بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
نگاهی به وضعیت و عملکرد شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس "اپال"؛

تکرار گران‌فروشی در عرضه‌اولیه شرکت‌ها!

مشاهده می‌شود که قیمت تعیین شده جهت عرضه اولیه سهام این شرکت معادل ۹۴ درصد ارزش خالص دارایی‌های آن تعیین شده و این در حالی است که به طور معمول، قیمت معاملاتی شرکت‌های سرمایه گذاری معادل ۷۰ درصد NAV آن‌ها است.
کد خبر : ۲۳۲۷۹۸


تکرار گرانفروشی در عرضه اولیه شرکت ها!
به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، روز چهارشنبه ۱۳درصد از سهام شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس که معادل ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون سهام بوده، برای اولین بار در بورس تهران عرضه اولیه می‌شود.

این شرکت در بازه قیمتی ۱۴.۰۰۰ تا ۱۴.۸۰۰ ریال عرضه اولیه خواهد شد. سهمیه هر کد معاملاتی معادل ۷۰۰ سهم در نظر گرفته شده است.

در این گزارش نگاهی مختصر به عملکرد و وضعیت مالی این شرکت خواهیم داشت:

ماهیت فعالیت اصلی این شرکت سرمایه‌گذاری در سهام سایر شرکت‌ها است. دو زیرمجموعه اصلی این شرکت شامل پارس فولاد سبزوار با مالکیت ۸۵درصدی و همچنین مالکیت ۸۶.۶ درصدی سهام شرکت اپال فولاد شرق پارسیان است.

مشاهده می‌شود که قیمت تعیین شده جهت عرضه اولیه سهام این شرکت معادل ۹۴ درصد ارزش خالص دارایی‌های آن تعیین شده است. این در حالی است که به طور معمول، قیمت معاملاتی شرکت‌های سرمایه گذاری معادل ۷۰ درصد NAV آن‌ها است.

شرکت فولاد سبزوار
این شرکت در حال حاضر محصول نهایی آهن اسفنجی را تولید می‌کند؛ ظرفیت واحد احیای این شرکت ۸۰۰ هزار تن است. همچنین این شرکت طرح تولید فولاد خام به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن را نیز در حال ساخت دارد که انتظار می‌رود در یک یا دو سال آینده به بهره برداری برسد.

سود خالص محقق شده این شرکت که ۸۵درصد سهام آن متعلق به اپال کانی پارس بوده، در ۶ماهه نخست سال جاری معادل ۲هزار و ۸۳۱میلیارد ریال است. بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته سود خالص این شرکت در سال جاری به ۶هزار و ۳۸۷میلیارد ریال خواد رسید.

شرکت اپال فولاد شرق پارسیان نیز در واقع از محل عملکرد شرکت زیرمجموعه خود یعنی صنعتی معدنی اپال پارسیان سنگان، درآمدزایی دارد.

شرکت صنعتی معدنی اپال پارسیان سنگان که ۶۰ درصد از سهام آن متعلق به اپال فولاد شرق پارسیان بوده، به منظور مدیریت و توسعه کارخانه‌های کنسانتره و گندله‌سازی مجموعه صنعتی و معدنی سنگان ایجاد شده است.

ارزش خالص دارایی‌های هر سهم این شرکت بر اساس ارزش‌گذاری صورت گرفته در دو شرکت فولاد سبزوار و صنعتی معدنی اپال پارسیان سنگان معادل ۱۵ هزار و ۷۹۷ ریال و معادل ۳۱۶ هزار میلیارد ریال محاسبه شده است.

در حال حاضر تولید این مجموعه شامل ۲.۶میلیون تن کنسانتره در فاز یک است. تولید ۲.۴ میلیون تن کنسانتره در فاز دوم این مجموعه پیش‌بینی شده که انتظار می‌رود در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسد. همچنین تولید ۵میلیون تن گندله در فاز سوم این مجموعه تعریف شده است.

سود خالص محقق شده صنعتی معدنی اپال پارسیان سنگان که به صورت غیرمستقیم ۵۲ درصد از سهام آن متعلق به فرآوری معدنی اپال کانی پارس "اپال" اعلام شد، مبلغ ۷ هزار و ۶۸۳ میلیارد ریال بوده و پیش بینی شده که این شرکت در سال جاری به سود خالص ۲۵ هزار و ۴۷۵ میلیارد ریالی دست یابد.

در بحث ارزش گذاری سهم شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس، محاسبات ارزش‌گذاری صرفا با روش ارزش خالص دارایی‌ها محاسبه شده است.

ارزش خالص دارایی‌های هر سهم این شرکت بر اساس ارزش‌گذاری صورت گرفته در دو شرکت فولاد سبزوار و صنعتی معدنی اپال پارسیان سنگان معادل ۱۵ هزار و ۷۹۷ ریال و معادل ۳۱۶ هزار میلیارد ریال محاسبه شده است.

به این ترتیب مشاهده می‌شود که قیمت تعیین شده جهت عرضه اولیه سهام این شرکت معادل ۹۴ درصد ارزش خالص دارایی‌های آن تعیین شده است. این در حالی است که به طور معمول، قیمت معاملاتی شرکت‌های سرمایه گذاری معادل ۷۰ درصد NAV آن‌ها است.

به این ترتیب شاهد گرانفروشی دیگری در سطح بازار سرمایه و در فرآیند عرضه اولیه توسط متولیان بازار سرمایه هستیم.

علت اصلی این موضوع نیز عدم حساسیت سهامداران خرد به قیمت‌های عرضه اولیه و بی‌ارزش بودن تحلیل و تحلیل‌گری در سطح بازار است.

سهامداران خرد صرفا در زمان کسب زیان اقدام به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و تهدید و بدگویی از ارکان بازار سرمایه و ...، مشغول هستند، اما کمترین دقتی در خرید‌های خود ندارند و چه بسا اگر قیمت عرضه اولیه تعیین شده جهت اپال بیش از ۲۰.۰۰۰ ریال نیز تعیین می‌شد، صرفا به دلیل عرضه اولیه بودن در سمت خرید فعال بودند.

ارزش گذاری صورت گرفته برای اپال با فرض شمش فولاد ۴۴۵ دلاری صورت گرفته که ارزش سهام شرکت فولاد سبزوار در این محاسبات معادل ۹۰ هزار و ۷۴۲ میلیارد ریال و بر اساس سود پیش بینی ۱۰.۷۸۲ و ۱۲.۵۴۷ میلیارد ریال در دو سال جاری و آینده تعیین شده است.

همچنین ارزش گذاری سهام شرکت اپال فولاد شرق پارسیان (که بر اساس ارزش محاسبه شده ۴۳۳ هزار میلیارد ریالی برای شرکت صنعتی معدنی اپال پارسیان سنگان صورت گرفته) نیز ۲۶۰ هزار و ۷۴۹ میلیارد ریال محاسبه شده است.

سود پیش‌بینی شده شرکت صنعتی معدنی اپال پارسیان سنگان در سال جاری و آتی به ترتیب معادل ۲۶.۰۰۰ و ۴۳.۱۱۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
برگزاری مزایده فروش املام مازاد بانک پارسیان،

مزایده "وپارس" برنده ای نداشت

مدیر پذیرش بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

عرضه "اپال"، شاید چهارشنبه بعد

مدیرعامل شرکت توسعه معادن روی ایران:

"کروی" برنامه ای برای عرضه اولیه ندارد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مراد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
اینا که همه چی بما می ندازن اینم روش خدا توفیقشان بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
خوب پس مدیران بورس چه غلطی میکنند ؟؟؟
اگر عرضه اولیه هم نخریم تو این خراب شده پس چکار کنیم ؟؟؟
ناشناس
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۷
اگه تو هر قيمتي بخريم همش ضرر ميشه.شما ميري كفش فروشي قيمت نميگيري؟با هر قيمتي ميخري؟
سروش
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
فکر میکنم چند اشتباه در تحلیل شما وجود دارد اما از نظر سود نقدی در نظر بگیریم شرکت براحتی توانایی ساختن سود 250 تومانی برای امسال و 280 تومان برای سال بعد 320 تومانی برای 1401 را دارد که منصفانه است و بر اساس تنزیل سود نقدی 1700 تومان قیمت مناسبی برای شرکت میباشد البته با طرحهای گسترش امکان سود سازی بیشتر هم دارد و در طی یکسال در 2500 تومان به تعادل میرسید فقط نوعی بی نظمی و شلختگی در بخشهایی از شرکت آنرا نامفهوم میکند --
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
سازمان بورس نباید به ورود شرکتهای ورشکسته ای که دولت معاصر قراره به سهامداران مظلوم قالب کنه تن بده.....با نگاهی به صورت سود وزیان شرکتهای عرضه اولیه اخیر مشخص خواهد کرد که این نظریه پر بیراهه نیست....سازمان بورس میتواند با عقب انداختن عرضه شرکتهای ورشکسته تا رسیدن به وضع مناسب اقدام کنه..ولی عجیبه که سازمان بورس به صورت دستوری از دولت،،،، تعجیل مفرطی از خودش در عرضه این شرکتها نشون میده...از بورس نیوز هم خواهش میکنم در این خصوص از طریق کارشناسان مربوطه گزارشی تهیه بفرمایید...ممنون
دوست
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
باید معاملات امروز باطل شود.
مهدی
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹
آره دیگه همین شما ها هستین که گند میزنین به بورس ایران
همتمن امروز فروختی که اپال بخری اولیه و از شنبه سهم هات و دادی رفته الان داری می سوزی اووووخی الان ام میگی معاملات امروز باید باطل میشد
ناشناس
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸
باز شما بی سوادا اظهار نظر کردید؟ معاملات مثبت باشه ولی معاملات منفی باطل شه؟ شما از چه خراب شده ای اومدید آخه. برید گوجه خیارتون رو بفروشید شمارو چه به بازار بورس آخه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
حرکت هیجانی سهامدار خرد و بی دانش در حوزه مالی یکی از بزرگ ترین ریسک های بازار سرمایه س. البته اینجا همه انیشتین و وارن بافت هستند. منظور من بازار بورس آمریکاست.
سعید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
...................به این بازار که درست کردین
سلطان
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
مگر بورس رییس وناظربازار ندارد؟ وجدان کسانی که قیمت تعیین میکنند کجا رفته؟ ازخدابترسید ودرحق هموطن نااگاه خود ظلم نکنید.!!
افشین
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۱
اگه بخوادوجدان داشته باشه.که زیرپاخودش باخانمومش ماشین اخرین سیستم نمیدازن.توفکر میکنی اینا اهل دین وقران هستن که وجدان داشنه باشن
صابر
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
سلام ممنون که اطلاع رسانی کردید تازه واردها مثل بنده اطلاعاتی نداریم لطفا شما پیسکسوتان زودتر اطلاع دهی د گاهی بعضی از کارشناسان بعد از عرضه میان نظر میدن ممنون
سیدحسین مالباخته حضرات زرنگ!!؟
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
من بایدبرم قیمت تعیین کنم عزیز!!؟اینواون مفتخوری نالایق مسئولان بورس بایدپیگیری واصلاازاول قیمت منصفانه و طبق قانون روش بگذارند!؟ازقالیباف اصل و حسین فهیمی و مجموعه سازمان بورس و اوراق بهادار توقعی میده بجزبله قربان گویی به بالادستیش و بدبخت کردن سهامدارارا!!؟متنفرم از همشون!انصافامنفورونالایق وناکارآمدن!!بلاتردید.!!؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
فقط اوضاع خیلی بده هیچ نظمی وجود نداره باید منافع سهامدار در عرضه اولیه که معمولا سهامداران خرد هستند رعایت بشه از ای بی شاب پول تقاضا دادم برای عرضه اپال اینم که لغوشد جواب این زیان رو چه کسی می خواهد بدهد همه چیز درهم و غیر شفاف است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
شاید هم فکر نمی کنند یک بازار رسمی این چنین آشکار و وقیهانه سرشان کلاه می گذارد. این اعتماد بی دلیل به هر علتی باعث نمی شود که سازمان بورس منافع مردم را پایمال و به فکر منافع غیر مشروع این شرکتهای غالبا دولتی باشد .بطوری که از اعتماد توده مردم سواستفاده شیادانه کرده و سرشان کلاه می گذارد
اصغر
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
آفرین به درک و شعورت.ما نیاز به اطلاعات داریم.آقایان مارا به این کار سوق دادندو رهایمان کردندغافل ازاینکه ما هم انسانم وشاید روزی پیش مرگشان باشیم.خداوند پشت و پناهت.
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
پس کارنهادهای نظارتی وحمایت ازحقوق مصرف کنندگان چی هست بااین گرانفروشیها، حالاماسردرنمیاریم اوناهم نبایدحمایتی بکنن یااوناهم یه لگدبهمون میزنن میندازن داخل جوی آب؟
ناشناس
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کار این نهاد محترم نوسان گیری به نفع خودشون و همین سازمان عامل بسیاری از افزایش قیمت هاست
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
کشور .............. هستیم.چقدر سرهم باید کلاه بزاریم.چرا مسولین جلو نمیان.عمرمون تمام شد.چرا این همه گران‌فروشی......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
خب از این واضح تر دیگه چی..اگه مردم دنبال ضرر کردن هستند عجله کنن واسه خرید..خدا خیرتون بده که شفاف سازی کردین..منکه نمیخرم..واسه ۱۰۰ هزار تومن سود که یک میلیونو چند ماه گرو نمیزارن..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷
قیمتش بالاست..با چه رویی اخه توقع دارن مردم بخرن..البته مردم رو خوب میشناسن..مردم ساده..فکر میکنن اسمش عرض اولیه هست..دیگه مفته..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲
سهامدار و سرمايه گذار ما فعلا بجاي بالا بردن سواد بورسيش دنبال قاتل بروسلي ميگرده. بازاري كه سهام زيان ده خودرويي ميشه ليدرش و گله اي ميرن تو صف خريد و فروش والا بايد اپال رو با ١٠٠٠٠ تومنم بخره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
مردم به سازمان بورس اعتماد می‌کنند و میگن حتما قیمت با تخفیف خوب برای عرضه اولیه اعمال شده پی سازمان اگر این. اعتماد رو از بین ببره آسیب بزرگی به بازار سرمایه وارد میشه کما کان اگر عرضه اولیه گران داده شود ارزش آن خیلی سریع در بازار نشان داده میشه و به جایگاه اصلی خودش میرسه
شمس یاوری ساوجی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸
درود خالصانه بر تهیه کنندگان وچاپ کنندگان این نوع اطلاع رسانی ها که نمایانگر شرف وعزت والای انسانیت همه ی دست اندرکاران این مجموعه پاک هست ..تاریخ انسانهای پاک نظیر فردوسی ومولانا وحافظ ثابت کرده که همه ی شما برندگان آتی هستند. درود برشرفتان ..
معمولی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰
تمام عرضه اولیه هایی که تا العان داده اند حد اقل دوبرابر قیمت بوده‌..چرا که یک شرکت ب حساب بنیادی وقدیمی قیمت سهامش هزار تومان نیست ب عنوان مثال ماشین سازی اراک بعد یه شرکت تازه وارد نزدیک دوهزار یا بالای دوهزار تومان قیمت میخورد‌..فرقی نمیکنه در مورد سرمایه گذاری وسیمانی یا مسکن هرسهمی که باشد باقیمت بالا ب ملت تحمیل میشود‌.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴
چرا قیمت عرضه اولیه ها از قیمت سهام بنیادی بیشتره ؟ اینا همش نشاندهنده دزدی دولت از مردمه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴
کی میخره ...با این بازار خونین ...خدارو شکر که لغو شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۴
من تو اپال کار میکنم این نویسنده اطلاع نداره فاز یک کنسانتره ۵ سال بهره برداری میشه.عاز تووکنسانتره سه سال دیگه بهره برداری میشه.کارخونه گندله سازی سه سال داره تولید میکنه.این تازه سنگان.اما بجز این پال کانی استخراج داره.فولاد شرق هست.کارخونه مثل ریگ تولید میکنه یه نفس.میفروشه.یکم نویسنده بی اطلاع
سلطان
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۹
هنوز هم وجدانهای بیداری پیدا میشود که ازاجحاف درحق هم نوعش بدرد اید.ممنون ازسایت وزین بورس نیوز.
سلطان
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۹
گیرم که خلق رابافریبت فریفتی..ازدست انتقام طبیعت چه میکنی؟!!
اهوازی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴
سلام. مدیریت فعلی بورس و وزیر اقتصاد نطارت موثری بر بورس ندارند . اینها به مکانیزم عرضه و تقاضا تکیه افراطی دارند . دست ادام اسمیت در ایران فلج است . اگر قراره اپال برای دو سال دیگر با این قیمت ارزنده شود .پس 2 سال دیگر عرضه شود یا الان قیمت را پایین بیاورند . از بورس نیوز هم بخاطر افشاگری تشکر میکنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۸
منکه ارز اولیه نمیخرم بخدا قسم شماهم نخرین دولت دار سرمون کولا میزار دارد بیچارمان میکند نگاه کنین پالایشی که خود دولت داد چیشد ۵میلیون رو میدادیم نخود الان ۴برابر شدبود بیچار میشیم
داود
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۹
از دستگاه قضا،سازمان بازرسی، تعزیرات و .. که مسئول رسیدگی به تخلفات گرانفروشی،کم فروشی و صیانت از حقوق مردم هستند انتظار میره در اینگونه موارد هم نقش نظارتی و تنبیهی خود را ایفاء کنند. همچنین از مسئولان دولتی و مجلسی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰
ما ملت عجیبی هستیم بازم صف میکشیم و توسروکله هم میزنیم ولو صدبار از یه سوراخ گزیده بشیم .والا بخدا ما این پولا رو ندزدیدیم با بدبختی جور کردیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹
باسلام
جسارتا حدود سه میلیون اندی عرضه اولیه بوعلی رو خریدم ...یه سوال دارم همه این دوستان تازه وارد بودن .....من بعید می‌دونم .... واسه مدیران بورس کهنه کار و تازه .آرد نداره....مهم دست بردن تو جیب ملت که بسیار قشنگ دارن جیب ملت خالی میکنن ... صعود سهام‌تا 2درصد ولی منفی 4.99الی5درصد
حمید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
امروز ..................از حیثیت نظام که بر گرفته از خون شهداست برای رسیدن به پول در حال وام گرفتن است بعبارتی .............که از نردبان .................بالا رفت در حال شکستن نردبانش است و بسیار جای تاسف است
حمید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
امروز .............از حیثیت نظام که بر گرفته از خون شهداست برای رسیدن به پول در حال وام گرفتن است بعبارتی ............که از نردبان ............بالا رفت در حال شکستن نردبانش است و بسیار جای تاسف است
خواننده
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
سلام این گرانفروشی و سر در آوردن از اون، وظیفه رسانه ها و شماست.مردم نه تخصص دارند نه سررشته.فرض رو میزارن بر اینکه روال درست پیش میره.شما(اصحاب رسانه) باید آنهارو بولد کنین و اعلام کنین.بیچاره مردم ما که انگار باید تو همه چی تخصص داشته باشن .
داود
Germany
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶
مردم ما فقط حرف میزنند..راست میگی آقا یا خانم عرضه اولیه نخرید...فقط وفقط نخریدن عرضه اولیه حتی به قیمت مفت..
داود
Germany
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶
مردم ما فقط حرف میزنند..راست میگی آقا یا خانم عرضه اولیه نخرید...فقط وفقط نخریدن عرضه اولیه حتی به قیمت مفت..
بدبخت شدم رفت
Germany
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷
بابا به خدا ما مردم این مرز وبومیم نه ...........هستیم نه .............. ما مردم ۸سال جنگ هستیم، با تن عوریان پاه برهنه و شکم خالی از این مملکت دفاع کردیم حالا این مردم در بورس ورشکسته میکنید آیا این جواب خوبیهای ماست پول جهیزیه دخترم و مقداری پس انداز پیری همه به باد رفت..
مسعود
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
هیچ آدم عاقلی تمام دارایی رو تو بورس نمیزاره !!!!!