بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
یک پژوهشگر اقتصادی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تشریح کرد:

بیش واکنش در بازارهای جهانی

انتظار می‌رود در میان‌مدت، تقاضای کامودیتی ها منطقی‌تر شود (کاهش یابد)؛ ولی در بلندمدت با توجه به کاهش ارزش دلار، به بهبود تقاضای کامودیتی ها و رشد قیمت‌های جهانی خوش‌بین هستم و معتقدم میانگین قیمت‌ها در بلندمدت از میانگین قیمت‌های یک سال اخیر بالاتر خواهد بود.
کد خبر : ۲۳۳۳۶۵

بیش واکنش در بازارهای جهانی

به گزارش بورس نیوز، قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی شیب صعودی دارد و به نظر می رسد هنوز بازار سرمایه ما به وضعیت بازارهای جهانی واکنش مناسبی نشان نداده است. 

امیر جعفرزاده پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازارهای جهانی و تأثیر روند فزاینده قیمت‌ها در بازارهای جهانی بر بازار سرمایه ما بیان کرد: اتفاقی که در این چند ماه اخیر و در دوران شیوع کرونا در اقتصاد جهانی رخ‌داده، این بوده که بانک‌های مرکزی کشورهای توسعه‌یافته ازجمله بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی، آمریکا و حتی چین و ژاپن و...، به‌منظور حمایت از کسب‌وکارها اقدام به چاپ پول و تزریق نقدینگی به اقتصاد کشورشان کرده و با اعطای تسهیلات به کسب‌وکارهایی که از شیوع کرونا و قرنطینه آسیب‌دیده، سعی کردند از فشار اقتصادی تحمیل‌شده بر مردم و کسب‌وکارها بکاهند. البته سیاست‌های جانبی در کنار چاپ پول در این کشورها به نحوی بود که منجر به ایجاد تورم‌های شدید نشد. در حقیقت، این نوع چاپ پول بر اساس نظریه‌های مدرن پولی صورت گرفته که در تعارض با نظریات سنتی پول همچون نظریه مقداری پول است.

بااین‌وجود، در بلندمدت این اقدامات تورم‌زا خواهد بود. (در نظر داشته باشید که منظور از تورم در کشورهای توسعه‌یافته، افزایش نرخ تورم از محدوده صفرتا ۱ درصدی به حدود ۲ الی ۴ درصدی است و در این کشورها، اصلاً تورم سنگین وجود ندارد و اتفاقاً به‌طورمعمول، تورم واقعی کمتر از تورم هدف‌گذاری شده توسط بانک‌های مرکزی است که البته عدم دستیابی به تورم هدف‌گذاری شده، نشانه‌ای از رکود است) به دلیل اجرای همین سیاست‌ها، هزینه پول به‌شدت کاهش یافت و نرخ بهره در آمریکا از ۱.۷۵ به ۰.۲۵ درصد رسید و نرخ بهره اروپا در محدوده ۰.۲۵ مانده و می‌توان گفت هزینه پول نزدیک به صفر شده است.

وی افزود: اثرات این اقدامات در آینده نمایان شده و تأثیر این سیاست‌ها و تورم ایجادشده، احتمالاً در بازار کامودیتی ها مشخص خواهد شد. کاهش ارزش دلار و یورو، درنهایت موجب افزایش قیمت کامودیتی ها خواهد شد و چشم‌انداز افزایش قیمت‌های آتی، از حالا افزایش قیمت‌ها را به دنبال داشته است. همچنین در دوران کرونا، تقاضای کامودیتی ها افت کرده و شوک منفی به تقاضای کامودیتی ها واردشده بود؛ اما با اعلام اخبار مثبتی از تولید واکسن‌های کرونا، به نظر می‌رسد ویروس کرونا نهایتاً تا پایان سال ۲۰۲۱ مهار خواهد شد و چشم‌انداز بهبود شرایط اقتصادی بعد از مهار کرونا، موجب "بیش واکنش" در بازارهای جهانی شده است.

جعفرزاده افزود:‌حال‌آنکه هنوز کرونا مهار نشده و هنوز فعالیت‌های اقتصادی به حالت عادی بازنگشته و افزایش تقاضای کامودیتی ها در بازارهای جهانی، ناشی از مصرف واقعی نیست. ضمن اینکه بسیاری از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که حتی در صورت مهار کرونا، وضعیت زندگی مردم به‌سرعت به حالت عادی بازنگشته و حداقل چند ماهی، زندگی مردم تفاوت‌هایی با دوران قبل از کرونا خواهد داشت.

وی تصریح کرد:‌ بنابراین انتظار می‌رود در میان‌مدت، تقاضای کامودیتی ها منطقی‌تر شود (کاهش یابد)؛ ولی در بلندمدت با توجه به کاهش ارزش دلار، به بهبود تقاضای کامودیتی ها و رشد قیمت‌های جهانی خوش‌بین هستم و معتقدم میانگین قیمت‌ها در بلندمدت از میانگین قیمت‌های یک سال اخیر بالاتر خواهد بود. البته هر یک از کالاها باید به تفکیک موردبررسی قرار بگیرد و روند قیمت‌های جهانی، به شرایط عرضه و تقاضا در هر کالا بستگی دارد.

جعفرزاده ادامه داد: در تحلیل‌ها، نباید قیمت‌های روز را مبنای تحلیل شرکت‌ها و روند سودآوری آن‌ها قرارداد، بلکه باید میانگین قیمت‌های ۱ سال اخیر را مبنا قرار دهیم و چشم‌انداز آتی را با فرض افزایش میانگین قیمت‌های یک‌ساله، ترسیم کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تأکید بر اینکه یکی از عوامل اثرگذار بر روند بازار سرمایه ما، قیمت جهانی کامودیتی ها است و در تحلیل‌ها باید سایر عوامل اثرگذار را هم لحاظ کرد، گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر روند بازار سرمایه ما، نرخ ارز خواهد بود. به نظر می‌رسد باروی کار آمدن بایدن و نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری داخلی، نرخ ارز ثبات داشته باشد. از طرفی هم رفتار نوسان گیران و سفته‌بازان در بازار ارز اثر بااهمیتی در نرخ ارز خواهد داشت و ازآنجاکه نوسان نرخ ارز به‌شدت کاهش‌یافته، احتمالاً بازار ارز برای نوسان گیران جذابیتی نداشته باشد و به‌تدریج شاهد خروج سفته‌بازان از بازار ارز و کاهش بیشتر نرخ ارز و افت نرخ دلار تا محدوده ۲۰ الی ۲۲ هزار تومان باشیم.

وی اضافه کرد: البته نرخ ارز به رفتار سیاست‌گذار و حجم فروش نفت ایران هم‌بستگی دارد باید دید سیاست‌گذار توان کاهش بیشتر نرخ ارز را دارد یا تمایل دارد نرخ ارز در همین حوالی حفظ شود. این اتفاق سایر بازارها را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد. با فرض دلار ۲۰ الی ۲۲ هزارتومانی، برخی سهم‌های بازار حباب‌دارند و برخی سهم‌ها اتفاقاً برای سرمایه‌گذاری ارزنده هستند. با این شرایط بازار سرمایه هم باید کمی تعدیل شود تا دوباره کلیت بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران جذاب شود که این اتفاق چندان هم دور از دسترس نیست. البته اگر به هر دلیلی، سیاست‌گذاران برای جبران کسری بودجه، اقدام به چاپ پول کنند، پیش‌بینی‌ها متفاوت خواهد بود. در آن صورت حتماً افزایش نرخ ارز و به دنبال آن رشد سایر بازارها ازجمله بازار سرمایه را شاهد خواهیم بود.

جعفرزاده در ادامه در رابطه با پیش‌بینی روند آتی بازار طلا و‌ کریپتوکارنسی ها اظهار کرد: بازار طلا تحت تأثیر نرخ ارز و قیمت جهانی طلا قرار دارد. چشم‌انداز نرخ ارز صعودی نبوده و احتمالاً بازار ارز ثبات داشته باشد یا کمی افت کند. قیمت جهانی طلا هم به سبب خوش‌بینی به بهبود وضعیت اقتصاد جهانی، احتمالاً رشد چندانی نداشته باشد. رفتار چند ماه اخیر سرمایه‌گذاران بزرگ هم نشان داده انتظار جهش بزرگ در بازار طلای جهانی نمی‌رود و بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ به سمت رمز ارزهای دیجیتال متمایل شده‌اند.

این کارشناس اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: برای بازار کریپتوکارنسی ها چشم‌انداز مثبت‌تری متصور هستم و همان‌طور که در چند ماه اخیر بازار کریپتوکارنسی ها رشد چشمگیری داشته، به نظر می‌رسد اگرچه در کوتاه‌مدت بازار رمز ارزها بسیار پر نوسان است و احتمال ریزش بیت کوین در کوتاه‌مدت کم نیست؛ ولی در بلندمدت روند این بازار مناسب خواهد بود. البته باید توجه کرد که به دلیل ریسک بالای سرمایه‌گذاری در این بازار، لازم است سرمایه‌گذاران نسبت به فعالیت در این بازار، بسیار محتاط عمل کنند و تنها چند درصد از پرتفوی خود را به این بازار اختصاص دهند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

چشم انداز صنایع برتر در بازار سرمایه

آب‌میوه‌فروش شمالی هیچگونه درآمدی را به ثبت نرساند؛

فروش آبان "غنوش" گم شد!/ آیا پای دپو و گرانی کالا در میان است

مدیر سرمایه گذاری هلدینگ رازی در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

۲ نکته مهم برای سرمایه گذاران

ارسال نظر