بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کارشناس پولی و بانکی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بانک‌ها، برندگان واقعی تورم!

بهبود ترازنامه بانک ها همزمان با تلاطم اوضاع اقتصادی کشور و افزایش تورم آغاز شد و به عبارتی، بهبود وضعیت ترازنامه بانک ها ناشی از بهبود اوضاع اقتصادی کشور نبوده است.
کد خبر : ۲۳۴۱۰۵

بانک ها، برندگان واقعی تورم!

 

به گزارش بورس نیوز، بررسی گزارش‌های منتشرشده بانک‌ها تا این لحظه نشان می‌دهد بعضی بانک‌ها، عملکرد خوبی داشته‌اند و گزارش‌های بی‌نظیری هم ارائه کرده‌اند.

"وبملت" در آذرماه ۳۴۳۷ میلیارد تومان سود تسهیلات اعطایی و ۱۹۵۶ میلیارد تومان سود سپرده داشته (سود پرداختی) و تراز ۹ ماهه، ۱۱۳۰۰ میلیارد تومان مثبت بوده است.

"وتجارت" هم در آذرماه ۲۵۶۷ میلیارد تومان سود تسهیلات و حدود ۱۶۷۰ میلیارد تومان سود سپرده داشته و جمعاً تراز ۹ ماهه ۴۰۶۸ میلیارد تومان مثبت بوده است!

تراز "وبصادر" هم در ۹ ماهه ۲۶۶۶ میلیارد تومان مثبت بوده است. این بهبود تراز بانک‌ها، اتفاق خوبی برای بانک‌ها بوده است.

بهبود ترازنامه بانکی از بهبود اقتصاد نیست

کامران ندری کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: به شرایط گروه بانکی از ۲ منظر می‌توان نگاه کرد؛ از منظر سهامداری و از منظر اقتصادی. در نظر داشته باشید که بهبود ترازنامه بانک‌ها هم‌زمان با تلاطم اوضاع اقتصادی کشور و افزایش تورم آغاز شد و به عبارتی، بهبود وضعیت ترازنامه بانک‌ها ناشی از بهبود اوضاع اقتصادی کشور نبوده است.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) تأکید کرد: رشد اقتصادی کشور قابل‌قبول نبوده و پر مسلم است که در این ۲_۳ سال اخیر، بیشتر فعالان بازارهای سفته بازانه کسب درآمد کرده‌اند و تولید، شرایط مساعدی نداشته است. اما از منظر سهامداری، شاید بتوان گفت اوضاع متلاطم اقتصادی و تورم و... برای بانک‌ها چندان هم بد نبوده و بانک‌ها، برندگان اوضاع آشفته اقتصادی کشور هستند و مادامی‌که تورم و... ادامه داشته باشد، روند مثبت ترازنامه بانک‌ها هم تداوم خواهد داشت.

وی افزود: در صورت گشایش سیاسی، احتمالاً وضعیت اقتصادی کشور بهبودیافته و تورم کاهش خواهد یافت؛ ولی به‌رغم برخی تحلیل‌ها، معتقدم در صورت رفع تحریم و کاهش نرخ تورم، بانک‌ها بهبود چندانی نخواهند داشت. کما اینکه زیان‌دهی بانک‌ها از همان دوران امضای برجام و کاهش تورم آغاز شد و بعد هم با خروج آمریکا از برجام و آشفتگی اقتصاد کشور، وضعیت بانک‌ها رو به بهبودی رفت! (بررسی صورت‌های مالی اکثر بانک‌ها از سال ۱۳۹۲ تاکنون گواه این ادعا است)

ندری ادامه داد: اگر گشایشی در عرصه سیاسی حاصل نشود و تحریم‌ها تداوم یابد و مقررات FATF هم به تصویب نرسد، چشم‌انداز منفی برای بانک‌ها (اکثر بانک‌ها) متصور نیستم. البته این شرایط فقط در مورد بانک‌ها مصداق ندارد و بازار سرمایه ما هم معمولاً به تورم و آشفتگی اقتصادی و... واکنش مثبت‌تری نشان داده است! این واکنش تا حد زیادی هم منطقی است؛ چراکه بازار سرمایه ما بیشتر بازار سهام است و با افزایش تورم، ارزش دارایی‌های فیزیکی و نرخ محصول و... شرکت‌ها افزایش می‌یابد و طبیعی است که قیمت سهم‌ها هم رشد کند.

ندری تصریح کرد: شاخص کل بورس نسبت به یک سال قبل، رشد تقریباً ۲۰۰ درصدی داشته و معتقدم رشد بازار سرمایه تا این محدوده با در نظر گرفتن تورم، کاملاً منطقی بوده؛ اما نکته اینجاست که در اوایل سال جاری این بازار رشد بیش‌ازاندازه داشت و بعد هم یک ریزش سنگین را تجربه کرد.

این کارشناس پولی و بانکی در پایان خاطرنشان کرد: قطعاً اگر رشد بازار سرمایه ملایم‌تر و منطقی‌تر بود و آن سقف‌های عجیب لمس نمی‌شد و بعد هم بازار سقوط نمی‌کرد، امروز شاخص در محدوده یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار الی یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی کاملاً منطقی بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
نگاهی اجمالی به مصوبه‌ای که تکلیف سهامداران بانک‌ها را یکسره کرد

چرا سهام بانک‌ها را می‌فروشند؟

بانک پارسیان اعلام کرد؛

فروش دارایی‌ها در "وپارس"

به دنبال برگزاری مزایده بانک آینده؛

"وآیند" ایران مال را از این جیب به آن جیب کرد

بیشترین میزان درآمد از «سایر تسهیلات» بود؛

رشد درآمد ۵۷درصدی تسهیلات اعطایی "وتجارت"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
کدال کار نمیکنه، نباید یه خبر کار کنید ؟
امین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳
لطفا سهامهای بانکها را که در صندوق دارایکم قراردارند ازاد کنید ودارا را منحل نمایید خیلی بهترخواهد شد حقوق مفت به یک عده ای که هیچ کاری برای این صندوق انجام نمی دهند را پایان دهید مثل سهام عدالت سهامداران صندوق را به انتخاب مستقیم وغیر مستقیم ازاد بگذارید تا تکلیفشان روشن شود