بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران خبر داد: بهترین خبر برای سهامداران می‌تواند IPO (عرضه اولیه) پایا تدبیر باشد. اما هنوز چنانچه این موضوع محقق شود، به نظرم بهترین خبر برای سهامدارن در ۶ ماهه اول سال مالی جاری خواهد بود.
کد خبر : ۲۳۲۶۰۹

به گزارش بورسنیوز، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران اخیراً اقدام به راه‌اندازی یک صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی کرده است.

مدیر صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی فیروزه با نماد "ثروت" که هفته گذشته پذیره‌نویسی آن انجام شد، "وتوصا" است که به همراه "وسبحان" و یک شرکت غیر بورسی، متعهد ۳۰ درصد از این صندوق ۱۰۰ میلیارد تومانی هستند.

به‌منظور بررسی تأثیر راه‌اندازی این صندوق بر سودآوری "وتوصا"، خبرنگار بورس نیوز گفت‌وگویی با حسام‌الدین عبادی مدیرعامل شرکت توسعه صنعتی ایران انجام داده که ماحصل آن را می‌خوانید.


شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی اخیراً مجوز تشکیل صندوق خصوصی فیروزه را دریافت کرده و مدیر این صندوق نیز هست. چرا به فکر تأسیس این صندوق افتادید؟ مزیت این سرمایه‌گذاری برای "وتوصا" چیست؟
عبادی: گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران به‌طور مستقیم و غیرمستقیم (از طریق شرکت‌های زیرمجموعه) تجارب مختلفی در حوزه شرکت‌های غیر بورسی داشته است. در شرکت‌های همچون پایانه صادراتی گلشن آرا ارم به‌عنوان یکی از مؤسسین، و در شرکت‌هایی مانند پتروشمیران، انبار‌های عمومی و خدمات گمرکی البرز قزوین، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی امید فارس، صنایع شیمیایی گیلان سبز، شرکت استخراج و فرآوری مواد اولیه شیشه، موسسه محتوانگاران نوآور طرفداری به‌عنوان سهامدار کنترلی و یا دارای عضو هیات مدیره، گروه وتوصا حضوری فعال داشته و ارزش دارائی‌های گروه در این حوزه بیش از ده هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود. این تجربه‌ی با ارزشی است که باید از آن استفاده کرد.

یکی از اهداف تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی ثروت آفرین فیروزه با نماد "ثروت" ایجاد امکان حضور علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این بخش است تا با اتکا به تجربه‌ای که اندوخته‌ایم بتوانیم ضمن خلق ارزش برای ایشان به پویایی اقتصاد کشور نیز کمک کنیم. صندوق ثروت با تجمیع سرمایه‌های خرد از آحاد جامعه و تجمع آن با سرمایه، تخصص و تجربه گروه "وتوصا" این قدرت را پیدا می‌کند که از مزایای سرمایه‌گذاری در مقیاس بزرگ بهره برده و منابع مالی را در حوزه‌های گوناگونی همچون صنایع غذایی، شیمیایی، کاغذ و مقوا، لجستیک و بسته‌بندی، کشاورزی و دام‌پروری، فلزی و معدنی، سرمایه‌گذاری کند.

یکی دیگر از اهداف تأسیس این صندوق سعی در گسترش مشارکت مردم در این نوع از سرمایه‌گذاری‌هاست که به نظر این‌جانب تأثیر آن در اقتصاد بیشتر از حضور در بازار‌های ثانویه است.

بازدهی این صندوق چه زمانی اثر خود را روی NAV و سودآوری وتوصا نشان میدهد؟
عبادی: اعلام تاریخ مشخص برای این امر کار راحتی نیست. طبیعتاً توسعه صنعتی به میزان سهام خود در دارائی‌های صندوق شریک است. هرگونه تغییر در ارزش دارائی‌های صندوق و یا کسب سود یا زیان احتمالی می‌تواند در NAV شرکت مؤثر باشد. به یاری خدا و با ایجاد ارزش‌افزوده بر روی سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده و رشد ارزش دارائی‌های صندوق، ارزش سهام صندوق در پورتفولیوی وتوصا رشد کرده و این موضوع موجب رشد NAV شرکت خواهد شد. ازآنجاکه وتوصا به‌عنوان یکی از مؤسسین، در سودآوری و عواید حاصل از صندوق ذینفع است، تمام تلاش خود را خواهد کرد تا در طول دوره سرمایه‌گذاری، شرکت‌ها و پروژه‌هایی انتخاب شوند که بیشترین بازدهی را نصیب سرمایه‌گذاران کند. 


کل نقدینگی موردنیاز برای تکمیل سهم وتوصا در صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی فیروزه چقدر است؟ این نقدینگی از چه محلی تأمین خواهد شد؟
عبادی: مؤسسین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی ثروت شامل «گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران» به‌عنوان مدیر صندوق و شرکت‌های «سرمایه‌گذاری سبحان» و «ترغیب صنعت ایران و ایتالیا» می‌باشند. مؤسسین ۳۰ درصد از واحد‌های صندوق را مالک هستند و آورده ایشان معادل ۳۰۰ میلیارد ریال خواهد بود که از این مبلغ ۳۵ درصد پرداخت‌شده است. آورده اختصاص وتوصا بدون در نظر گرفتن سایر شرکت‌های گروه ۵۰ میلیارد ریال است که این مبلغ از محل دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های تحت مدیریت تأمین خواهد شد.


سرمایه "ثروت" در آینده افزایش خواهد یافت؟
عبادی: در حال حاضر امکان افزایش سرمایه در صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی و جسورانه امکان‌پذیر نیست.


کمی در مورد سایر سرمایه‌گذاریهای وتوصا توضیح دهید. برنامهای برای عرضه زیرمجموعهها در بازار یا راه‌اندازی یک صندوق سرمایه‌گذاری دیگر ندارید؟
عبادی: گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران یک شرکت هلدینگ هست که بر اساس مقررات بورس باید بیش از ۸۰درصد درصد دارائی‌های آن در قالب بلوک‌های مدیریتی و کنترلی سرمایه سرمایه‌گذاری شده باشد. در پورتفولیوی این شرکت سهام شرکت‌هایی مثل وصنعت، اعتبار ایران، جامی، پایاتدبیر پارسا و سرآوا پارس، بیش از ۹۰ درصد ارزش دارائی‌های شرکت را به خود اختصاص داده‌اند. به‌جز شرکت سرآوا پارس (مالک دیجی کالا و کافه بازار) در بقیه شرکت‌ها کنترل شرکت در اختیار "وتوصا" است.

یکی از برنامه‌های در دست اقدام شرکت، IPO شرکت پایاتدبیر پارسا در فرابورس است که بخش زیادی از کار‌های آن انجام‌شده، امیدواریم تا پایان سال این مهم محقق شود. صد درصد سهام این شرکت با سرمایه ثبتی ۲۵۰۰ میلیارد ریالی در حال حاضر متعلق به وتوصاست.

برآورد شما از سودی که تا پایان سال مالی شرکت چقدر است؟
عبادی: بر اساس اطلاعاتی که شرکت در سامانه کدال منتشر کرده حدود ۲۵۰۰ میلیارد ریال سود شرکت وتوصا است؛ که البته رقمی دقیق آن با انتشار صورت‌های مالی تلفیقی حسابرسی شده اعلام خواهد شد.

حضور FIN Turquoise Partners Limited در ترکیب سهامداران شرکت، به معنای حضور سهامدار خارجی در وتوصا است؟
عبادی: بله، بخشی از سهام گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی در دست سهام‌دار خارجی است.


خبر خوبی برای سهامداران دارید؟
عبادی: به نظرم بهترین خبر برای سهامداران می‌تواند IPO (عرضه اولیه) پایا تدبیر باشد. اما هنوز برای اظهارنظر در خصوص آن زود است و باید منتظر اعلام نظر کمیته پذیرش باشیم. چنانچه این موضوع محقق شود، به نظرم بهترین خبر برای سهامداران در ۶ ماهه اول سال مالی جاری خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
من سهام وتوصارو چندین سال داشتم سود چندانی نداشت امروز با خیال آسوده از دستش راحت و همشو فروختم
ناشناس
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸
فکر نکنم بتونی با این کارا سهام گیرت بیاد ، حالا سرخطی بزنی ، یه چیزی ،توی امسال با در نظر گرفتن سهام جایزه ۸ برابر شده و بعد افت هم ۱۰۰ درصد رشد کرده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵
وتوصا ازسال ۷۵ تازه تاسیس شدخریدم اصلا خوب نیست اون موقع هم می گفتند خیلی خوبه پولهاکه گرفتند دیگه خبری نبود تا امسال حالا چه نقشه ای دارند معلوم نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵
وتوصا ازسال ۷۵ تازه تاسیس شدخریدم اصلا خوب نیست اون موقع هم می گفتند خیلی خوبه پولهاکه گرفتند دیگه خبری نبود تا امسال حالا چه نقشه ای دارند معلوم نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۱
منم خریدم وتوصا رو ولی با کلی ضرر فروختم اصلا خوب نبود حیف پول که پودر شد ورفت
غلام
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۴
سلام
وتوصا اعضای آن خیلی زیادن سود دهی نداره ومن از سهامداری آن پشیمانم ودنبال فروش سهام آن هستم حدود حدود 25سال است اگر بگویم چقدر سود داده میگویید جک گفته اولبرای خرید سهام یک شرکت بایدسود سالانه هرسهم را ببینید اگر آن شرکت سودش بالا بود بخرید
تشکر
رضا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
اون موقع که خیلی سنم پائین بود خریدم خیلی بی خوده به درد نمیخوره