بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

بوی بهبود در گروه بانکی

امیدواریم شرایطی فراهم شود که پنجره ای رو به سیستم بانکی کشور گشوده شود تا هم سهامداران بانک ها و هم فعالان اقتصادی کشور، از مزایای مبادلات پولی بین المللی بدون دغدغه و هزینه اضافه، بهره مند شوند.
کد خبر : ۲۳۳۲۰۷

بوی بهبود در گروه بانکی

به گزارش بورس‌نیوز، بانک‌ها همواره یکی از صنایعی بوده‌اند که در کانون توجهات سهامداران قرار داشته‌اند. روز گذشته هم بسیاری از نمادهای بانکی با صف خرید به کار خود پایان دادند.

میثم علیمحمدی کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص پیش‌بینی وضعیت بانک‌ها در ماه‌های آینده بیان کرد: ۲ موضوع اثر بااهمیتی بر سودآوری بانک‌ها دارد؛ نرخ سود سپرده‌های بانکی و نرخ تسهیلات اعطایی به مشتریان. واقعیت این است که دریکی دو سال اخیر وضعیت بانک‌ها بهبودیافته و تعادل بین نرخ سود سپرده‌های بانکی و نرخ بهره تسهیلات ایجادشده است. بررسی صورت‌های مالی اکثر بانک‌ها نشان می‌دهد نرخ مؤثر بهره تسهیلات بالاتر از نرخ سود سپرده‌ها است و این یعنی اوضاع درآمدهای مشاع بانک‌ها بهبودیافته و تداوم این روند، نویدبخش وضعیت بهتری در سودآوری بانک‌ها است.

وی افزود: به نظر می‌رسد نرخ سود سپرده‌های بانکی دستخوش تغییر خاصی نخواهد شد و با فرض عدم‌تغییر نرخ سود بانکی، بانک‌ها سال آینده عملکرد بهتری خواهند داشت. البته نباید از تأثیر نرخ سود بین‌بانکی هم‌روی سودآوری بانک‌ها غافل شد. بانک مرکزی از حدود ۲ سال پیش اقداماتی در حوزه بازار بین‌بانکی داشته و فرآیند عملیات بازار باز پیاده‌سازی شده است. در این بازار باز هر هفته اوراقی جهت فروش عرضه می‌گردد که اگرچه حجم معاملات این بازار، بسیار اندک است؛ اما به‌هرحال هدف بانک مرکزی از پیاده‌سازی این فرآیند، مدیریت نرخ سود بین‌بانکی از طریق انتشار اوراق بوده و آثاری در پی داشته است.

علیمحمدی تصریح کرد: علاوه بر این، بعضی بانک‌ها هم در ۲ سال گذشته، اقدام به افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و آورده نقدی کردند و این افزایش سرمایه‌ها هم در افزایش نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها مؤثر بود.

وی تاکید کرد: درمجموع می‌توان گفت اقداماتی که در راستای کاهش بهای تمام‌شده پول و نیز افزایش نسبت کفایت سرمایه و بهبود ساختار سرمایه در بانک‌ها صورت گرفته، اثر مثبتی بر عملکرد بانک‌ها داشته است. ضمن اینکه بانک‌ها در سال‌های اخیر روی اعتبارسنجی مشتریان هم تمرکز بیشتری داشته‌اند و ریسک مطالبات مشکوک الوصول بانک‌ها هم کاهش‌یافته است.

علیمحمدی در ادامه با اشاره به تأثیر مثبت تصویب احتمالی مقررات FATF و لغو تحریم‌ها، گفت: قطعاً تصویب FATF و لغو تحریم‌ها در بلندمدت آثار مثبتی بر بانک‌ها خواهد داشت. یکی از محل‌های درآمد بانک‌ها، مبادلات پولی بین‌المللی است و حتماً هر دریچه‌ای به سمت مبادلات بین‌المللی به منفعت بانک‌ها خواهد بود؛ اما معتقدم تصویب FATF در صورت لغو تحریم‌ها، بسیار اثرگذارتر از پذیرش FATF به‌شرط گشایش سیاسی و تداوم تحریم‌ها خواهد بود و احتمالاً حتی پذیرش FATF بدون لغو تحریم‌ها، چندان اثرگذار نخواهد بود. بانک‌های کشور در سال‌های اخیر به سبب تحریم‌ها، درآمدهای ناشی از مبادلات بین‌المللی را ازدست‌داده‌اند و از سوی دیگر، عدم تصویب FATF موجب شده برخی کشورهای منطقه هم که با آن‌ها مبادلات بازرگانی داریم، به بهانه FATF حاضر به همکاری با سیستم بانکی ما نیستند و امیدواریم شرایطی فراهم شود که پنجره‌ای رو به سیستم بانکی کشور گشوده شود تا هم سهامداران بانک‌ها و هم فعالان اقتصادی کشور، از مزایای مبادلات پولی بین‌المللی بدون دغدغه و هزینه اضافه، بهره‌مند شوند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر