر، هنوز در زیان هستند؛ گفت: سرمایه گذاران بهتر است به دلایل ضرر و زیان قبلی خود رجوع کنند. بسیاری از سهامداران خرد، در روزهای اوج بازار سرمایه بر اساس تارگت های عجیب و غریبی که در فضای مجازی به آنها داده می شد، اقدام به خرید می کردند و هر سهمی که از آن بیشتر صحبت می شد، ارزنده تر می دانستند! در نتیجه این وضعیت، بسیاری از تازه واردها سبدی از پر ریسک ترین سهم های بازار را در اختیار داشتند که اتفاقا هیچ دلیل تحلیلی و بنیادی برای رشد این سهم ها وجود نداشت.

وی تصریح کرد: این در حالی است که اطلاعات تحلیلی رایگان در سایت های معتبر زیر نظر سازمان بورس (مثل سامانه کدال) وجود دارد که سهامداران میتواند با یک بررسی ساده، به راحتی حداقلی از اطلاعات را در مورد شرکت ها کسب کنند. بهتر است سهامداران قبل از خرید هر سهم، نسبت ارزش بازار شرکت به ارزش فروش و سود عملیاتی هر شرکت را بررسی کنند و بعد از آن اقدام به سرمایه گذاری کنند. سرمایه گذاری در بسیاری از سهم هایی که ارزش بازار آنها مثلا ۵ هزار میلیارد تومان و سود عملیاتی شرکت مثلا ۱۰۰ میلیارد تومان (و حتی کمتر) باشد، ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد.

وی اضافه کرد: در بازار سرمایه همواره جنگ بین اشخاصی است که میدانند با آنان که نمی دانند و این یک بازی کاملا منصفانه است. بنابراین توصیه می‌شود سهامداران بدون بررسی و تحلیل، اقدام به سرمایه گذاری نکنند. یکی از نکاتی که در بسیاری از مقالات و کتاب های داخلی و خارجی حوزه بازار سرمایه به آن اشاره شده این است که مردم معمولا هرگاه بازدهی مثبتی کسب کنند، خودشان را علت موفقیت ها می دانند و هر گاه زیان کنند، عواملی غیر از خود را دلیل شکست شان می خوانند. مادامی که این ذهنیت در سرمایه گذاران وجود داشته باشد و سرمایه گذاران شکست خود را نپذیرند و برای رفع علل شکست و ضرر و زیان تلاش نکنند، ریسک سرمایه گذاری ها بالا بوده و توسعه درونی سرمایه گذاران به تاخیر خواهد افتاد.


حمید مرتضی کوشکی در رزومه کاری خود تجربه فعالیت بعنوان کارشناس نظارت بر بازار شرکت بورس و اوراق بهادار، کارشناس ارشد نظارت بر فرآیند ارزش یابی، و کارشناس ابزارهای نوین مالی در شرکت بورس از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷؛ تجربه تدریس دوره های تحلیل کاربردی در کانون و دانشگاه و همچنین مدیر تحلیل گروه اقتصاد بیدار و... را داشته است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

وقتی "منطق" نیست ...

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌گو با بورس نیوز:

گنجاندن عواقب قضایی در کنار دستورالعمل جدید بازارگردانی

یک اقتصاددان در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

منفی‌های دیروز دستکاری بود، نه هیجان!

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

با نگاه تحلیلی، صنایع ارزنده کدامند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۱
حضرت آقای کارشناس دانا، لطف کنید بفرمایید پرتفوی جنابعالی شامل کدوم سهم ها بود که ضرر نکردید. بهتر نیست که به جای نصیحت سهامدار خرد به نصیحت مدیرانی بپردازید که شرایط چنین ضرر و زیانی را برای برای تمام سهامداران، چه دانا و چه نادان فراهم کردند ؟ آیا به عنوان مثال در این بالا و پایین های افراطی، هیچ سهمی برای قانون محدودیت دامنه نوسان قایل نیستید ؟ برای حجم مبنا چطور ؟ یا سوء استفاده از پیش گشایش ؟
ناشناس
جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
احتمالا سهم کدما رو داشته که ضرر نکرده خخخخخخخ
ناشناس
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
حضرت اقا شما می فرمایید سهامداران برا اساس تارگت عجیب خرید کردند شما که میدانستید چرا نگفتید نخرید؟ پس شما هم کارشناس دزد و شریک قافله هستید عزیز.کمتر دیگه دهان باز کن.
زکریا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹
سهم های دارویی مثل ددام و فلزی مثل چدن و شستا و خودرویی و اتکام و بجهرم تازه رشدشان را شروع کردن و در کف قیمتی قراردارند و جدذاب هستن .
البته سهام پتروشیمی مثل نوری و چدن هم عالی هستن که متاسفانه برای افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی به مجمع رفتن و فعلا متوقف هستن .
باز دوستان خودشان تحلیل کنند و اگر صلاح دونستن اقدام کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
سلام گشایش ساسی برای کی ایران یا امریکا وجه کسی برای جه کسی گشایش میکند حرف حساب این هست فعلا وانچه درگذشته سپری شدهاست از سال نو دو و88 تاکنون همهاش امریکائیها واسرائیلیها برای خودشان گشایش ایجاد کردند با حماقت ایرانیهای پیروز ودراین مدت ایانیها بیشترین کشایشرا به امریکائیها دادهاند اکر منظور کارشناس اینهست که اسمش بذبختی هست حالا ایرانیها کی بخواهند برای خودشان کشایش ایجاد کنند دراینده میبینیم بزرکترین گشایش که ایرانیها برای خودشان میتوانند سریع ایجاد کنند موشکباران اسرائیل وریاض عربستان سعودی هست به جرم جهل سال جنایت درحق مردم ایران این گشایش واقعی هست وبنیادین برای ایران وکرنه بقیهاش ذلت وبیجارکی و وادادکی هست
سیدی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
با توجه به حذف ارز چهار و دویستی از بودجه، حالا نوبت بزرگترین جا مانده های و قربانی های اصلی چند ماهه اخیر در این سونامی قرمز بورس، همین دارویی ها و نتیجتا ما سهامداران خرد بودیم که بیش از هفتاد درصد زیر قیمت ارزش ذاتی شان سقوط کردند بویژه دالبر زیر مجموعه دسبحا، در این هفته با رونمایی خط تولید جدید داروضد کرونا بنام آیورمکتین شروع به تولید آن در قزوین مینماید، . لذا این روزها بهترین زمان برای ورود به دارویی ها میباشد.
محمود
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۴
#دارا_یکم خدایا از این همه مکر و حیله بازی اونهم در نظام اسلامی به کی شکایت کنیم که زود به حقمان برسیم مسخره تر از این که نرخ و مبلغ تعداد سهم را در پرتفو دقیق نشان نمی دهند تا نفهمیم روزانه داریم ضرر می کنیم با سهام های عرضه اولیه ۷ تایی فقط صفحه پر تفوی را سبز نشان می دهند تا نفهمیم سهام بزرگ دارند منفی ۵ نشان می دهند و تو این شلوغی عرضه اولیه ها همه رو گیج می کنند چون می دانند سهامدار خرد عالم به بورس نیست..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۳
سهام امین خوب؟