بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

راهکار افزایش اثربخشی بورس‌کالا در عرضه املاک

در حال حاضر تعداد کارگزاری‌های فعال در حوزه بورس‌کالا خصوصاً در شهرستان‌ها اندک بوده و بسیاری از اشخاصی که پتانسیل حضور در مزایده املاک از طریق بورس‌کالا را دارند، عملاً امکان مشارکت در این طرح را ندارند.
کد خبر : ۲۳۳۴۷۱

راهکارهایی برای افزایش اثربخشی بورس کالا در عرضه املاک

احسان مرادی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص عرضه املاک در بورس کالا بیان کرد: بدون شک هرگونه افزایش شفافیت درزمینهٔ واگذاری املاک به نفع اقتصاد کشور و سهامداران نهادهایی که املاک خود را با این روش عرضه می‌کنند، خواهد بود.

وی ادامه داد: در بورس‌کالا، سازوکار مناسبی جهت برگزاری مزایده املاک و انجام معاملات املاک به‌صورت الکترونیک وجود دارد اما؛ معتقدم هنوز از پتانسیل‌های بورس‌کالا برای عرضه املاک، به نحو مناسب استفاده‌‌نشده است.

مرادی افزود: طرح عرضه املاک در بورس‌کالا با شیوه فعلی، نواقصی دارد که برای افزایش اثربخشی بورس‌کالا در واگذاری املاک، حتماً باید برطرف گردند.

وی افزود: یکی از نواقص این طرح، این است که هر یک از فعالان بازار مسکن باید امکان دریافت کدبورسی و شرکت در حراج‌های مربوط به املاک و مستغلات در بورس‌کالا را داشته باشند ؛ در حال حاضر تعداد کارگزاری‌های فعال در حوزه بورس‌کالا خصوصاً در شهرستان‌ها اندک بوده و بسیاری از اشخاصی که پتانسیل حضور در مزایده املاک از طریق بورس‌کالا را دارند، عملاً امکان مشارکت در این طرح را ندارند.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: بنابراین شاید بتوان گفت هنوز بورس‌کالا در حوزه عرضه املاک، حتی به‌اندازه انتشار آگهی مزایده در روزنامه‌های کثیرالانتشار هم فراگیر نبوده و با این شرایط، اولین شرط اثربخشی بورس‌کالا در واگذاری املاک، تسهیل شرایط حضور در معاملات برای اشخاص حقیقی و حقوقی است؛ دومین ایرادی که باید در جهت رفع آن تلاش کرد، نحوه اطلاع‌رسانی در خصوص عرضه املاک و مستغلات است.

مرادی خاطرنشان کرد: همان‌طور که می‌دانید، قبل از عرضه‌های اولیه در بازار سهام، با انتشار اطلاعیه‌های شفاف‌سازی در سامانه کدال و برگزاری جلسات معارفه و ... اطلاع‌رسانی کافی برای عموم سهامداران صورت می‌گیرد؛ بورس‌کالا می‌توانست علاوه بر انتشار آگهی عرضه چند روز قبل از عرضه، مشخصات کامل ملک را به همراه جزئیات و تصاویر و فیلم‌هایی از املاک در آستانه عرضه در سایت رسمی خود بارگذاری کند تا خریداران در نقاط مختلف کشور، امکان بررسی ملک را داشته باشند. اطلاع‌رسانی کافی در مورد عرضه املاک و مشخصات ملک قبل از عرضه و نیز فراهم کردن امکان حضور در مزایده‌ها برای طیف وسیع‌تری از سرمایه‌گذاران، قطعاً به افزایش کارایی بورس کالا در عرضه املاک کمک خواهد کرد‌.

مرادی در خاتمه تصریح کرد: البته وقتی صحبت از عرضه املاک بزرگ از طریق بورس کالا می‌شود، یکی از مواردی که به ذهن شنونده خطور می‌کند، عرضه املاک مازاد بانک‌ها از این طریق است ولی نکته اینجاست که مهم‌ترین مانع بر سر راه واگذاری اموال مازاد بانک‌ها این است که بخشی از اموال مازاد بانک‌ها، مشکلات حقوقی دارند و عدم واگذاری املاک مازاد بانک‌ها لزوماً به دلیل اهمال بانک‌ها در واگذاری این املاک نیست.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

جوزدگی در بورس بیداد می‌کند

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

۲ مزیت مهم عرضه املاک مازاد ارگان‌های بزرگ از طریق بورس کالا

ارسال نظر