بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
به همت گروه پیشگامان دنیای مالی؛

مدرسه زمستانه مالی افتتاح شد

آیین افتتاحیه مدرسه زمستانه مالی که به همت گروه پیشگامان دنیای مالی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با همکاری کانون نهاد‌های سرمایه گذاری ایران و مرکز مالی ایران برگزار شد.
کد خبر : ۲۳۳۴۵۱

مدرسه زمستانه مالی افتتاح شد

 به گزارش بورس نیوز، روز یکشنبه هفتم دی ماه آیین افتتاحیه مدرسه زمستانه مالی که به همت گروه پیشگامان دنیای مالی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع)  با حضور مهدی صادقی شاهدانی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) و  سعیداسلامی بیدگلی دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه گذاری ایران و عضو شورای عالی بورس بصورت مجازی با حضور علاقمندان و فعالان حوزه مالی برگزار شد.

مهدی صادقی شاهدانی در مراسم افتتاحیه اظهار کرد: مدرسه زمستانه مالی در راستای ارتقا و تعمیق دانش مالی در ادامه مدرسه تابستانه مالی برگزار خواهد شد که معمولاً در این برنامه‌ها و برنامه‌های مشابه دو گروه از مخاطبین را مورد توجه قرار می‌دهیم که عبارتند از مصرف کنندگان کشور یا به عبارت اقتصاد دانان خانوار‌ها که بعنوان یک نهاداقتصادی کشور تعیین کننده هستند، این گروه در کنار جریان مصرفی خود جریان پس انداز دارند و علاقمندند دررابطه با جریان پس انداز خود تصمیمات مناسبی بگیرند و انتظار دارند با مباحثی آشنا شوند که چراغ راه هدایت آن‌ها در راستای دستیابی به بازدهی مطلوب از سرمایه گذاری جریان پس انداز باشد.

وی افزود: گروه دیگر مخاطبین، صاحبان بنگاه و تولید کنندگان هستند که علاقمندند نحوه استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه را در راستای رفع موانع تولید یا گسترش تولید آموزش ببینند، ما در گروه پیشگامان دنیای مالی در نظر داریم تا بتوانیم بصورت همزمان نیاز‌های هر دو گروه را مرتفع سازیم.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: گروه پیشگامان دنیای مالی را متعلق به کسانی می دانیم که علاقمند هستند در بازار‌های مالی ورود کنند و نقش خود را بعنوان سرمایه گذار یا سرمایه پذیر یا هر نقش دیگری ایفا نمایند و امیدواریم که مخاطبین این گروه، پیشنهادات و نکات خود را مطرح سازند و نهایت تلاش ما در این گروه نیز بر این خواهد بود تا متناسب با نیاز مخاطبین برنامه‌های مناسبی داشته باشیم.

صادقی شاهدانی بیان کرد: بحث رفتار سرمایه‌گذاران از جمله مباحثی است که همواره مورد توجه تحلیلگران بازار سرمایه بوده است. به هر حال سرمایه گذاران در بازار سرمایه، رفتار‌های مختلفی از خود نشان می‌دهند و در چند ماه گذشته هم شاهد برخی رفتار‌های غیر منطقی از سرمایه‌گذاران بودیم و همین رفتار‌های غیر منطقی سبب شد بازار سرمایه ما دچار نوسانات شدیدی شود لذا در محور اول مدرسه زمستانه مالی به محور مالی رفتاری خواهیم پرداخت و سعی خواهیم کرد نحوه اجتناب از رفتار هیجانی در بازار‌های مالی را مورد بررسی قرار دهیم و به کاربرد دانش روانشناسی در حوزه مالی بپردازیم در محور دوم مدرسه به بررسی تکنولوژی رمزارز‌ها و بلاکچین خواهیم پرداخت که پتانسیل خوبی برای آینده آن‌ها متصور هستیم و حتی میتوانیم در راستای رفع مشکلات کشور اعم از مشکلات مربوط به نظام پولی، تحریم‌ها و.. استفاده نماییم. در محور سوم این مدرسه به سه کلید واژه مهم از مباحث مالی می‌پردازیم تا مخاطب ضمن آشنایی اجمالی با این مباحث، آماده ورود به آموزش تخصصی در این محور‌ها شود. محور‌های منتخب این بخش عبارتند از صندوق‌های پوشش ریسک، مباحث مالی شرکتی و آشنایی با ابزار مالی اسلامی (صکوک).

در ادامه این جلسه سعید اسلامی بیدگلی، ارائه‌ای با عنوان دانش مالی و چالش‌های توسعه آن در ایران را آغاز و با توضیح رویکرد بازارکانون‌های نهادسرمایه‌گذاری در ایران این مجموعه را به عنوان یک رکن بازارسرمایه جهت همکاری و جذب دانشجویان از دانشگاه‌برتر ایران مهم برشمرد.

وی گفت: ذیل عنوان دانش مالی و چالش‌های توسعه آن در ایران ۴ محور ۱-حوزه‌های دانش مالی ۲-آنچه باید بخوانید ۳-مهارت‌های که باید بدانید و ۴-همکاری‌های دانشگاهی را تبیین نمودند.. در حوزه‌های اصلی دانش مالی با پرداختن به مالی شرکتی، سرمایه‌گذاری، مدیریت ریسک و مهندسی مالی؛ که امروزه مالی شرکتی را آن طور که باید قوی ندانسته و فعالین و دانشجویان مالی به علت پرداختن به نوسانات مالی در اقتصاد اکنون ما و پرداختن کم به این حوزه، مالی شرکتی در فعالین مالی و در تحقیقات هم مغفول مانده است و این حتی به خوبی در بنگاه‌های اقتصادی مشاهده می‌شود.

عضو شورای عالی بورس بیان کرد: در دیگر قسمت یعنی سرمایه گذاری بیشتر به دنبال مدیریت دارایی‌ها و ارزشگذاری هستیم که سرمایه‌گذاری صحیح را نشان دهد؛ و مدیریک ریسک که در تمام سه حوزه دیگر وجود داشته و برای مخاطبین مربوطه آشنا می‌باشد؛ و درانت‌ها مهندسی مالی که خود می‌تواند جزیی‌از سرمایه‌گذاری هم باشد، این‌ها در عین ارتباط با یکدیگر به عنوان دروس اصلی مالی در دنیا نیز مطرح بوده و یک فرد فعال در بازار‌های مالی باید بااین ۴ مورد به علت همپوشانی آشنا باشد؛ و یک دانشجوی کارشناسی ارشد فاینانس لازم است که حداقل یک کتاب از هر حوزه را مطالعه کرده باشد؛ و در مورد آنچه باید باید بخوانیم ضمن تاکید بر مطالعه چهار حوزه قبل در سطح عمومی برای یک کارشناس مالی داشتن اطلاعاتی در حوزه اقتصاد، حسابداری، آمار و ریاضی و ... مالی رفتاری را لازم دانستند. در کنار این موارد مطالعه مقالات کلاسیک و آشنایی بابزرگان این رشته بسیار مهم است.

 اسلامی گفت: امروزه مالی رفتاری در حوزه خرد و کلان اهمیت دوچندان پیدا کرده و بعدا از اهدا جایزه نوبل یه یک دانشمند علم اقتصاد در سال ۱۹۸۷ و حتی قرن جدید، چون رابرت چیلر و فاما و .. و در انتها سال ۲۰۱۷ این مسئله برای همه اهمیت پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: ذیل عنوان مهارت‌های لازم هم درک شهودی از اقتصاد خرد و کلان که متاسفانه حتی در سیاستگذاران هم به طور کافی مشاهده نمی‌شود؛ مهارت کافی در ریاضیات و آمار، اقتصاد سنجی، مهارت‌های نرم افزاری از مطلب تا یک نرم افزار تخصصی در حوزه‌ای که فعالیت می‌کنند. آگاهی از مسائل روانشناختی و کارکرد مغز که برای نسل جدید بسیار پراهمیت است و در انتها درک درستی از سیاست‌گذاری داشته باشد و این مورد فقط به سیاستگداری کلان کشوری مربوط نمی‌شود و حتی در سطح بنگاه‌هم قابل بحث است.

عضو شورای عالی بورس به ضعف همکاری‌های دانشگاهی در ایران اشاره و خاطرنشان کرد: نبود همکاری‌های مرتبط و مستمر را در انتقال دانش در بین اساتید و حتی دانشجویان نقطه صعف دانستند. تحقیقات مشترک، وجود مدارس موضوعی، چون مدارس مالی که در دنیا بسیار رایج است، مدارس دوره ای، چون همین مدرسه زمستانه یا تابستانه‌ای که برگزارشد و نیاز به عمق بخشی بیشتری دارد.

وی تصریح کرد: بسیاری از ایراد‌هایی که در بازار سرمایه داریم لزوماً به داخل بازار مربوط نمی‌شود و این مشکلات را می توان در چند بسته تقسیم کرد: یکی از آن‌ها مشکلاتی است که در ساختار اقتصاد کلان کشور وجود دارد، اقتصاد کلانی که در آن ارز در دوره ۱۰ ساله تا ۳۰ برابر افزایش پیدا کرده است، پس بخشی از این نوسانات به بازار سرایت میکند و یا مثال دیگر عدم توانایی در کنترل نرخ رشد نقدینگی است، یک بسته دیگر از مشکلات بازار سرمایه به حوزه ریزساختار‌های بازار سرمایه مربوط می‌شود. این نکته را بعنوان فعال مالی در نظر داشته باشید که اثر ریز ساختار‌ها در ارزش گذاری در بخش ریسک و عمدتا در بخش ریسک نقد شوندگی است، به عنوان مثال با تغییر دامنه نوسان پیش بینی جریان‌های نقدی آتی شرکت تغییر جدی نمیکند و بنابراین احتمالاً اثرش بر ارزش شرکت یا در کوتاه مدت است یا از طریق ریسک مؤثر خواهد بود. بسته‌های دیگری نیز در حوزه مشکلات بازار سرمایه وجود دارد که در این جلسه مجال بررسی آن‌ها وجود ندارد.

عضو شورای عالی بورس درباره مشکلات نقد شوندگی و مشکلات نظام عرضه و تقاضا در بازار سرمایه ایران افزود: بنده جزو افراد معدودی هستم که تلاش کردم در رابطه با فرایند‌های صف ساز صحبت کنم نکته مهمی که وجود دارد این است که بورس‌ها اساساً هدفشان نباید افزایش بازده یا سود طبقه متوسط باشد، بلکه باید در راستای افزایش نقد شوندگی در اولویت اول و سپس شفافیت و تأمین مالی حرکت کنند، یکی از بزرگترین مشکلات بازار ما عمق کم بازار بود، اما بخشی از این مشکل با ورود پول طی دوسال گذشته حل شده است، اگرچه درباره برخی سهم‌ها هنوز هم با این مشکل مواجهیم، اما ساز و کار‌های صف ساز باعث می‌شود هم تحلیل ارزش خودش را از دست دهد و هم نوسانات بعضا به قدری پر رنگ شوند که سود آوری بلند مدت را بی‌اهمیت کنند و اساساً کسانی که بر اساس ترند (trend) معامله کرده اند بعضا معامله گر‌های خوبی بنظر بیایند پس در این شرایط تعداد فاندامنتالیست‌ها کم میشوند و نهایتا حتی حقوقی‌ها یا قدیمی‌های بازار نیز سراغ نوسان گیری می‌روند. در این جا ریز ساختار اهمیت بالایی دارد که مجموعه ارکان بازار سرمایه باید در موردش تصمیم گیری کنند.

اسلامی بیدگلی گفت: فکر می کنم مجموعه جدید بازار سرمایه و تیم آقای قالیباف اصل در سازمان بورس و اوراق بهادار کمی به تغییر ریز ساختار‌ها روی آورده اند من جمله حضور بازارگردان‌ها که نقایص جدی هم دارد که انتظار داشتیم دامنه نوسان را حذف کند که اتفاق نیافتاده و اساسا دستور دادن به فرد حقوقی جهت خرید یا فروش نیز در کل دنیا کار اشتباهیست، ولی با این حال بنظر می‌رسد این تیم عزمی برای حذف فرایند‌های صف ساز دارد.

وی اظهار کرد: بازار ما پر از فشار‌هایی است که برای ما معقول نیست از جمله اینکه بسیار‌ی از حقوقی‌ها با تغییر ساختار‌ها مخالفت می‌کنند، از جمله اینکه نهاد سیاست گذاری ما روی شاخص حساس است بقدری سازمان بورس روی شاخص حساس بوده است (طی دو دهه گذشته) که شاخص موفقیت یا عدم موفقیت مدیران، شاخص بوده است و به شوخی اسم رؤسای سازمان را بر اساس شاخص عنوان می‌کردند، وقتی میلیون‌ها نفر وارد بازار شدند با ریزش سه روزه بازار، کلی نهاد غیر متخصص هم وارد می‌شوند و می گویند چرا بازار ریخته است؟ شما ببینید چه هجمه‌ای روی حقوقی‌ها طی چند ماه اخیر بوده؟ بعنوان مثال تماسی با بنده گرفته شده که چرا حقوقی بالا فروخته و پایین میخرد؟ سطح سوال را ببینید؟ طبیعتا سیاست گذار ده برابر من در یک نهاد مردم نهاد (NGO) با این فشار‌ها مواجه است و و تصمیم گیری برایش مشکل می‌شود.

وی گفت: در کانون تصمیم گرفتیم یک اجماع روی بعضی از موضوعات ایجاد کنیم من جمله پژوهش اخیرمان درباره دامنه نوسان که دهان خیلی‌ها را بست و نشان داد ۹۰ درصد بازار معتقد به باز شدن دامنه نوسانند اگرچه ۱۰ درصد پر زور هستند، ولی این اجماع امیدواریم به سیاست گذار شجاعت در تصمیم گیری دهد.

اسلامی بیدگلی درباره تزریق از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه افزود: پول صندوق توسعه ملی، یعنی هزار میلیارد تومان عددی نیست و عدد تزریقی باید بیش از این مقدار باشد، ولی با این حال باید قدری از زاویه اینکه پول صندوق توسعه ملی را با مقدار معاملات روزانه مقایسه کنید خارج شوید و آن را با خالص معاملات روزانه مقایسه کنید هرچند بازهم مبلغ کمی است، ولی مقدار کمی اثرگذار خواهد بود و اساساً پول توسعه ملی سیگنالی بود از طرف حاکمیت برای حمایت از بازار، هرچند مجموعه حاکمیت نیازمند منابع است و اگر این منابع از طریق بازار سرمایه تأمین نشود باید سراغ انتشار پول برود که آسیب‌های زیادی خواهد داشت

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با مجوز کارگزاری‌ها بیان کرد: من جزو کسانی هستم که معتقدم همه مجوز‌ها باید آزاد شوند یعنی اعطای مجوز‌ها آسان باشد، ولی نظارت پس از اعطای مجوز باید شدید باشد لذا انحصار چندین ساله در اعطای مجوز کارگزاری‌ها توجیه پذیر نبوده است، البته این را در نظر بگیرید که در دنیای آزاد ممکن است حتی تعداد کارگزاری‌ها کم شود نه به این معنا که مجوز ندهیم بلکه به این معنا که برخی کارگزاری‌ها ممکن است ادغام شوند، حذف شوند یا... ممکن است تعداد کارگزاری بشود ۱۰ تا، ولی باید شرایطی فراهم شود تا هرکس خواست یازدهمین کارگزاری را تاسیس کند و اگر نتوانست از بیزینس خارج شود.

در انتهای این جلسه، جعفر عارفی از اعضای گروه پیشگامان دنیای مالی درباره فعالیت‌ها و مکانیسم عملکرد این گروه گفت: در این جلسه مجال صحبت تفصیلی از مکانیسم‌های عملکردی گروه و فعالیت‌های پیش رو وجود ندارد، اما می توان مهم‌ترین ابزار و مکانیسم فعالیت گروه پیشگامان دنیای مالی جهت فعالیت در حوزه مالی در چهار محور آموزش، پژوهش، مشاوره و رصد و تحلیل را استفاده از ساختار شبکه فعالین مالی دانست. این شبکه از سه جزء تشکیل شده که عبارتند از علاقمندان و پژوهشگران حوزه مالی، اساتید و متخصصین حوزه مالی و نهاد‌ها و ارگان‌های مالی که بصورت تعاملی و در قالب فعالیت شبکه‌ای در راستای محور‌های تعریف شده برای گروه به فعالیت می‌پردازند و در راستای تحصیل خروجی‌های مدنظر تلاش میکنند. علاقمندان جهت آشنایی با این طرح و مشاهده جزئیات و شرکت در آن میتوانند به سایت دنیای مالی به آدرس www.donyayemali.com بخش شبکه فعالان مالی مراجعه نمایند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

راهکاری برای بهبود جو روانی بازار سرمایه

ارسال نظر