بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"تعمیق دانش مالی از طریق آموزش‌های مدرسه زمستانه مالی"

مدرسه زمستانه مالی بصورت آنلاین در محورهای مالی رفتاری؛ بلاکچین و رمزارزها؛ صندوق های پوشش ریسک؛ مالی شرکتی و صکوک برگزار می گردد.
کد خبر : ۲۳۲۹۸۸


به گزارش بورس نیوز، گروه پیشگامان مالی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) ثبت نام مدرسه زمستانه مالی را آغاز کرده است.


مهدی صادقی شاهدانی رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص مدرسه زمستانه مالی بیان کرد: مدرسه زمستانه مالی با محوریت های مختلف که در آن مورد توجه قرار گرفته، به منظور تعمیق دانش مالی برای کلیه سرمایه‌گذاران و همچنین‌افرادی که تمایل دارند در آینده به عنوان سرمایه گذار در بازارهای مالی و از جمله بورس فعالیت داشته باشند، تشکیل شده و در دی ماه امسال کار خود را آغاز خواهد کرد.
افتتاحیه این مدرسه مالی با حضور آقای دکتر قالیباف اصل رئیس محترم سازمان بورس و اوراق بهادار‌ و سخنرانی و بیان دیدگاه های ایشان در مورد این مدرسه زمستانه برگزار خواهد شد.

وی افزود:در مدرسه زمستانه مالی، با توجه به نظرات شرکت کنندگان در دوره های آموزشی، محور های مختلفی مورد توجه قرار گرفته است. هدف از برگزاری این مدرسه زمستانه مالی این است که اطلاعات مناسبی در اختیار مخاطبین قرار بگیرد که تا حد امکان شکاف دانشی در رابطه با محور های مختلف مرتبط با بازار سرمایه و مورد نقد و بررسی قرار گرفته و مرتفع شود‌‌ و مخاطبین این مدرسه مالی با دانش مالی که از این دوره ها کسب می کنند امکان کسب بازدهی مناسب از بازارهای مالی را داشته باشند.‌ یکی از محورهایی که در مدرسه زمستانه مالی مورد توجه قرار گرفته،‌ محور مالی رفتاری است. بحث رفتار سرمایه‌گذاران از جمله مباحثی است که همواره مورد توجه تحلیلگران بازار سرمایه بوده است. به هر حال سرمایه گذاران در بازار سرمایه، رفتارهای مختلفی از خود نشان می دهند و در چند ماه گذشته هم شاهد برخی رفتارهای غیر منطقی از سرمایه‌گذاران بودیم و همین رفتارهای غیر منطقی سبب شد بازار سرمایه ما دچار نوسانات شدیدی شده و پایداری و کارایی لازم را نداشته باشد. این نوسان شدید بازار سرمایه در نهایت به ضرر تمام افرادی است که در این بازار مشارکت دارند. در دوره های مالی رفتاری، به سرمایه گذاران آموزش داده خواهد شد که چطور از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند؛ چرا که این رفتارهای هیجانی روی منافع تمام سرمایه‌گذارانی که در این بازار فعالیت دارند تاثیر گذار خواهد بود. در دوره های مالی رفتاری کاربرد دانش روانشناسی در حیطه مالی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و متذکر می شود که چگونه می توان از دانش روانشناسی در جهت بهبود وضعیت بازار سرمایه و افزایش ثبات و پایداری در این بازار بهره برد.

عضو شورای سیاست گذاری پیشگامان دنیای مالی اضافه کرد: دومین محوری که در دوره‌های مدرسه زمستانه مالی مورد توجه قرار گرفته و اتفاقاً از محورهای نوین بازارهای مالی محسوب می‌شود، بحث رمز ارزها‌ و فناوری بلاکچین است.‌ پتانسیل خوبی برای رمز ارزها در آینده متصور هستیم. به هرحال رمز ارزها یک نظام پولی مخصوص به خود محسوب می‌شوند و ما هم به سبب تحریم ها در شرایطی قرار داریم که باید هرچه بیشتر از این نظام پولی استفاده ببریم. علاوه بر این که معتقدیم بحث رمز ارزها به عنوان یک نظام پولی نوین می‌تواند بسیاری از مشکلات پولی کشور ما را برطرف کند و به عنوان یک پول جدید در گردش پولی کشور ما اثر گذار باشد و رابطه کارگزاران داخلی را با کارگزاران خارجی را هم تسهیل کند؛ باید پذیرفت که در پشت رمز ارزها یک فناوری بسیار نوین بنام فناوری بلاکچین وجود دارد. در دوره های رمز ارزها و فناوری بلاکچین مدرسه زمستانه مالی علاوه بر توجه به بحث رمز ارزها، به فناوری بلاک چین که پشت این رمزارزها هست هم توجه ویژه داریم. این فناوری در حیطه های مختلف می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. چه در این دوره مدرسه زمستانه مالی و چه در دوره‌های بعدی تلاش می شود‌ تاثیر فناوری بلاکچین را بر بازار سرمایه در حیطه های مختلف، استفاده از هوش مصنوعی و قراردادهای مبتنی بر بلاک‌ چین استفاده کنیم. به هرحال قراردادهای ما در چارچوب قراردادهای بلاک چین، شرایط جدیدی خواهند داشت. این قراردادها به ویژه قراردادهایی که در بازار سرمایه داریم، در چارچوب سنتی خود با مشکلاتی مواجه هستند و اگر این قرارداد های سنتی، مبتنی بر قراردادهای بلاکچین اجرا شود بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد. کاربرد فناوری بلاکچین در بازار سرمایه، در این فصل از دوره های مدرسه زمستانه مالی مورد توجه قرار گرفته و در دوره‌های بعدی و وبینارهای بعدی مفصل تر به این موضوع خواهیم پرداخت.

وی ادامه داد: سومین محوری که در مدرسه زمستانه مالی مورد توجه قرار گرفته، صندوق‌های مقابله با ریسک است. این صندوق ها در فعالیت های اقتصادی از اهمیت بسیار برخوردار است و موضوع پوشش ریسک موضوعی است که تمامی فعالیت‌های اقتصادی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. بنابراین باید تا آنجا که امکان دارد برای ریسک ها، پوشش های مناسبی در نظر گرفت تا فعالان اقتصادی از ریسک های احتمالی کمترین آسیب را متحمل شوند.
چهارمین محوری هم که در مدرسه زمستانه مالی به آن پرداخته می‌شود، محور ابزارهای نوین مالی با تمرکز ویژه بر صکوک است. همان‌طور که می‌دانید ابزارهای مبتنی بر صکوک کاربردهای بسیار دارند و از این ابزارها در حوزه های مختلف اقتصادی می توان استفاده های متفاوت کرد. در مدرسه زمستانه مالی تلاش می شود اهمیت این نوع از ابزارهای مالی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم و ظرفیت های این ابزارها را بیان کنیم و همچنین شرایط حقوقی و فقهی استفاده از این ابزارها را به مخاطبین آموزش دهیم تا با توجه به نظام حقوقی و فقهی، بتوانند به بهترین وجه ممکن از این ابزارها در زمینه های مختلف و از همه مهمتر تامین مالی استفاده موثر کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: در مجموع مدرسه زمستانه مالی شرایطی را فراهم می کند تا کلیه اشخاصی که علاقمند به فعالیت و مشارکت در بازار سرمایه هستند، با استفاده از آنچه در این مدرسه زمستانه به مخاطبین آموزش داده شده دانش مالی کافی برای مشارکت در بازار سرمایه را داشته باشند.

وی افزود: لازم به ذکر است که دوره‌های آموزشی در مدرسه زمستانه مالی به صورت آنلاین برگزار شده و کلیه علاقمندان به آموزش در سراسر کشور امکان حضور و شرکت در این مدرسه زمستانه مالی فراهم است. به هرحال کرونا آثار زیانباری در تمام زمینه ها به همراه داشته، اما فرصتی فراهم کرده تا در راستای تعمیق دانش مالی مخاطبان، بتوان از فضای مجازی استفاده کرد. آموزش از طریق برگزاری وبینارها فرصتی است برای کسانی که امکان حضور در دوره های حضوری در شهر تهران را نداشتند. قالب های وبینار به کلیه مخاطبان علاقمند به حضور در دوره‌های آموزشی کمک می‌کند که در صورت دسترسی به اینترنت از هر کجای ایران بتوانند از محتوای ارائه شده در این دوره ها به خصوص محتوای ارائه شده در مدرسه زمستانه مالی بهره لازم را ببرند.
علاقه مندان به حضور در این مدرسه زمستانه مالی از طریق سایت www.donyayemali.com امکان ثبت نام و حضور در دوره‌های مدرسه زمستانی مالی را خواهند داشت. ضمن اینکه به اشخاصی که در این مدرسه زمستانه مالی ثبت نام کرده و دوره های مالی را سپری کنند، گواهینامه های مرتبط ارائه خواهد شد. همچنین مخاطبان می‌توانند با ضبط محتوای ارائه شده، از آن چه که آموزش داده شده استفاده موثرتری داشته باشند.

برای دسترسی به سایت پیشگامان دنیای مالی اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

راهکاری برای بهبود جو روانی بازار سرمایه

ارسال نظر