بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

آخرین ترکش های روند نزولی بازار

منفی های این روزها، آخرین ترکش های روند نزولی بازار است؛ ولی پایان روند نزولی بازار به معنای آغاز روند صعودی دیگری نیست و اتفاقا بعد از این، بازاری متعادل و منطقی شاهد خواهیم بود.
کد خبر : ۲۳۲۸۹۵

آخرین ترکش های روند نزولی بازار/تحلیل تکنیکال شاخص، آفت همیشگی بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل بورس امروز با افت ۱۴۸۷۰ واحدی در محدوده ۱ میلیون و ۴۱۳ هزار واحدی قرار گرفت.

مازیار فتحی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: معتقدم منفی های بازار در روزهای اخیر تا حدودی ناشی از شایعات بی پایه و اساس و نگرانی عده ای از سرمایه گذاران بابت طرح این شایعه بوده است. البته آفت همیشگی بازار سرمایه ما، تحلیل تکنیکال شاخص کل بوده و هست و حالا هم این تحلیل در منفی شدن بازار موثر بوده است. علاوه بر این، همواره بعد از یک ریزش شدید در هر بازاری، سرمایه گذاران آن بازار که در منفی ها متحمل ضرر و زیان شده اند، نسبت به آن بازار یا آن دارایی بدبین شده و مترصد فرصتی هستند تا با زیان کمتر از آن بازار خارج شوند. در بازار سرمایه ما هم بعد از ریزش سنگین بازار در ماه های قبل، با مثبت شدن روند بازار اگرچه خیلی از سهم ها رشد کردند ولی رشد بسیاری از سهم ها هم آنقدر نبود که ضرر و زیان سهامداران را جبران کند.

وی افزود: عده ای از سرمایه گذاران هم با استفاده از تکنیک میانگین کم کردن، این روزها به نزدیکی نقطه سر به سر رسیده اند. پس شاید از منظر این عده از سهامداران، منطقی است که گروهی از سهامداران تمایل به فروش سهم (حتی با تحمل زیان) داشته باشند تا به نوعی از فشار ضرر و زیان سهم خارج شوند. طرح یک شایعه بی اساس و اعلام مقاومت های پیش روی شاخص توسط تکنیکالیست ها هم به این قضیه دامن زده و فروش ها را تقویت می کند. این شرایط فقط مختص بازار سرمایه نیست و سایر بازارها هم بعد از یک ریزش سنگین، به محض اندکی رشد با فشار فروش مواجه می شوند.

فتحی ضمن تاکید بر اینکه منفی های بازار دلیل بنیادی نداشته، گفت: نرخ ارز در این چند روز افت نداشته و حتی اگر منفی های بازار را به چشم انداز کاهش احتمالی نرخ ارز گره بزنیم، باز هم این ریزش منطقی نیست؛ چرا که در ۲_۳ روز اخیر سهم های ریالی هم با فشار فروش مواجه شده اند.

وی اضافه کرد: معتقدم در میان مدت بازار سرمایه ما روند متعادلی پیش رو خواهد داشت. بازار سرمایه این روزها بازار معقولی است و نوسان گیری در این بازار جذاب خواهد بود. بازار سرمایه در یک ماه اخیر نسبت به بازار صعودی ۵ ماه ابتدای سال و بازار ریزشی بعد از آن، منطقی تر رفتار می کند و هیجانی نیست. منفی های این روزها، آخرین ترکش های روند نزولی بازار است؛ ولی پایان روند نزولی بازار به معنای آغاز روند صعودی دیگری نیست و اتفاقا بعد از این، بازاری متعادل و منطقی شاهد خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری اظهار کرد: به رشد سهم های ریالی خوشبین تر از سهم های دلاری هستم. منظور از سهم های ریالی، سهم هایی است که وابستگی کمتری به نرخ ارز دارند و ثبات نرخ ارز برای آنها شرایط بهتری رقم خواهد زد؛ مثلا دارویی ها و غذایی ها. سهم های ساختمانی را جزو سهم های ریالی طبقه بندی نمی کنم؛ چرا که قیمت ها در بازار مسکن بیشتر تابعی از نرخ ارز است و ضمنا عموم شرکت های ساختمانی عملکرد مطلوبی نداشته و نتوانسته اند از دوران رونق بازار مسکن برای فروش پروژه های خود، استفاده مناسبی کنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

لجاجتی که کار دست بازار می‌دهد

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

با نگاه تحلیلی، صنایع ارزنده کدامند

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اقبال بازار به صنایع سودساز

بازار سرمایه می‌تواند در روز‌های نزول شاخص همچنان جذابیت داشته باشد؟

کاهش ریسک با سهامداری غیرمستقیم

ارسال نظر
نظرات بینندگان
امین
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
اقای کارشناس در زمان صعود سهمهای دلاری ریالیها دوبرابر دلاری صعود داشتند حالا انها حباب اندر حبابند مثل بانکیها وخودرویها باز دلاریها یک سودی قابل قبولی به سهامدار می دهند
امین
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
اقای کارشناس در زمان صعود سهمهای دلاری ریالیها دوبرابر دلاری صعود داشتند حالا انها حباب اندر حبابند مثل بانکیها وخودرویها باز دلاریها یک سودی قابل قبولی به سهامدار می دهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
غذایی
ناشناس
France
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
جناب قالیباف در این مدت از زمان انتصابت نشان دادی که شما بدرد مدیریت بازار سرمایه نمی خوری ، بجای مدیریت بازار و برخورد با حقوقی هایی که از طریق بازار گردان مربوطه تعادل را در سهم ها حفظ کرده تا بازار با جذب نقدینگی کمک تولید باشد متاسفانه نقش مسئولین بورس عدم نظارت و میدان دادن به حقوقی ها جهت نوسان گیری در بازار خونی است.شما که استعفا نمی دی ! چرا مسئولین ، شما رو برکنار نمی کنن ، حقیقتا منتظر چی هستند ظرف دو ماه شما با عدم نظارت یک میلیون واحد از شاخص کل کم کردی ، اکنون هم که بازار را یکسره خونی کردی ، بجای شرمندگی و عذرخواهی از میلیون ها سهامداری که سرمایه شأن را به جیب حقوقی ها سوق دادی حال سفسطه می کنی و از بدیهیات حرف می زنی ، افسوس که در سیستم اقتصادی ما نظارت وجود ندارد وگرنه امثال شما بایستی بدلیل غارت سرمایه مردم محاکمه شوندتا شاخص به 3 میلیون نرسد به این بازار امیدی نیست و نبایستی عرضه اولیه و صندوق های etf خرید.
-
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۷
قالیباف رو آوردن که هوای دولت رو داشته باشد،اصلا سهامدار ها براشون مهم نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
بازاردستوری هست ودراینده خواهدبود سود این بازار برای دولت وحقوقی ها هست سوخت برای حقیقیها فقط طلابخرید
م
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
کارشناس.....ههههههه
بازار رو‌دستوری منفی میکنن نه میزارن صف خرید بشهنه صف فروش.چرت نزارید لطفا حرفاتون یه ریال ارزش نداره... بترسید از روز سرنگون شدنتون به دست خدا...
حمید
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
کسی می داند چرا نماد ختورح دوماه است که متوقف است ؟
کاوه ن.ص
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
ای بابا ماکه هرروز فقط خبرای منفی و مثبت صعودی نزولی میشنویم ۴ماهه که دلمون رو با این حرفا خوش کردیم.مرغی که پریددیگه پریده!! با وعده های قشنگ وارد بورسمون کردن بعدشم که تو هچل انداختنمون دِ برو که رفتی.آقااینها حرف است باقی پول خرده شده مون را برداریمو بریم نخاسیم سود دست نیافتنی تون رو!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰
خدا رئیس بورس را ............کند الهی خیر نبینی ،،مدیریت نداری استعفا بده تا اینکه حق کسی را به گردنت کنی فشار قبر سخته ،،،