بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

راهکاری برای بهبود جو روانی بازار سرمایه

تخریب بازار سرمایه به نفع دغدغه مندان تولید ملی نیست و آینده اقتصاد کشور در گرو رونق واقعی در بازار سرمایه خواهد بود.
کد خبر : ۲۳۴۴۳۷

راهکاری برای بهبود جو روانی بازار سرمایه

با اظهار نظر رئیس جمهور در مورد دلار ۱۵ هزار تومانی، بورس تهران کانال ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی را هم از دست داد و اندک اعتماد سرمایه گذاران کمرنگ تر از قبل شد.

مهدی صادقی شاهدانی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام در گفت و گو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: شرایط حاکم بر بازار سرمایه با شرایط حاکم بر اقتصاد کشور منطبق نیست. معمولا بازار سرمایه انعکاسی از واقعیت های اقتصادی کشور را در خود نمایان می کند، اما وقتی شرایط کلان اقتصادی، اهمیت بخش واقعی را مورد توجه جدی قرار داده؛ ولی بازار سرمایه این شرایط را منعکس نمی کند،‌ نشان دهنده این است که آنچه در بازار سرمایه رقم می خورد یک مقطع گذرا را تجربه میکند و عبور از این مقطع گذرا در گرو سیاست های مناسب خواهد بود.

وی افزود: در شرایطی که رونق تولید از اهمیت بسیار برخوردار است و تولیدکنندگان در فضای غیر رقابتی، کالاهای خود را به راحتی در بازار داخل عرضه می کنند و رقیب خارجی ندارند. وقتی مجموعه شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه، شرکت های تولیدکننده هستند، انتظار می رود بازار سرمایه هم انعکاسی از وضعیت تولید و فروش شرکت ها باشد و هر آنچه در بخش واقعی اقتصاد رخ می دهد، در بخش مالی هم نظاره ‌گر باشیم.

وی در رابطه با دلایل عدم تطابق بخش واقعی اقتصاد با روند بازار سرمایه گفت: یکی از مهمترین دلایل این عدم تطابق، حضور سهامداران عدالت در بازار سرمایه بوده است. سهامداران عدالت معمولا افق سرمایه گذاری بلند مدت ندارند و با مشاهده کاهش جزئی در ارزش سهام خود، تصمیم به فروش میگیرند و فشار فروش را تشدید می کنند و این فشار فروش ها، تصویر منفی از بازار سرمایه ترسیم می‌کند. حال آنکه وضعیت فروش داخلی شرکت ها قابل قبول است و صادرکنندگان هم با توجه به افزایش نرخ ارز ، درآمد ارزی قابل توجهی دارند. اما جو روانی بازار خلاف این شرایط را به بازار سرمایه ما دیکته می‌کند.

رئیس شورای سیاست گذاری گروه پیشگامان دنیای مالی اضافه کرد: بهبود جو روانی بازار سرمایه به اقدامات هماهنگ نهادهای مختلف بستگی دارد. یکی از بخش های موثر، تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه هستند که با واقعیت های بازارهای کالایی و مالی آشنایی دارند. هر گاه در بازارهای کالایی امکان فروش محصول با قیمت مناسب برای تولیدکنندگان فراهم باشد، طبیعی است که بازارهای مالی هم تحت تاثیر قرار بگیرد و این همان شرایطی است که تحلیلگران باید در تشریح آن بکوشند.‌ ضمن اینکه رسانه ها هم در مدیریت جو روانی بازار سرمایه موثر باشند. رسانه ها هم امکان ایجاد التهاب در بازارها و هم امکان ایجاد آرامش و کاهش التهاب بازارها را دارند. کما اینکه در بحران های اقتصادی هر زمان رسانه ها به مدیریت جو روانی کمک کرده اند، نتیجه مثبتی در پی داشته است. بنابراین انتظار می رود از قدرت رسانه ها در راستای بهبود جو روانی بازار استفاده شود‌. بهتر است متولیان این بازار بیشتر برای اطمینان بخشی به سهامداران از طریق رسانه ها تلاش کنند. ارائه تحلیل ها و پیش بینی های مثبت از بازار سرمایه توسط مدیران مالی و اقتصادی کشور به کاهش التهاب بازار کمک خواهد کرد. باید توجه کرد که عدم‌ مدیریت جو روانی بازار سرمایه، سایر بازارها را هم دچار اختلال خواهد کرد. التهاب در بازار سرمایه، سرمایه گذاران را به سمت بازارهای دیگر سوق می دهد و در نهایت در وضعیت تولید ملی و ایجاد اشتغال هم اختلال ایجاد خواهد شد. تخریب بازار سرمایه به نفع دغدغه مندان تولید ملی نیست و آینده اقتصاد کشور در گرو رونق واقعی در بازار سرمایه خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیرعامل سبدگردان سرمایه ایرانیان در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

دود اختلاف مجلس و دولت در چشم سهامداران!

دُم گعده بی‌سوادی اینگونه بیرون می‌زند!

آیا مدیران "سازمان حمایت" سواد خواندن صورت‌ مالی دارند

به همت گروه پیشگامان دنیای مالی؛

مدرسه زمستانه مالی افتتاح شد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
بهترین راهکار فعلی بازار سرمایه برکناری صحرایی و هامونی بی سواد هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
بورس دستوری ریخت فرار کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
بهترین کار توفق یک ماه معاملات هست
اون پالایش اگر باز نمیشد مردم کمتر ضرر میکردن ولی
چی کنیم که
این .سالهاست که با .آشناست
لعنت به روحانی و بقیه شون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
آقای "مهدی صادقی شاهدانی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق" پیشنهاد شما یعنی "مثبت نمایی کاذب" در رسانه ها توسط مدیران مالی و تحلیلگران مصداق بارز "نشر اکاذیب" است. این هنری است که .... است شما و دوستانتان دارید! اگر واقعا اقتصاد خوانده بودید "رکود تورمی" را می دیدید نه اینکه پیشنهاد دروغ پردازی و راست نمایی بدهید! ننگ بر شما و همپاله گی هایتان بادا!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
خدا ازتون نگذرد
مجید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
اینجاست که مشخص میشه یک روز هم یک روزه هر کی درست کار نمیکنه باید کنارش گذاشت حالا میخواد حسن جون باشه آقا فرهاد یاشه محمد باقر خلن باشه یا قالییاف اصل باشه من که با کلی ضرر به خود و خانواده خروج زدم و به همه اینها هم نامه زدم اما برا هیج کدومشون مردم اهمیت ندارن راستی قوه قضاییه و دیوان عدالت اداری هم شکایت کردم ولی آه مظلوم مطمئن باشید خواهد گرفت چون دست به آخر دیدم راه به جایی نمیبرم خروج زدم و شکایت همه را به ذات اقدس الهی کردم مطمئنم جواب خوبی میگیرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶
مرگ بر مسعولین بی لیاقت کشور .که منتطر است ببیند در کدام کشور کدام خری انتخاب میشود بعد کشور خود را سرو سامان بدهد.شما یک بیسوادی بیش نیستید غلط کردید مسعولیت رو پذریرفتید
داود
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳
عامل ریزش بورس شخص دژپسنده. این ریزش دستوریه. خدا ازتون نگزره زندگی مرمو نابود کردید لعنت به همتون