بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

چشم انداز صنایع برتر در بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه گفت: تداوم رشد سهام‌های کوچک مقیاس بدون رشد سهام بنیادی و شاخص ساز نمی‌تواند بیش از ۱۵تا۲۰ درصد از سطوح فعلی پایدار باشد.
کد خبر : ۲۳۳۲۸۴

کوچک مقیاس‌ها تا کجا رشد می‌کنند؟/ چشم انداز صنایع برتر در بازار سرمایه

محمدمهدی بحرالعلوم در گفت‌وگو با بورس نیوز با اشاره به کاهش قیمت سهام بزرگ و رشد سهام کوچک در بورس اظهار کرد:  تداوم رشد سهام های کوچک مقیاس (با ریسک‌های خاص خود از جمله نقدشوندگی پایین) بدون رشد سهام بنیادی و شاخص ساز نمی‌تواند بیش از ۱۵تا۲۰ درصد از سطوح فعلی پایدار باشد.

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن افزود: سابقه تاریخی رشد‌های اخیر بازار، ناظر بر نقش lead برای سهام کوچک و متوسط و lag برای سهام شاخص ساز در سیکل‌های رشدی است.

وی گفت: پیشنهاد می‌شود سرمایه‌گذاران به جای فراواکنشی بیش از حد به اخبار و جهت‌گیری‌های تکنیکالی باب شده در بازار، تشکیل سبدی از سهام برتر از دو گروه دارای اولویت را با افق پایان سال مد نظر قرار دهند.

کارشناس بازارسرمایه درباره پیش‌بینی نرخ دلار و تاثیر آن بر بازار نیز بیان کرد: طبق مدل‌های اقتصادسنجی برآورده شده توسط گروه اقتصاد انرژی دانشگاه علامه طباطبایی نرخ برابری دلار با لحاظ متغیر‌های کلان اقتصادی موثر، در بازه ۱۸تا ۲۲هزار تومان تخمین زده می‌شود.

بحرالعلوم خاطرنشان کرد: کسری قابل توجه بودجه ۱۴۰۰ با مفروضات فعلی لایحه ارائه شده و پیش‌بینی اجماع در خصوص نرخ نانوشته ۲۰هزارتومان برای تسعیر عواید ارزی غیر از کالا‌های اساسی نیز مورد انتظار است و حجم قابل توجه تقاضای وارداتی سرکوب شده از خودرو تا دارو طی سنوات گذشته پارامتری حائز اهمیت محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه چسبندگی قیمتی کالا‌های موثر بر معیشت مردم علی‌رغم کاهش نرخ ارز از واقعیت‌های اقتصادی تجربه شده است، تصریح کرد: تحریک تقاضای خروج سرمایه از کشور در صورت کاهش هیجانی یا دستوری نرخ ارز در پسابرجام به سطوحی کمتر از ۱۸-۲۰ هزارتومان نیز متصور است.

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن با بیان اینکه شاهد عدم عکس العمل جدی نرخ ارز به احتمال آغاز مذاکرات برجامی به عنوان بازاری که رفتاری مبتنی بر انتظارات دارد بودیم، افزود: تعدیل نرخ ارز مشروط بر گشایش‌های عملی در نتیجه مذاکرات خواهد بود و آثار انتظاری آن تا حدودی پیش‌خور شده است.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد:الزام دولت به بازپرداخت تعهدات ارزی خود به صندوق توسعه ملی در صورت فروش نفت بیش از هزار بشکه که عملا با آزادسازی تدریجی منابع بلوکه شده بانک مرکزی در پسابرجام قابل تهاتر خواهد بود.

بحرالعلوم تاکید کرد: عوامل مورد اشاره حاکی از نرخ تعادلی ۲۲ هزار تومانی ارز و رشد آن متناسب با تورم داخلی در صورت توفیق در مذاکرات برجامی دارد.

وی درباره صنایع برتر در دوره پسابرجام نیز اظهار کرد: در صورت تصویب لوایح FATF که احتمال آن به دلیل دستور رهبری مبنی بر بررسی مجدد آن زیاد است، گروه بانکی را به دلیل تحولات بنیادی در حال وقوع و چشم‌انداز آتی می‌توان در سطوح فعلی جذاب و کم ریسک ارزیابی کرد.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: صنایع دلاری با  P/E مناسب و دارای طرح توسعه، به دلیل رشد قیمت‌های جهانی، توان جذب نقدینگی بالا، نقدشوندگی مناسب و افزایش حجم صادرات، در پی گشایش‌های سیاسی می‌تواند گروه دارای اولویت دوم برای رشد قلمداد شود.

وی تاکید کرد: برخلاف تصور عمومی، صنایع ریالی، چون غذایی‌ها، شوینده ها، دارو و ... به دلیل فضای رقابتی ناشی از واردات کالای خارجی با ریسک‌های خاص خود در دوره پسابرجام مواجه بوده و لذا نمی‌توانند رشد پایدار را علی رغم شرایط مناسب فعلی معاملاتی نسبت به دو اولویت مورد اشاره حفظ کنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

وقتی "منطق" نیست ...

یک پژوهشگر اقتصادی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تشریح کرد:

بیش واکنش در بازارهای جهانی

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

منفی های کوتاه مدت دلیل عدم ارزندگی بنیادی ها نیست

ارسال نظر
نظرات بینندگان
احمدی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲
وقتی شتاب زده مردمو به سمت بورس میفرستید باید هم همین شود مردم مالباخته چه گناهی مرتکب شده اند که یکسری دزد از خدا بیخبر با سرمایه آنها بازی کرده اند حالا هم در تلویزیون و رسانه ها میگوید مردم هیجانی وارد شدند بدون اطلاعات میگویم قبلا این اطلاعات باید به مردم داده میشد مردم گناهی ندارند نوش دارو الان فایده نداره فکری کنید برای آن پدری که با فکر سرمایه میخواست دختری یا پسری ازدواج کند و حالا سرمایه این شخص محترم در جیب یک دلال و دزد از خدا بیخبر میباشد این را هم بگویم انسان فانی میباشد همه میمیریم ولی مردن باید طوری باشد که از انسان به نیکی یاد شود نه مردن با نفرین و فحاشی خودتون انتخاب کنید کدام حرف به شخصیت شما میخورد بعد این پولهایی که دزدیدید را به مردم پس دهید و سود بانکها رو زیاد کنید مردم به همان راضی هستندو...............
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
کل تیم مدیرتی بورس و سازمان بورس باید برکنار و محاکمه شوند. چرا سهم مثلا سرمایه گزاری سایپا را چند ماه پیش به مردم فروختن 2600 تومن و امروز رو 700 تومن صف فروش داره و خریداری براش نیست.خیلی از سهام همین وضعیتو دارند.یه مشت دزد حرفه ای راس شرکتها و ادارات هستن و جیب مردمو میزنن.